امیدها برای دستیابی به واکسنی موثر برای کووید-۱۹ در آینده نزدیک پس از اعلام نتایج موفق دو بررسی جداگانه افزایش یافته است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه کارآزمایی دانشگاه آکسفورد نشان داد نمونه اولیه این واکسن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در مقابل ویروس کرونا می‌شود.

نمونه‌های گرفته شده از گروهی ۱۰۰۰ نفره از داوطلبان نشان داد که تزریق واکسن در این افراد باعث تحریک تولید آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌ها و «سلول‌های T قاتل» شده است که با ویروس مقابله می‌کنند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که این گروه سلول‌های T (نوعی سلول‌های سفید خون) برای سال‌ها در بدن باقی می‌مانند و به مقابله با ویروس‌ها کمک می‌کنند.

بر اساس بیانیه دانشگاه آکسفورد که روز پنجشنبه ۲۷ تیر منتشر شد، نتایج این کارآزمایی هفته آینده در ژورنال پزشکی لنست منتشر می‌شود.

گزارش این نتایج پس از آن صورت می‌گیرد که روز سه‌شنبه شرکت زیست‌فناوری آمریکایی مدرنا (Moderna) اعلام کرد، مرحله نهایی کارآزمایی انسانی واکسن تولیدی‌اش برای کووید-۱۹ از ۶ مرداد آغاز می‌شود.

مدرنا اعلام کرد مراحل قبلی آزمایش این واکسن امیدوارکننده بوده است. انتظار می‌رود تا ۳۰۰۰۰ نفر آمریکایی در کارآزمایی این واکسن شرکت کنند.

شرکت مدرنا در مسابقه جهانی برای ساخت واکسنی برای ویروس کرونا پیشگام است. قرار است مرحله نهایی آزمایش واکسن این شرکت تا اکتبر ۲۰۲۲ ادامه یابد، اما نتایج مقدماتی این مرحله آزمایش پیش از این تاریخ باید در دسترس قرار گیرد.

نتایج امیدبخش این واکسن‌ها در هنگامی اعلام می‌شود که شمار موارد عفونت با ویروس کرونا در جهان به ۱۳.۴ میلیون مورد و مرگ‌های ناشی از آن به حدود ۶۰۰۰۰۰ مورد رسیده است.

در همین حال، گروه سومی که شامل شرکت آلمانی بیوان‌تک و شرکت بزرگ داروسازی آمریکایی فایزر می‌شوند، قصد دارند، کارآزمایی واکسن دیگری را بر روی ۳۰۰۰ نفر آغاز کنند.

کد خبر 531579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha