مقامات آمریکایی می‌گویند واکسن شرکت مدرنا (Moderna) بر ضد کووید-۱۹ می‌تواند تا پایان سال وارد بازار شود.

Moderna

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این خبر پس از آن اعلام می‌شود که این شرکت آمریکایی از شروع کارآزمایی بالینی این واکسن در ۳۰۰۰۰ نفر برای تعیین بی‌خطر بودن و تاثیربخشی خبر داد که مرحله نهایی پیش از تایید واکسن است.

این کارآزمایی نخستین بررسی بررسی مرحله نهایی یک واکسن در برنامه دولت ترامپ برای تسریع ساختن واکسنی بر ضد کروناویروس جدید است.

شرکت مدرنا بر اساس برنامه «عملیات با سرعت بالا»   Operation Warp Speed در دولت ترامپ که به ساخت چند واکسن نامزد برای کرونا کمک می‌کند، یک میلیارد دلار کمک دولتی گرفته است.

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ واکسن نامزد برای کرونا در مراحل گوناگون تولید هستند و چندین واکسن به مرحله آزمایش انسانی رسیده‌اند.

شرکت‌های سازنده واکسن‌ هم همزمان با انجام این آزمایش‌ها ظرفیت تولیدی‌شان را بالا برده‌اند تا به محص اینکه تایید یک واکسن به تولید انبوه آن بپردازند.

مقامات آمریکایی می‌گویند تا هنگامی که مرحله سوم کارآزمایی واکسن شرکت مدرنا به پایان برسد و  بی‌خطر بودن و تاثیربخش بودن آن ثابت شود، ده‌ها میلیون دوز از این واکسن  آماده توزیع خواهد بود.

کارآزمایی بزرگ مرحله سوم یا مرحله نهایی واکسن شرکت مدرنا با نام mRNA-127 برای ارزیابی بی‌خطر بودن و تاثیربخشی آن در پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ پس از ترزیق دو دوز واکسن طراحی شده است.

داوطلبان در این مرحله به دو گروه تقسیم می‌شوندِ یک گروه دو دوز ۱۰۰ میکروگرمی از واکسن را به فاصله ۲۸ روز و گروه دیگر (گروه شاهد) دارونما یا پلاسبو دریافت می‌کند.

نتایج یک بررسی کوچک مرحله اول واکسن مدرنا که در ابتدای این ماه منتشر شد، نشان داد که داوطلبانی که دو دوز این واکسن را دریافت کرده‌اند میزان‌هایی از آنتی‌بادی‌های ضد ویروس کرونا در خونشان دارند که بیشتر از میانگین میزان آنتی‌بادی موجود در خون افراد بهبود یافته از کووید-۱۹ است.

کد خبر 534982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha