سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

آزمایش یک واکسن امیدبخش‌ بالقوه دیگر برای ویروس کرونا در داوطلبان سالم در آمریکا شروع شده است.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر شرکت‌های فایزر و بیوان‌تک سازندگان این واکسن جدید می‌گویند نخستین افراد داوطلب این واکسن را در دانشکده‌های پزشکی دانشگاه نیویورک و دانشگاه مریلند دریافت کردند.

مایکل دولستن، مدیر ارشد علمی فایزر می‌گوید طرح آزمایش این واکسن اجازه استفاده اضطراری یا تایید تسریع‌شده آن را در پاییز امسال می‌دهد. دولستن تایید کرد که این زمان‌بندی برای روند تولید یک واکسن بی‌سابقه است. تولید و تایید واکسن‌ها معمولا نیاز به چندین سال بررسی دارد.

فایزر، یک غول‌ داروسازی است که ارزش بازار محصولاتش بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است، این پژوهش را در همکاری با شرکت زیست‌فناوری کوچکتر بیوان‌تک انجام داده است. این بررسی انسانی به طور همزمان چهار واکسن نامزدشده را با قدرت‌ دوزهای گوناگون را آزمایش می‌کند.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ واکسن برای ویروس کرونا در مراحل گوناگون تولید است و انتظار می‌رود دست کم ۲۰ تای آنها در سال ۲۰۲۰ به مرحله آزمایش انسانی برسد. 

وضعیت اضطراری پاندمی کرونا باعث شده است شرکت‌های داروسازی زمان‌بندی معمول چندلایه برای گزینش یک واکسن پیش از استفاده گسترده را کنار بگذارند.

هر چهار واکسن نامزدشده فایزر-بیوان‌تک با استفاده از پلتفرم mRNA یا RNA پیامبر ساخته شده‌اند. این تکنولوژی واکسن که هنوز تاثیربخشی آن ثابت نشده است، در حال حاضر در کانون تلاش‌ها برای یافتن شیوه‌ای برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا است. ویژگی این تکنولوژی سرعت تولیدش است که برای ساختن واکسن فقط نیاز به رمز ژنتیکی ویروس دارد.

اما تا به حال هیچ واکسن mRNA برای بیماری‌های واگیر به تایید نرسیده است، به این ترتیب تولید واکسن کووید-۱۹ به یک آزمایش در زمان واقعی برای این تکنولوژی در بزرگترین صحنه ممکن بدل شده است.

شرکت زیست‌فناوری مدرنا (Moderna) نیز در حال آزمایش یک واکسن mRNA برای پیشگیری ویروس کرونا است که چندی پیش برای نخستین بار آزمایش بالینی آن شروع شد.

مدرنا امیدوار است که بتواند تا پاییز امسال مجوز استفاده اضطراری از این واکسن را به دست آورد.

هر دو واکسن در حال حاضر ابتدایی‌ترین مراحل آزمایش انسانی را می‌گذرانند. فایزر و مدرنا در انتظار نتایج مرحله اولیه کارآزمایی انسانی که بر بی‌خطر بودن واکسن متمرکز است، در ماه آینده هستند.

کد خبر 508502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha