چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

شرکت بزرگ داروسازی آمریکایی فایزر با همکاری شرکت آلمانی بیوان‌تک (BioNTech) واکسنی جدید برای ویروس کرونا ساخته و آزمایش‌های بالینی این واکسن را روی داوطلبان سالم آغاز کرده است.

آزمایش بالینی واکسن کرونا

 اگر نتایج این آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز باشد،‌ واکسن کرونا از اوایل ماه سپتامبر (اواسط شهریور) برای استفاده عمومی آماده می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، ایرنا به نقل از بیزنس اینسایدر نوشت: نمونه‌ای از این واکسن که ۱۶۲ BNT نام دارد، ماه گذشته در کشور آلمان روی یک گروه ۱۲ نفری از داوطلبان سالم مورد آزمایش قرار گرفت و قرار است این آزمایش در مجموع روی ۲۰۰ داوطلب سالم انجام شود.

این واکسن بر مبنای نوعی ماده ژنتیکی موسوم به RNA پیام‌رسان که دستورالعمل‌های تولید پروتئین را در اختیار سلول قرار می‌دهد، ساخته شده است.

این واکسن با استفاده از نوع خاصی آران‌ای پیام‌رسان که توسط متخصصان طراحی شده است، دستورالعمل ساخت پروتئین‌های تاجدار ویروس کرونا را در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد تا این پروتئین‌ها بدون ابتلای شخص به بیماری در بدن وی ساخته شوند.

از آنجا که ویروس این پروتئین‌ها را برای ورود به غشای سلول‌های ریه مورد استفاده قرار می‌دهد،‌ این واکسن می‌تواند سیستم ایمنی سالم را به گونه‌ای آموزش دهد که پادتن‌های مورد نیاز را برای مقابله با ویروس تولید کنند. همچنین این فناوری در مقایسه با روش‌های قدیمی که در آن‌ها از ویروس ضعیف‌شده بهره‌ گرفته می‌شود با سرعت بیشتری تولید شده و پایدارتر است.

در حال حاضر شرکت‌های آمریکایی اینوویو و مدرنا، شرکت چینی کان‌سینو و  بسیاری از شرکت‌های داروسازی دیگر با استفاده از همین رویکرد در تلاش هستند تا واکسن جدیدی را برای ویروس جدید کرونا تولید کنند. برخی از آن‌ها نیز چند هفته قبل آزمایش‌های بالینی را آغاز کرده‌اند در حالی که تاکنون هیچ واکسنی با استفاده از این روش به صورت تجاری تولید نشده است.

کد خبر 508855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha