مدارکی که مهرداد بذرپاش به مجلس به‌ عنوان سابقه اجرایی خود داده محل شبهه قرار گرفته و برخی نمایندگان به‌دنبال راستی‌آزمایی این مدارک هستند.

بذرپاش

به گزارش همشهری آنلاین،‌ ۴ روز پیش بود که مجلس با ۱۵۸ رأی، مهرداد بذرپاش را به ریاست دیوان محاسبات انتخاب کرد (اینجا بخوانید) حالا اما جمعی از نمایندگان با تشکیک در صحت مدارک در تکاپو افتاده‌اند که رأی اعتمادشان را از او پس بگیرند.

قرار بود فردا دوشنبه ۵ مرداد ماه مراسم معارفه بذرپاش به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات برگزار شود و رسما در این سمت مشغول به‌کار شود، اما هنوز بر مسند ریاست ننشسته، شروع به‌کار او به‌عنوان هشتمین رئیس با گره مواجه شده است؛ گره‌ای که هم رأی مجلس به او را خدشه‌دار کرده و هم اگر تأیید شود، وصله‌ای ناجور بر رزومه سیاسی و اجرایی بذرپاش در آینده خواهد بود.

گفته می‌شود انگیزه بذرپاش برای سکانداری دیوان محاسبات، استفاده از جایگاه نظارتی این نهاد در انتخابات۱۴۰۰ است و او سودای کاندیداتوری در سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری را دارد.

اگر چنین سودایی درسر باشد، جعل مدرک و خلاف‌گویی درباره رزومه مدیریتی اتهامی است که در روزهای اخیر دامن او را گرفته و بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته؛ آنچنان که اذهان عمومی را نسبت به حضور او در رأس دیوان محاسبات که قرار است به تخلفات دستگاه‌های اجرایی رسیدگی کند، حساس کرده است.

تردید در داشتن ۲۰سال سابقه مدیریتی برای بذرپاش۴۰ساله، نخستین‌بار توسط احمد توکلی، رئیس هیأت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت ۲۴ساعت پیش از رأی‌گیری مجلس رسما رسانه‌ای شد. او در نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نوشت: «پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چراکه تبصره یک ماده۵۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل ۲۰سال سابقه کار داشته باشد. درحالی‌که سابقه کار نامبرده به ۱۷سال هم نمی‌رسد. وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی ۲۰سال سابقه کار ندارید و سابقه‌تراشی نیز در ‌شأن شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال۱۳۷۸ در تاسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم‌ و بعدا در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم و... با هیچ منطقی آقای بذرپاش ۲۰سال سابقه پیدا نمی‌کند و کمیته محترم حق نداشت داوطلبی آقای بذرپاش را بپذیرد، بلکه باید سابقه‌تراشی مزبور را رد می‌کرد.»

برخلاف این هشدار توکلی، اما بذرپاش در مصاف با لطف‌الله فروزنده به دفاع از خود پرداخت و در نهایت رأی اکثریت مجلس را برای نشستن بر ریاست دیوان محاسبات به دست آورد. رأی مجلس به او اما مانع توجه رسانه‌ها به رزومه او نشد، درنهایت با دست به‌دست‌شدن مدارک ارائه‌شده توسط بذرپاش برای سال‌های ۸۳-۷۹ در سر برگه پژوهشکده صنعتی شهید رضایی - از زیرمجموعه‌های دانشگاه صنعتی شریف - چنان در شبکه‌های مجازی غوغا به پا کرد که جمعی از فعالان سیاسی جناح راست که خاستگاه سیاسی بذرپاش محسوب می‌شوند، علیه او قد علم کردند.

معترضان معتقد بودند فونت «ایران نستعلیق» که در نامه منتشر شده برای تأیید حضور بذرپاش در مقام معاونت آموزشی پ‍ژوهشکده شهید رضایی در زمان تاریخ صدور نامه وجود نداشته و نامه جعلی است. 

توضیحات پژوهشکده شهید رضایی در مورد سابقه بذرپاش

جنجال‌های پسا انتصاب | ادامه واکنش‌ها به انتخاب رئیس جدید دیوان محاسبات

جنجال بر سر سوابق اجرایی ادامه دارد | نامه بسیج دانشجویی و پاسخ توییتری بذرپاش

نامه‌ای که از سوی الهام اکبری، برای نخستین‌بار در توییتر بارگذاری شد. ‌درپی واکنش‌ها به نامه، عیان شد الهام اکبری و همسرش احمد نادری و محسن دهنوی دیگر نماینده مجلس هر سه عضو این پ‍ژوهشکده هستند.‌ با برجسته‌شدن موضوع در شبکه‌های مجازی، منتقدان و مخالفان بذرپاش به میدان آمدند و خواستار شفاف‌سازی‌ او در این‌باره شدند. شفاف‌سازی‌ای که جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معرو ف و نهی از منکر نیز پیشقراول آن شد و در توییتی نوشت: «همه نکاتی که درباره انتصاب آقای دکتر بذرپاش در توییتر گفته شده، از لحاظ حقوقی قابلیت دفاع دارد به‌جز مسئله فونت نامه.  اگر واقعا فونت «ایران نستعلیق» در زمان تاریخ صدور نامه وجود نداشته باشد، هیچ جای دفاعی باقی نمی‌ماند.»

درپی توییت او مجتبی توانگر، نماینده تهران که بعد از رأی مجلس به بذرپاش اعلام کرده بود با انتخاب او مخالف بوده، به میدان آمد و نوشت: «موضوع در حال بررسی است. امیدوارم بتوانیم از حیثیت علمی دانشگاه شریف و حیثیت تقنینی مجلس یازدهم دفاع کنیم.»

در نهایت پ‍ژوهشکده وارد میدان شد و در بیانیه‌ای بدون شماره که تا لحظه تنظیم این گزارش روی خروجی سایت رسمی آن قرار نگرفت، تلویحا ادعای بذرپاش را درباره سابقه مدیریتی‌اش در این پ‍ژوهشکده دانشجویی ‌رد کرده و نوشته است که بذرپاش با این مؤسسه صرفا همکاری داشته است.

در این بیانیه آمده است: «هسته تأسیس و آغاز فعالیت‌های این پژوهشکده همچون موارد مشابه، جمع محدودی از دانشجویان علاقه‌مند بوده‌اند که هریک مسئولیت پیشبرد بخشی از امور را برعهده داشته‌اند.

برخی مؤسساتی که مدارک ثبتی آنها در فضای مجازی بعضا مورد استناد قرار گرفته، هویت‌های حقوقی دیگری هستند... درخواست صدور گواهی همکاری یکی از حقوق قطعی افراد است که درصورت تأیید فعالیت هر فرد از سوی مسئولان وقت، پژوهشکده موظف است مطابق اسناد و شواهد موجود، نسبت به صدور آن اقدام کند. در فقره مذکور نیز بنا به درخواست جناب آقای مهرداد بذرپاش جهت صدور گواهی همکاری، مفاد این گواهی در سربرگ فعلی پژوهشکده با توجه به شواهد و تأیید ریاست وقت پژوهشکده، آقای مهندس منصور رحیمی مبنی بر همکاری ایشان از تاریخ ۷۹ تا ۸۲ با امضای ایشان صادر شده و در اختیار آقای بذرپاش قرار گرفته است.»

بذرپاش و داستان هیأت امنای شریف

جدای از شائبه رزومه بذرپاش در پژوهشکده، برخی از نمایندگان معترض حضور او در دیوان معتقدند در بند دیگری از رزومه بذرپاش ادعای قابل تامل و نیازمند بررسی وجود دارد و آن عضویت در هیأت امنای دانشگاه صنعتی شریف است؛ عنوانی که یکی از نمایندگان مجلس درباره آن به همشهری گفت: «تردیدهایی جدی درباره عضویت بذرپاش ۴۰ساله در هیأت امنای دانشگاه شریف وجود دارد و جمعی از نمایندگان برای تأیید یا رد آن مشغول مکاتبه با دانشگاه هستند.»

تردید نمایندگان درباره عضویت بذرپاش در هیأت امنای دانشگاه شریف وقتی جدی می‌شود که اسامی هیأت امنای این دانشگاه را همچون محمدرضا عارف، علی لاریجانی، منصور غلامی، بیژن زنگنه و... مورد توجه قرار دهیم.

مهرداد بذرپاش در دوران دانشجویی ریاست بسیج دانشگاه شریف را بر عهده داشت و در دولت احمدی‌نژاد به مسئولیت‌های بالای دولتی ازجمله معاونت رئیس‌جمهور، مدیریت سایپا و پارس خودرو رسید. او در دوره نهم مجلس نیز نماینده تهران بود و قبل از انتخاب به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات، مدیرعاملی ۲شرکت زیرمجموعه ستاد فرمان اجرایی امام را برعهده داشت.

مجلس یازدهم که کمتر از ۳هفته قبل با شعار فسادستیزی اعتبارنامه تاجگردون را رد کرد، حالا در آزمون جدیدی قرار گرفته است. پیش‌تر و در مجلس اصولگرای هفتم جمعی از نمایندگان آن دوره همچون احمد توکلی، الیاس نادران، حسین فدایی و علیرضا زاکانی با عیان‌شدن جعل مدرک دکتری علی کردان، وزیر وقت کشور طرح استیضاح او را به جریان انداختند و به‌خاطر دروغگویی رأی اعتماد مجلس را از او پس گرفتند، از آن جماعت در مجلس یازدهم الیاس نادران و علیرضا زاکانی حضور دارند و توکلی از بیرون مجلس نیز بر اهمیت مقابله با رویه بذرپاش تأکید می‌کند، حال باید دید مجلس یازدهم چه رویکردی در برابر این مسأله اتخاذ می‌کند؟

مجتبی توانگر، نماینده تهران که بعد از رأی مجلس به بذرپاش اعلام کرده بود با انتخاب او مخالف بوده، به میدان آمد و نوشت: «موضوع در حال بررسی است. امیدوارم بتوانیم از حیثیت علمی دانشگاه شریف و حیثیت تقنینی مجلس یازدهم دفاع کنیم.»

کد خبر 534469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Nm IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    15 2
    واقعا اخر با چه رویکردی این جوان حداقلش بدون تجربه در امر مهمی مانند رییس دیوانعالی محاسبات باید جای امثال فروزنده را بگیرد
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    22 2
    خدایا چه خبره . یک نفر با دروغ بشود رئیس دستگاه دروغ یاب .
  • ایرانی US ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    7 2
    کی درسته پس؟