برخی معتقدند باسوادترین محله‌های تهران با معدل فرهنگی بالا در ناحیه ۶ شهرداری منطقه ۵ قرار دارد. این خصوصیت اهالی محله «اکباتان» و «آپادانا» موجب شده است تا مدیران شهری با شهروندانی مطالبه‌گر و آشنا به حقوق شهروندی روبه‌رو باشند.

استاندارد

 همشهری آنلاین_ سمیرا باباجانپور:  تلاش مدیران برای پاسخگویی به نیاز اهالی محله و مشارکت شهروندان در برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های اجرایی، زمینه توسعه محلی را در این ناحیه مهیا کرده است. گفت‌وگوی ما با «سمانه عبداللهی»، شهردار ناحیه ۶ را درباره این ناحیه ۷ و نیم کیلومترمربعی منطقه ۵ که چیزی در حدود ۹۰ هزار نفر را در خود جای داده است، می‌خوانید.  
  معدل بالای فرهنگی و سواد اجتماعی شهروندان تا چه اندازه توانسته مشارکت شهروندان را در این ناحیه افزایش دهد؟  
مشارکت شهروندان در این ناحیه بسیار رضایتبخش است. تعامل شهروندان با مدیران، کنش و واکنش مطلوبی را به همراه داشته که این موضوع برای رشد و توسعه ناحیه مؤثر بوده است. شهروندان به کوچک‌ترین نیازها و مشکلات محله واکنش نشان می‌دهند و به سبب وجود نشریات محلی و گروه‌های خبری مجازی در این ناحیه، اخبار ساده‌ترین و کوچک‌ترین فعالیت‌ها و درخواست‌های شهروندان منتشر می‌شود. در شهرک آپادانا به سبب اینکه بیشتر ساکنان از بازنشسته‌های دانشگاه و آموزش و پرورش هستند، با شهروندان باسوادی روبه‌رو هستیم. در شهرک اکباتان مهارت‌های فردی و گروهی شهروندان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و... بسیار بالاست. چهره‌های معروف هنری، سینمایی و دانشگاهی و حتی سیاسی در این شهرک زندگی می‌کنند. در حقیقت ما با شهروندان تحصیل کرده‌ای روبه‌رو هستیم که با قوانین زندگی شهرنشینی تا حدود زیادی آشنا هستند.  
  با این حساب، مدیریت شهری در این ناحیه باید بسیار فعال و پاسخگو عمل کند، این‌طور نیست؟  
بله. باور کنید شب‌ها هم شهروندان پیگیر مشکلات و مطالباتشان هستند از رسیدگی به یک دریچه ساده در خیابان هم نمی‌گذرند. البته در ناحیه ۶ تلاش کرده‌ایم هم پای شهروندان پیش برویم. این موضوع موجب شده است تا سرعت پاسخگویی به پیام‌های ۱۳۷ در ناحیه ۶ به نسبت سایر نواحی و معاونت‌های منطقه بیشتر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد. از ابتدای سال تا به کنون در رتبه نخست سرعت پاسخگویی به شهروندان بوده‌ایم.  
  محله‌های بیمه، اکباتان و آپادانا در ناحیه ۶ واقع شده‌اند. از این میان اکباتان و آپادانا سال‌هاست به‌عنوان شهرک شناخته می‌شوند. موقعیت شهرک‌نشینی این محله‌ها خدمت‌رسانی را با مشکل روبه‌رو نکرده است؟  
اینکه شهرک اکباتان یک شهرک است یا یک محله، جزو دغدغه‌های اهالی است و یکی از مهم‌ترین مطالباتی است که شهروندان مطرح می‌کنند. شهرک اکباتان سال‌ها است که دیگر محصور نیست. بزرگراه «ستاری» از میان آن می‌گذرد و مجموعه‌های فرهنگی و تجاری و ورزشی عمومی در آن وجود دارد. طی چند هفته گذشته، اهالی شهرک، میزبان اعضای شورای‌شهر و معاونان وزارت راه بوده‌اند و این موضوع و مشاعات شهرک مطرح شده است. اما شهرک آپادانا محصوراست. یعنی وقتی وارد این شهرک می‌شویم، یعنی وارد یک حیاط خصوصی شده‌ایم. مدیریت شهرک با هیئت‌مدیره است و شهرداری براساس قوانین شهرک‌ها خدمات خاصی نمی‌تواند ارائه کند. البته تخلیه زباله‌های مخازن را شهرداری برعهده گرفته است. از ابتدای سال تاکنون نیز ۲ مرتبه به‌صورت جهادی، به این شهرک خدمات شهری تعلق گرفته است.  
  اگر آپادانا محله نیست و شهرک است، موضوع شورایاری و فعالیت آنچه معنایی پیدا می‌کند؟  
وقتی می‌گوییم محله آپادانا، منظورمان تنها شهرک آپادانا نیست. این محله شامل خیابان رحمانی، شهرک شهید فکوری، پارک‌سوار آزادی و ترمینال غرب می‌شود. پیگیری مطالبات و مشکلات کل محله برعهده شورایاری است.  
  رونق ساخت‌وسازهای مجموعه‌های درمانی، تجاری و... طی سال‌های اخیر در شهرک اکباتان افزایش پیدا کرده است. اهالی همیشه گله می‌کنند که شهرک دیگر گنجایش ندارد. نظر شما چیست؟  
این موضوع به تعیین تکلیف مشاعات اکباتان بر می‌گردد. بخشی از این مشاعات سال‌ها پیش در طرح تفصیلی شهر دیده شده است. مجموعه‌هایی که در این محدوده ساخته شده‌اند، هیچ تخلفی از نظرشهرداری انجام نداده‌اند. البته اهالی هم باور دارند، ظرفیت شهرک پر شده است. خیابان‌ها شلوغ و آرامش شهرک اکباتان برهم زده شده است. به هر حال، تصمیم‌گیری در این‌باره از دست شهرداری ناحیه و حتی شهرداری منطقه خارج است.  
  این روزها موضوع رینگ دوچرخه‌سواری در ناحیه ۶ داغ است. به‌ویژه که این رینگ یکی از استانداردترین مسیرهای دوچرخه‌سواری تهران خواهد بود. بیشتر توضیح می‌دهید؟  
براساس دستور شهردار تهران، رینگ دوچرخه و مناسب‌سازی پیاده‌راه باید در همه نواحی پایتخت انجام شود. موقعیت ناحیه ۶ موجب شده تا ما یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه‌سواری را طراحی کنیم. مسیری که همه محله‌های این ناحیه را به یکدیگر متصل می‌کند. این رینگ، استانداردترین طرح رینگ دوچرخه‌سواری در کل تهران است و ۲۰۰‌متر از آن عملیاتی شده است.

  • زیباترین محله‌های پایتخت 

 ساختمان‌های سیمانی و نمای برج‌های معروف اکباتان و آپادانا سال‌هاست برای اهالی یکنواخت شده است. به گفته «سمیه عبداللهی»، شهردار ناحیه ۶، طرح زیباسازی گسترده در این ناحیه به‌زودی اتفاق خواهد افتاد. او می‌گوید: «در حال رایزینی با سازمان زیباسازی شهر تهران هستیم. اهالی آمادگی خود را برای مشارکت در این طرح اعلام کرده‌اند. با اجرای این طرح، یکی از زیباترین محله‌های پایتخت را مشاهده خواهیم کرد. »

  • آغاز طرح کاپ  در شهرک آپادانا 

طرح «کاپ» برنامه‌ای ویژه برای کاهش تولید پسماند و تفیک و جداسازی پسماند خشک و تر از یکدیگر و نبود اختلاط پسماندهای عفونی و الکترونیک با سایر زباله‌هاست. برای نخستین بار در منطقه ۵ از ناحیه ۶ و در شهرک آپادانا آغاز می‌شود. این طرح از بابت نظافت و نگه داشت شهرک برای اهالی خوب است.  

  •  با پسماند، اتومبیل  و خودرویتان را بیمه کنید

طرح «پسماند بیمه» به این معنی که در ازای پرداخت حق بیمه، این موضوع شامل هر نوع بیمه‌نامه‌ای اعم از بیمه اتومبیل، ساختمان، آتش‌سوزی و... می‌شود، از واحدها پسماند دریافت می‌شود. در حقیقت پسماند خانه‌ها پیش خرید می‌شود. به گفته شهردار ناحیه ۶، این طرح برای نخستین بار در تهران و در ناحیه ۶ منطقه ۵ انجام می‌شود.

کد خبر 534222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha