روی نقشه طرح تفصیلی ناحیه ۶ که محله‌های «اکباتان»، «بیمه»، «شهید فکوری» و «آپادانا» را شامل می‌شود، طرح یک بلوار، مورد اعتراض اهالی شهرک آپادانا قرار گرفته است.

بلوار 35 متری

همشهری آنلاین_سمیرا باباجانپور: بلواری که به باور اهالی شهرک وارد بخشی از زمین‌های مشاع شهرک می‌شود. اعتراض اهالی شهرک آپادانا این بار برای طرح یک بلواری است که برای تسهیل دسترسی اهالی محله بیمه و فاز ۳ اکباتان به مسیرهای اصلی طراحی شده است. بلواری که بر روی نقشه جان گرفته است و اهالی شهرک نگران این هستند که شهرداری به استناد نقشه طرح تفصیلی، عملیات ساخت آن را آغاز کند.

  • هزینه‌ای پرداخت نشده است

«محمد کوچکی»، از اعضای هیئت‌رئیسه شهرک آپادانا، در این‌باره می‌گوید: «این خیابانی که اکنون مورد بحث اهالی شهرک است، چند سالی است که شهرداری در طرح تفصیلی مطرح کرده است. خیابانی ۳۵ متری که وارد بخشی از زمین شهرک می‌شود. دوستانی که در واقع تصمیم به این کار و پیگیری آن را دارند، ابتدا باید مشکل این زمین را حل و فصل کنند. چون زمین‌های شهرک آپادانا کلا مشاع است. در این‌باره باید در مجامع عمومی فازهای ۶‌گانه شهرک آپادانا این موضوع مطرح شود و چنانچه مورد موافقت همه اهالی قرار بگیرد، باید طرح پیگیری شود. متأسفانه این کار انجام نشده و این موضوع موجبات نگرانی اهالی را فراهم کرده است.»
به گفته کوچکی، ساخت این بلوار، چنانچه موضوع مشاع حل شود، مشکلی برای شهرک آپادانا ایجاد نمی‌کند. او می‌گوید: «اگر این بلوار از جنوب شهرک آپادانا و حدفاصل محله بیمه و شهرک اکباتان به سمت بلوار «محمدعلی جناج» باز شود، مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند. چون ما به هر حال حریم شهرک را حفظ می‌کنیم. ولی موضوعی که اهمیت دارد، همین زمین مشاع است که بی‌شک برای استفاده از آن هزینه‌ای به شهرک پرداخت نخواهد شد.»
کوچکی در ادامه می‌گوید: «با خبر شده‌ایم که شهرداری جلساتی را برای عملیاتی کردن این پروژه تشکیل داده است که متأسفانه بدون انجام مقدمات اصلی و جلب رضایت اهالی آپادانا این موضوع در حال پیگیری است. حتی اهالی شهرک شهید فکوری هم که بخشی از بلوار در زمین‌های آنها قرار می‌گیرد، هنوز موافقت خود را اعلام نکرده‌اند.»

  • تصویب پروژه‌های کوچک مقیاس

عنوان محله و یا شهرک بودن برای اهالی آپادانا سال‌ها است به یک چالش مهم تبدیل شده است. اهالی بر این باورند اگر یک محله محسوب می‌شوند و شورایاری دارند، پس چرا امکانات مورد نیاز یک محله در اختیارشان قرار نمی‌گیرد و اگر شهرک هستند، دیگر شورایاری چه اهمیتی پیدا می‌کند. شهریار مؤمن پور، دبیر شورایاری محله آپادانا، می‌گوید: «براساس نامه مکتوبی که از معاونت امور مناطق شهرداری در اختیار داریم، ما یک محله محسوب می‌شویم. محله‌ای که شهرک آپادانا جزیی از آن است. خوشبختانه با نشست‌هایی که با شهردار منطقه و شهردار ناحیه داشته‌ایم، موضوع‌هایی همچون رسیدگی به فضای سبز و تخلیه زباله از مبدأ ساختمان‌ها و پرداخت هزینه روشنایی مشاعات شهرک، مطرح شده است که شهردار قول پیگیری داده است. نکته مهمی که این روزها مورد بحث قرار گرفته و خوشبختانه به نتیجه رسیده، موضوع پروژه‌های کوچک مقیاس بوده است. ما برای محله آپادانا ۷ طرح را پیشنهاد داده‌ایم که خوشبختانه تصویب هم شده است. موضوع‌هایی همچون «اصلاح معبر ورودی میدان شهید رحمانی به سمت شهرک آپادانا»، «ساخت پاتوق گفت‌وگو در فضای سبزشهرک آپادانا»، «پیشنهاد ساخت یک کتابخانه مجازی در شهرک اکباتان». متأسفانه این شهرک با ۱۵ هزار نفر جمعیت، هیچ جایگاهی برای مطالعه و کتابخوانی ندارد. ما نه تنها کتابخانه نداریم، بلکه کتابفروشی هم در شهرک نیست. این پیشنهاد از سوی شهرداری مورد موافقت قرار گفته و اقدامات اولیه انجام خواهد شد.»

  • نگین سرسبز ناحیه ۶

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه، در وصف شهرک آپادانا از جمله «باسوادترین شهرک تهران» استفاده می‌کند. «سید حسین دلبری» با اشاره به اینکه منطقه ۵ معدل فرهنگی بالایی دارد، در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید: «اهالی شهرک آپادانا بسیار اهل مطالعه و با سواد هستند و ما باید از این پتانسیل در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده کنیم.» با این حال، اهالی این شهرک همیشه دغدغه این را داشته‌اند که چرا باید هزینه زندگی شهرنشینی را خودشان با پرداخت حق شارژهای بسیار گران پرداخت کنند. آپادانا با ۱۵ هزار نفر جمعیت در ۶ فاز مسکونی، یکی از شهرک‌های بزرگ غرب تهران است که در سال ۱۳۵۸ با ساخت فاز یک به‌عنوان یک شهرک مسکونی مطرح شد. فازهای دیگر از سال ۱۳۶۳ ساخته شد. فضای سبز ۱۳ هکتاری آپادانا به مدد اهالی، ۴۰ سال است که طراوت منحصربه‌فردی به این شهرک داده است. اهالی سال‌ها است خودشان با پرداخت هزینه شخصی، این فضای سبز را زنده نگاه داشته‌اند. ۷ مدرسه در مقاطع تحصیلی مختلف در شهرک وجود دارد. نگهداری از درختان، هرس و آبیاری آنها با هزینه اهالی انجام می‌شود. آنها سال‌ها است عوارض پسماند را می‌دهند. اما تنها خدماتی که از شهرداری دریافت می‌کنند، حمل زباله‌هایی است که از سوی کارگران شهرک جمع‌آوری شده است.

  • دبیر شورایاری محله آپادانا/ نگرانی اهالی شهرک بی‌مورد است

موضوع ساخت یک بلوار جدید را در ناحیه ۶ با شورایاری محله آپادانا مطرح می‌کنیم. موضوعی که به گفته هیئت‌مدیره شهرک آپادانا از سوی شورایاری مطرح شده است. «شهریار مؤمنی پور»، دبیر شورایاری محله آپادانا، می‌گوید: «ساخت این بلوار در حقیقت به شهرک اکباتان هیچ ارتباطی ندارد. در حقیقت برای تسهیل رفت‌وآمد اهالی بیمه در نظر گرفته شده بود. اگرچه بر روی نقشه طرح تفصیلی خیابانی دیده می‌شود ولی ارتباطی به شهرک آپادانا ندارد و اهالی نباید نگران باشند. محله بیمه از نظر ترافیکی با مشکل زیادی روبه‌رو است. این موضوع برای این محله مطرح شده ولی در جلسه‌ای که با حضور شهردار منطقه، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه و اعضای شورایاری داشتیم، طرح به‌طور کلی منتفی شده است. چون نه تنها صرفه اقتصادی ندارد، بلکه با توجه به هزینه‌ای که برای شهرداری ایجاد می‌کند، آن‌قدرها مفید و کارساز نخواهد بود. خیابان‌های محله بیمه باریک هستند. در نظر بگیرید یک خیابان عریض و بلوار به این محله باز شود. تداخل رفت‌وآمد و حجم ترافیکی بالا دردسر بیشتری ایجاد خواهد کرد. از سویی، برای ساخت این بلوار بخشی از زمین‌های شهرک فکوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت که برای خرید این زمین‌ها شهرداری باید هزینه زیادی بدهد که با توجه به کارآمدی ناچیز پروژه، اصلاً اقتصادی نیست. اهالی شهرک آپادانا نگران نباشند چون این طرح تصویب نشده است.»

کد خبر 548780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha