چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرحله ثبت نام از داوطلبان خبرگان رهبری از 13 مهر ماه شروع می‌شود در انتخابات امسال قرار است از صندوق‌های متحد الشکل استفاده شود.

مدیر کل انتخابات وزارت کشور با اشاره به اینکه برای برگزاری انتخابات خبرگان رهبری , میاندوره ای مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا به 130 هزار صندوق اخذ رای نیاز است , افزود : این صندوق‌های اخذ رای متحدالشکل و پلاستیکی است.

کار اندیش همچنین تصریح کرد : هریک از این صندوق ها ظرفیت جمع آوری 1500 برگ رای را دارد .

مدیر کل انتخابات وزارت کشور گفت:  پس از نام‌نویسی داوطلبان و تحویل مدارک آنان به شورای نگهبان قانون اساسی , این شورا از تاریخ وصول مدارک داوطلبان 30 روز فرصت دارد تا به صلاحیت داوطلبان رسیدگی کند . نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا هفت روز و داوطلبان نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری 14 روز فرصت تبلیغات خواهند داشت .

وی با اشاره به اینکه برگه‌ها و تعرفه‌های انتخابات 24 آذر هم اکنون در وزارت کشور طراحی شده است‌, درباره پیش بینی‌های این وزارت خانه برای جبران کمبودهای احتمالی تعرفه رای گفت : از همه استان ها آمارهای مورد نیاز را اخذ کرده ایم و بر اساس این آمارها به چاپ و توزیع برگ تعرفه اقدام شده است و امیدواریم کمبودی در این زمینه نداشته باشیم .

مدیر کل انتخابات وزارت کشور همچنین در باره نام نویسی از داوطلبان نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری افزود : زمان ثبت نام از داوطلبان انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری از فردا آغاز می شود و تا نوزدهم مهر ادامه خواهد داشت .

کاراندیش گفت : داوطلبان می‌توانند شخصا یا با معرفی نماینده خود در این ایام حتی روزهای تعطیل در وقت اداری به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه استان مربوط یا وزارت کشور مراجعه و با ارایه مدارک و تکمیل پرسشنامه ثبت نام کنند .

وی افزود : اصل شناسنامه عکسدار , چهار نسخه تصویر همه صفحات شناسنامه 12 , قطعه عکس جدید 6 در 4 و اصل و تصویر برگ پایان خدمت یا مدرکی دال بر روشن بودن وضع خدمت وظیفه عمومی , مدارک مورد نیاز ثبت نام است .

مدیر کل انتخابات وزارت کشور اضافه کرد : برای متولدین سال 1337 و پیش از آن نیازی به ارائه این مدرک نیست .

وی شرایط انتخاب شوندگان خبرگان رهبری را نیز طبق قانون اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاق , اجتهاد درحدی که قدرت استنباط برخی مسایل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد , بینش سیاسی , اجتماعی و آشنایی با مسایل روز , معتقد بودن به نظام جمهوری‌اسلامی ایران و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی اعلام کرد .

کاراندیش افزود : مرجع تشخیص دارا بودن این شرایط , فقهای شورای نگهبان قانون اساسی هستند و کسانی که حضرت امام "ره" و رهبر معظم انقلاب بطورصریح یا ضمنی اجتهاد آنان را تایید کرده باشند , از نظر علمی نیازی به ‌تشخیص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت .

مدیر کل انتخابات وزارت کشور همچنین گفت: ضرورت ندارد که نمایندگان , ساکن یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند .

مدیر کل انتخابات وزارت کشور همچنین گفت : داوطلبان در صورت داشتن شکایت از برگزاری انتخابات در همه مراحل می توانند به هیئت های اجرایی , نظارت و همچنین هیئت نظارت مرکزی در شورای نگهبان مراجعه تا به شکایت آنها رسیدگی شود .

وی افزود : واجدان شرایط رای دادن در مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهرو روستا باید 15 سال تمام داشته باشند به عبارت دیگر متولدان 24 آذر 1370 می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند . 

 یک میلیون و 200 هزار عامل اجرایی , نظارتی و انتظامی در انتخابات دور چهارم مجلس خبرگان رهبری , سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس مشارکت دارند .

کد خبر 5339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز