پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

خسرو موسوی: یکی از حوزه‌هایی که همیشه حتی در چنین روزهایی و در میان کرونا می‌شود روی خبرهایش حساب کرد، علم و فناوری است؛ چون هرگز از پا نمی‌ایستد و مدام در حال تازه‌شدن است. این هفته هم می‌خواهیم با هم چند خبر از دنیای علم و فناوری را مرور کنیم.

در نزدیكى خورشید با تى‌شرت شیرى!

در آغوش خورشید!

خورشید در زندگی همه‌ی ما نقش پررنگی دارد. خورشید جدا از اهمیتی که در حیات تمام موجودات جهان دارد، در ادبیات و هنر مردم جهان هم بسیار مهم بوده و هست. اما حیف که به جز تماشای طلوع و غروب خورشید، در بقیه‌ی زمان‌ها نمی‌توانیم آن را تمام و کمال تماشا کنیم.

اما این هفته کاوشگر «سولار اوربیتر» یا «مدارگرد خورشید» موفق شده نزدیک‌ترین تصویر ثبت‌شده از خورشید را برای اهالی زمین ارسال کند. این تصاویر از فاصله‌ی ۷۷ میلیون کیلومتری خورشید و هنگام گذر این کاوشگر از میان مدارهای زهره و عطارد ثبت شده‌اند. در این تصاویر دقیق و بااهمیت، به‌خوبی نشانه‌هایی از انفجارهای کوچک خورشید مشاهده می‌شود. دانشمندان معتقدند این انفجارهای کوچک که «نانوفِلِر» نامیده می‌شوند، دلیل آشکاری برای این موضوع هستند که چرا سپر بیرونی خورشید ۳۰۰برابر گرم‌تر از سطح خود این ستاره است.

تی‌شرت با شیر ترشیده!

شاید تا همین چند وقت پیش وقتی از مادرتان می‌پرسیدید «تی‌شرت شیری من کجاست؟» احتمالاً منظورتان تی‌شرت شیری‌رنگتان بود؛ اما حالا تی‌شرت شیری معنای دیگری پیدا کرده است!

شرکت آمریکایی «می تررو» (Mi Terro) توانسته فناوری جالبی در راه تبدیل شیر فاسد به پوشاک سازگار با محیط زیست ابداع کند. عجیب است نه؟ اما خیالتان راحت باشد که قرار نیست تی‌شرت‌هایتان بوی شیر فاسدشده بدهد!

این شرکت استارت‌آپ با استفاده از بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری موفق شده برخی از قسمت‌های مواد غذایی فاسد را به الیاف پایداری تبدیل کند که می‌شود با آن‌ها تی‌شرت‌های زیست‌تخریب‌پذیر ساخت.

به گفته‌ی این شرکت سالانه ۴۰درصد از مواد غذایی در آمریکا خورده نمی‌شوند و هدر می‌روند. هم‌چنین سالانه ۱۲۸ میلیون تن شیر فاسد می‌شود و برای همین آن‌ها برای حل این مشکل راه‌حل تازه‌ای یافته‌اند. این فناوری منحصر به‌فرد باعث می‌شود برای ساخت یک تی‌شرت نخی معمولی، ۶۰درصد آب کم‌تری استفاده شود.

«رابرت لو»، مدیرعامل این شرکت می‌گوید این پیراهن‌های ساخته شده از شیر، ضد میکروب، بدون بو، ضد چروک، محافظ در برابر اشعه‌ی فرابنفش و تنظیم‌کننده‌ی دمای بدن هستند و البته سه برابر هم نرم‌تر از پارچه‌های کتانی‌اند!

سفرهای اقیانوسی سکوی یخی!

سه سال پیش در حوالی تابستان ۱۳۹۶ یکی از بزرگ‌ترین توده‌های یخی جهان به‌خاطر گرمایش زمین از قطب جنوب جدا شد. این توده‌های یخی در فارسی به «یخ‌تاق» یا «سکوی یخی» معروفند که بستری ضخیم و شناور از یخ هستند. حالا تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد این سکوی یخی عظیم پس از سه‌سال بیش از هزار کیلومتر سفر کرده است!

ماجرا از این قرار است که سال‌ها دانشمندان مشغول مطالعه‌ی ترک‌برداشتن کوه یخی «لارسن‌سی» (Larsen C) بودند تا این‌که اواخر تیرماه ۱۳۹۶، بخش عظیمی از آن جدا شد. این سکوی یخی «اِی-۶۸» (A-۶۸) نام گرفت که مساحتی در حدود شش‌هزار کیلومتر مربع دارد و از بزرگ‌ترین سکوهای یخی جهان است که ضخامت آن به چندصد متر هم می‌رسد.

حتماً می‌دانید که اگر چنین سکوی عظیم و خطرناکی وارد مسیرهای کشتی‌رانی شود چه خطراتی را به همراه دارد و می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد. برای همین ماهواره‌هایی هم‌چون «کوپرنیکوس سنتینل-۱» (Copernicus Sentinel-۱) که بخشی از برنامه‌ی کوپرنیک یا دیده‌بانی دنیاست، به دقت حرکت این سکوی یخی را زیر نظر گرفته‌اند و تعداد و مساحت یخ‌های جداشده از آن را بررسی کرده‌اند.

اطلاعات ماهواره نشان می‌دهنده ای-۶۸ در دوسال اول جدا شدن از لارسن‌سی، به‌خاطر احاطه‌شدن توسط یخ‌های اطرافش به شکل شناور کنار این کوه یخی باقی مانده است. در این مدت بخش کوچکی از آن به‌نام «ای-۶۸بی» (A-۶۸B) از آن جدا شد و از آن به بعد نام این سکوی یخی به «ای-۶۸ای» (A-۶۸A) تغییر کرد. از آن به بعد بود که این سکوی یخی سفر خودش را در سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی آغاز کرد و در فوریه‌ی ۲۰۱۹ وارد آب‌های آزاد شد.  چند ماه قبل در آوریل ۲۰۲۰ نیز بخش دیگری از آن به‌نام «ای-۶۸سی» (A-۶۸C) از آن جدا شده است. حالا تصویر ماهواره‌ای گرفته‌شده از ای-۶۸ای در نیمه‌ی تیرماه امسال نشان می‌دهد این سکوی یخی سه سال پس از جداشدن از کوه لارسن، بیش از هزار کیلومتر سفر کرده است و حالا باید بیش‌تر به مسیر حرکت آن دقت کرد.

کد خبر 533235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha