مدیر کل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بدون «ردیابی تماس‌های» بیماران کرونا نمی‌توان همه‌گیری این بیماری را در کشورها مهار کرد.

Tedros

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین تدروس آدهانوم  در یک کنفرانس خبری در روز دوشنبه ۳۰ تیر گفت: «هیچ کشوری نمی‌تواند همه‌گیری‌اش را کنترل کند، مگر اینکه بداند ویروس در کجاست.»

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت که ظاهرا از کشورهای مانند آمریکا  و بریتانیا که نتوانسته‌اند برنامه‌های موثر ردیابی تماس افراد دچار ویروس کرونا را اجرا کنند، انتقاد می‌کرد، گفت این ادعا که ردیابی تماس کاری بیش از حد سخت است، «عذر موجهی» نیست.

ردیابی تماس به معنای شناسایی افراد در تماس با فرد آلوده و گردآوری اطلاعات بیشتر درباره آنهاست. با یافتن این افراد و آزمایش کردنشان، افرادی در میان‌ آنها که دچار عفونت هستند، شناسایی می‌شوند و می‌توان  آنها را ایزوله یا درمان کرد. تداوم این کار مانع گسترش عفونت در جامعه می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت قبلا گفته بود که ردیابی تماس می‌تواند «زنجیره انتقال ویروس را بشکند»

تدروس به عنوان نمونه‌ای از موفقیت به برنامه ردیابی تماس به تلاش سازمان جهانی بهداشت در شیوع ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو  در شرایط جنگ داخلی اشاره کرد،

او گفت از  کشورهای با منابع فراوان هیچ بهانه‌ای برای انجام ندادن این اقدام پذیرفته نیست.

تدروس گفت: «اگر ردیابی تماس به شما در این مبارزه کمک می‌کند، آن را انجام دهید، حتی اگر جانتان را به خطر بیندازید.»

البته دکتر مایکل رایان، رئیس بخش اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت در این جلسه پذیرفت در مواردی که شیوع بیماری از کنترل خارج شده است، ردیابی تماس کار بسیار سخت‌تری است.

رایان گفت: «در موقعیت‌هایی که سرایت بسیار شدید در سطح جامعه وجود دارد و هر روز شمار زیادی افراد مبتلا می‌شوند، بسیار مشکل است که صرفا با ایزوله کردن افراد شیوع را مهار کرد، چه برسد به ردیابی تماس، بنابراین ممکن است لازم باشد کشورها در این باره دست به انتخاب بزنند.»

کد خبر 532811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha