مدیر کل سازمان جهانی بهداشت با اعلام همه‌گیری جهانی یا پاندمی ویروس کرونا از میزان بی‌عملی برخی از کشورها را در برابر بحران شیوع بیماری هشداردهنده خواند.

ُTedros

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس، تدروس آدهانوم قبریسوس روز چهارشنبه ۲۱ اسفند در گزارش روزانه درباره ویروس کرونا در ژنو گفت سازمان جهانی بهداشت: «عمیقا نگران میزان‌های هشداردهنده انتشار و شدت شیوع ویروس کرونا ست.» او همچنین نگرانی خود را از بی‌عملی و واکنش نشان ندادن کشورها که به حدی هشداردهنده رسیده است، ابراز کرد.

تدروس گفت: «کلمه پاندمی را نباید بی‌اهمیت شمرد یا ولنگارانه بکار برد. این کلمه اگر به درستی به کار نرود، ممکن است باعث ترس بی‌دلیل شود یا به پذیرش بی‌توجیه پایان یافتن مبارزه و تسلیم بینجامد و در نتیجه رنج و مرگ‌های غیرضروری را به بار آورد.»

او افزود: «توصیف وضعیت فعلی به عنوان پاندمی ارزیابی سازمان جهانی بهداشت را از میزان تهدید ویروس کرونا تغییری نمی‌دهد. همچنین کارهایی که این سازمان و کارهایی که کشورها برای برای مبارزه با شیوع انجام می‌دهند، تغییری نمی‌کنند.»

تدروس گفت: «فقط نگاه کردن به شمار موارد کووید-۱۹ و شمار کشورهای مبتلا همه ماجرا را بیا ن نمی‌کند. از ۱۱۸۰۰۰ مورد گزارش شده بیماری در ۱۱۴ کشور بیش از ۹۰ درد موارد فقط مربوط به چهار کشور (چین، کره جنوبی، ایران، ایتالیا) هستند و در دو کشور - چین و کره جنوبی- همه‌گیری به طور عمده‌ای در حال کاهش یافتن است.»

تدروس گفت بحران شیوع ویروس کرونا بر هر بخشی تاثیر می‌گذارد و همه با آن سروکار دارند.

  • هنوز دیر نشده است

تدروس گفت:‌ «همه کشورها هنوز می‌توانند سیر این پاندمی را تغییر دهند، به شرطی که به شناسایی، آزمایش کردن، ایزوله کردن و ردیابی موارد عفونت بپردازند و مردمانشان را برای مبارزه با این شیوع بسیج کنند.»

به گفته رئیس سازمان جهان بهداشت، اقدامات سریع می‌تواند از ایجاد خوشه‌ها بزرگتر عفونت با ویروس و سرایت بیماری در سطح اجتماع جلوگیری کند و حتی اگر کشورها نتوانند به طور کامل شیوع را مهار کنند، می‌توانند تا حدی جلوی موج آن را بگیرند.

به گفته تدروس، در حالیکه برخی از کشورها فاقد توانایی‌ها یا منابع برای مهار شیوع ویروس هستند، اما برخی از کشورها دیگر عزمی برای مهار آن ندارند.

تدروس گفت: «ما از اقدامات انجام شده برای کند کردن سرایت ویروس و کنترل همه‌گیری کووید-۱۹ در کشورهای ایزان، ایتالیا و کره جنوبی تشکر می‌کنیم»

  • چکار باید کرد

رئیس سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواست برای مهار شیوع ویروس کرونا این اقدامات را انجام دهند:

- سازوکارهای واکنش اضطراری را فعال و تشدید کنند.

- با مردم درباره خطرات بیماری و چگونگی محافظت در برابر این خطرات سخن بگویند.

- هر بیمار کووید-۱۹ را بیابند، ایزوله کنند، آزمایش کنند و  درمان کننده و هر فردی را که در تماس با بیمار بوده است ردیابی کنند.

- بیمارستان‌هایشان را آماده کنند.

- به کارکنان بهداشتی آموزش دهند و از آنها محافظت کنند.

- همه مراقب یکدیگر باشیم.

کد خبر 491944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha