نتایج مقدماتی یک کارآزمایی نشان می‌دهد یک درمان دارویی که به صورت آئروسل (هواپخش) استنشاقی تجویز می‌شود، می‌تواند نیاز به بستری شدن در بخش‌ مراقبت‌های ویژه به علت کروناویروس و مرگ‌های ناشی از آن را به شدت کاهش دهد

ICU

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده بر روی ۱۰۰ بیمار بستری‌شده در بیمارستان به علت کووید-۱۹ نشان داد بیمارانی که برای آنها یک فرمول استنشاقی داروی اینترفرون بتا تجویز شده بود، در مقایسه با گروهی که دارونما دریافت کرده‌ بودند، خطر دچار شدن به بیماری شدید ۷۹ درصد کاهش یافته است.

این بیماران همچنین با احتمال دو برابر بیشتر نسبت به گروه شاهد بهبودی کامل پیدا کردند.

شرکت ‍Synairgen وابسته به دانشگاه ساوث‌همپتون در بریتاینا که سازنده این ترکیب دارویی با نام SNG001 است، می‌گوید این نتایج مقدماتی نشانگر «پیشرفت عمده‌ای» در مقابله با پاندمی کرونا است.

به گفته این شرکت نتایج مقدماتی این کارآزمایی نشان می‌دهد این ترکیب دارویی باعث کاهش عمده در شمار بیمارانی شده است که به علت شدت یافتن بیماری پس از اکسیژن‌درمانی نیاز به دستگاه کمک‌تنفسی پیدا کرده‌اند.

نتایج این بررسی هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده و اندازه نمونه مورد بررسی هم نسبتا کوچک بوده است.

اما اگر این نتایج ثابت شود، این درمان می‌تواند شیوه درمان کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها را کاملا دگرگون کند.

داروی اینترفرون بتا یک پروتئین طبیعی بدن است که بیش از همه برای درمان بیماری ام‌اس (اسکلروز متعدد) به کار رفته است.

اینترفرون بتا در واقع بخشی از دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت است و کروناویروس جدید برای گریز از پاسخ ایمنی تولید آن را مهار می‌کند.

وارد کردن مستقیم این پروتئین به ریه‌های بیماران برای این انجام می‌شود که حتی در بیمارانی که از قبل دستگاه ایمنی‌شان تضعیف شده است، پاسخ ایمنی قوی برانگیخته شود.

تام ویلیکینسون، استاد پزشکی تنفسی در دانشگاه ساوث‌همپتون در این باره می‌گوید: «این نتایج عقیده ما را در این باره که اینترفرون بتا به صورت یک داروی استنشاقی بالقوه می‌تواند پاسخ ایمنی در ریه‌ها را دوباره برقرار کند، تایید می‌کند.»

به گفته او این کارآزمایی نشان داد داروی SNG001 در «تشدید حفاظت، شتاب بخشیدن به بهبودی و مقابله با اثر ویروس سارس-کوو-۲ موثر است.»

در حال حاضر شمار معدودی از داروهای برای درمان بیماران بستری کووید-۱۹ در دسترس است.

ماه پیش پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در بریتانیا توانست با تجویز یک داروی ارزان‌قیمت و در دسترس کورتونی به نام دگزامتازون خطر مرگ در میان بیماران کووید-۱۹ بدحال را کاهش دهند.

همچنین چندین کشور اجازه اضطراری برای استفاده از داروی ضد ویروس رمدسیویر را برای درمان بیماران داده‌اند.

کد خبر 532738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha