بررسی داروی رمدسیویر، امیدبخش‌ترین دارو تا به حال برای درمان کووید-۱۹، حتی پیش از تکمیل آنالیز مرحله فعلی آزمایش آن، ‌به زودی وارد مرحله بعدی آزمایش می‌شود.

remdesivir

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز این خبر نشانه‌ آن است یافتن ترکیب درست داروها برای درمان عفونت ویروس کرونا با اوج‌گیری دوباره آن در بسیاری ایالت‌های آمریکا، شتاب گرفته است.

دکتر آندره خلیل، پژوهشگر ارشد کارآزمایی بالینی در جریان داروی رمدسیویر  که با حمایت انستیتوی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا انجام می‌شود، گفت: «این کاری بسیار فشرده و روندی بدون وقفه است.»

این گروه پژوهشی در ماه مه (اردیبهشت) داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد رمدسیویر مدت بستری شدن بیماران کووید-۱۹ در بیمارستان را از میانگین ۱۵ روز به ۱۱ روز کاهش داده است. اما ظاهرا این دارو شمار مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ را کاهش نداده بود.

خلیل و همکارانش هفته پیش بیش از ۱۰۰۰ بیمار را وارد یک کارآزمایی بالینی کردند که اثرات ترکیب داروی ضد ویروسی رمدسیویر و قرص بارسیتینیب، یک داروی ضد التهابی مورد مصرف برای درمان آرتریت روماتوئید بررسی می‌کند.

انتظار می‌رود یافته‌های مقدماتی این مرحله از بررسی در طول یک ماه آینده روشن شود. این پژوهشگران در حالیکه برای آنالیز این نتایج کار می‌کنند، همزمان دور دیگری از بررسی‌ها را شروع کردند که اثر رمدسیویر به علاوه یک داروی دیگر بررسی می‌کند.

خلیل که متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا در اوماهاه هم هست، نام این داروی بعدی را پیش از شروع بررسی افشا نکرد.

اما شرکت گیلیاد، سازنده داروی رمدسیویر قبلا گفته بود که ترکیب رمدسیویر را با یک داروی دیگر ضد آرتریت روماتوئید به نام توسیلیزوماب با نام تجار آکترما هم آزمایش خواهد کرد.

خلیل می‌گوید در نهایت یک ترکیب دارویی موثر بر کووید-۱۹ ممکن است شامل سه یا چهار دارو باشد که نه تنها خود ویروس، بلکه بر پاسخ التهابی شدید دستگاه ایمنی به عفونت را هم هدف قرار دهد.

  • پلاسمادرمانی برای کووید

یک شیوه اصلی درمانی دیگر برای کووید-۱۹ استفاده از پلاسمای افراد بهبودیافته است. تقاضا برای این محصول خونی غنی از آنتی‌بادی که از بیماران کووید-۱۹ بهبودیافته به دست می‌آید، بالا گرفته است و تخمین زده می‌شود که تا به حال ۲۵۰۰۰ بیمار در آمریکا این درمان را دریافت کرده باشند.

از جمله در هفته پیش فقط در یک روز ۱۰۰۰ بیمار کووید-۱۹ در آمریکا این درمان را دریافت کردند.

پژوهش‌هایی که درباره پلاسمادرمانی در دانشگاه جانز هاپکینز انجام شده است، نشان می‌دهد که این شیوه درمای بی‌خطر است.

پزشکان تا به حال موفقیت‌های موردی با این روش را گزارش کرده‌اند، اما کارآزمایی‌های بالینی برای ثابت کردن تاثیربخش بودن این درمان در جریان است. به گفته پژوهشگران یافته‌های ابتدایی این بررسی‌ها امیدبخش بوده است.

یک شیوه درمانی دیگر آنتی‌بادی‌های مونوکلونال (پادتن‌های تک‌دودمانی) هست که به گفته پژوهشگران بعید است زودتر از پاییز در دسترس قرار گیرد.

  • سایر درمان‌های بالقوه

در همین حال نتایج یک کارآزمایی بالینی انجام شده در دانشگاه آکسفورد در بریتانیا نشان داده است که یک داروی کورتونی رایج به نام دگزامتازون می‌تواند شمار مرگ در بدحال بیماران کرونا را تا یک سوم کاهش دهد. نتایج این بررسی فعلا در سایت medRxiv منتشر شده و هنوز برای انتشار در ژورنال‌های علمی بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی ندشه است.

دانشمندان همچنین در حال بررسی برای تولید رمدسیویر به شکلی هستند که تجویز آن ساده‌تر باشد. رمدسیویر در حال حاضر به صورت داخل وریدی به بیماان داده می‌شود، اما شرکت گیلیاد در حال بررسی برای ساختن یک شکل استنشاقی دارو هم هست راحت‌تر بتوان آن را به بیماران داد.

کد خبر 527968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha