تعامل مدیران شهری و شهروندان در برطرف کردن مشکلات و نیازهای محلی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت شهری است.

محله برتر

  همشهری آنلاین_ سمیرا باباجانپور: طرح «محله برتر» که برای نخستین بار در ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۵ درحال اجرا است، نمونه موفق تعامل مدیران شهری با شهروندان است. طرحی که وجب به وجب، کوچه و خیابان‌های ۴ محله این ناحیه را زیر نظر دارد.  

  • سراغ شهروندان می‌رویم

ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۵ با ۸ کیلومترمربع وسعت، یکی از بزرگ‌ترین نواحی شهر تهران است. بی‌ تردید پاسخگویی به جمعیت ۱۹۰ هزار نفری این ناحیه، کار ساده‌ای نیست. رسیدگی به نظافت محله‌ها، کنترل معضل‌های فرهنگی و اجتماعی و توسعه فضای سبز از مهم‌ترین درخواست‌های اهالی این ناحیه است. «ساسان سعیدی»، شهردار ناحیه ۷، از طرح محله برتر به‌عنوان «نگین محله» نام می‌برد و می‌گوید: «بی‌ـ شک نخستین گام در توسعه شهری پایدار، ارتباط با شهروندان است. محله‌ها به‌عنوان پایگاه‌های مردمی، نقش مهمی در حفظ هویت محلی و تعلق اجتماعی به شهر دارند. رسیدگی به نیازهای ساده شهروندان، جلب رضایت آنها را به دنبال خواهد داشت و این حس خوب هویت محلی و تعلق محله‌ای را بالا می‌برد. این ارتباط نباید یک سویه باشد. در طرح محله برتر، همه مدیران اداره‌های مختلف ناحیه ۷ از نزدیک با شهروندان محله‌های ناحیه در ارتباط هستند. به جای اینکه آنها در شهرداری سراغ ما بیایند، این‌بار ما سراغ آنها رفته‌ایم. هر شهروند به سادگی می‌تواند از جلو در منزلش با ما گفت‌وگو و تعامل داشته باشد.»

  • پیاده‌روی کوچه به کوچه مدیران

در طرح محله برتر، یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته، از ساعت ۶ تا ۷ و ۳۰ دقیقه صبح، شهردار ناحیه ۷ به همراه مدیران اداره‌های مختلف ناحیه در کوچه و خیابان‌های هر محله به اتفاق شورایاری و مردم قدم می‌زنند تا مشکلات و معضلات را از نزدیک بررسی کنند. شهرداری ناحیه ۷ در این باره می‌گوید: «این پیاده‌روی محلی موجب می‌شود همه مشکلات کوچک و بزرگ از نزدیک رصد شوند. پس از بررسی نیازها و مطالبات شهروندان، دوشنبه‌های هر هفته، از ساعت ۹ تا ۱۳، تیم اجرایی خدمات شهری، ترافیک و حمل‌ونقل عمومی، فضای سبز، ‌فنی و عمرانی و... در محل مورد نظر مستقر می‌شوند و عملیات اجرایی آغاز می‌شود. پس از این زمان، یک کوچه و خیابان تمیز و مرتب را به شهروندان تحویل می‌دهیم.»
۱۱ هفته از اجرای این طرح در منطقه ۵ می‌گذرد و رضایت شهروندان و همکاری آنها موجب شده است تا هر هفته اتفاق‌های خوبی در ناحیه ۷ بیفتد. ۲ روز، پیش از عملیات اجرایی، بنر بزرگی در محله‌ها نصب می‌شود تا به شهروندان اطلاع‌رسانی شود. در این فاصله، شهروندان می‌توانند تلفنی و یا حضوری، مشکلات و درخواست‌های خود را مطرح کنند.  

  • کاهش پیام‌ها ی۱۳۷ 

به گفته سعیدی، این طرح علاوه بر بزرگراه‌ها و معابر پر رفت و آمد، درکوچه‌ها و بن‌بست‌های محلی نیز اجرا می‌شود. او می‌گوید: «هدف از این طرح، اطلاع‌رسانی و ارتباط مستقیم و مشارکت هرچه بیشتر مسئولان و مردم برای کاهش پیام‌های ۱۳۷، بررسی نقطه به نقطه مشکل‌های محله‌ها و افزایش رضایتمندی آنها است. ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، پاکسازی مطلوب در همه معابر، کوچه‌ها و بن‌بست‌ها، افزایش سلامت شهر و شهروندان، ایجاد رایحه‌ای مطبوع و به دور از آلودگی در سطح محله‌ها از جمله دستاوردهای مهم طرح محله برتر است.»

  • اجرای ۲ طرح موفق برای کیفیت محله‌ها

طرح محله برتر با طرح «نگهداشت شهر» که در شهرداری تهران پیگیری می‌شود، تفاوت‌هایی دارد. . شهردار ناحیه ۷ می‌گوید: «در طرح نگهداشت شهر، نگاهی کلی وجود دارد. در حالی که در طرح محله برتر با جزئی نگری، وارد فضاهای کوچک‌تر و کم‌ تردد و در مقیاس محله‌ای می‌شویم. این طرح تکمیل‌کننده و در راستای همان طرح نگهداشت شهر اجرا می‌شود. اجرای این ۲ طرح در کنار هم می‌تواند، افزایش کیفیت محله‌ها، نواحی و در نتیجه منطقه را به دنبال داشته باشد.»
علف کشی، کاشت نهال، خشکه‌چینی، پاکسازی فضای سبز، جمع‌آوری بنر و پوستر و پلاکارد، جمع‌آوری تابلوهای غیرمجاز، پاکسازی شعارنویسی، کنترل بازیافت، شناسایی و جمع‌آوری محل‌های دپوی زباله، تعمیر و تعویض مخازن زباله، رنگ‌آمیزی مخازن و زیر مخازن، جارو و پاکسازی معبر، شست‌وشوی المان‌های شهری و ترافیکی معبر، لایروبی و رسوب‌زدایی نهرها، برچسب‌کنی و پاکسازی زمین‌های بایر از جمله فعالیت‌های انجام شده در طرح محله برتر است.  


 

  • رضایت‌مندی شهروندان با طرح‌ها ی کوچک محله‌ای 

«کنترل محله به محله»، از مطالبات شهروندان در ناحیه ۷ که از نظر وسعت بافت شهری بزرگ‌ترین ناحیه شهر تهران است، کار ساده‌ای نیست. اجرای طرح محله برتر به‌عنوان الگوی موفق برای همه محله‌های پایتخت می‌تواند رضایتمندی شهروندی را به دنبال داشته باشد. گاهی نظافت به موقع و جمع‌آوری استاندارد زباله‌های یک خیابان، مهم‌تر از اجرای یک پروژه بزرگ شهری است.

  1. ۵۷ بوستان در ناحیه ۷ منطقه ۵ وجود دارد. سرانه فضای سبز این ناحیه یک سوم فضای سبز منطقه را تشکیل می‌دهد و این نمره قابل قبولی برای توسعه فضای سبز شهری در این ناحیه است.  
  2. ۴ محله جنت‌آباد شمالی، جنت‌آباد مرکزی و جنوبی به همراه محله شاهین از جمله محله‌های این ناحیه وسیع است.
  3. ۱۲۰۰ مخزن زباله در ناحیه ۷ وجود دارد که بیشترین تعداد مخزن در شهرتهران است.
  4. ۱۲۰ تن زباله طی شبانه‌روز از محله‌های ناحیه ۷ جمع‌آوری می‌شود که این مقدار تقریباً بیشترین تناژ جمع‌آوری زباله در میان نواحی شهر تهران است.
  • ساماندهی بافت تجاری خیابان ۲۰ متری گلستان

بافت تجاری خیابان «۲۰ متری گلستان» در محله «شاهین» ساماندهی می‌شود. شهردار ناحیه ۷ در این باره می‌گوید: «در این خیابان از یک دهه پیش، ساختار محلی و مسکونی عوض شده است و خیابان سر و شکلی تجاری به خود گرفته است. تعداد زیادی از مغازه‌ها مجوز دارند و برخی هم بدون مجوز فعالیت می‌کنند. خوشبختانه در حال رسیدگی به وضعیت متخلفان هستیم. در این محدوده، ۲ مرکز تجاری بزرگ در حال ساخت است. تلاش کرده‌ایم وضعیت دستفروشان خیابان را ساماندهی کنیم.»

  • انتقال راسته تعمیرگاه‌های مزاحم

راسته تعمیرگاه‌های بلوار «آیت‌الله ‌کاشانی» در تقاطع «شاهین» سال‌ها است که دردسر اهالی شده‌اند. ساسان سعیدی، درباره ساماندهی و انتقال این تعیمرگاه‌ها می‌گوید: «طی جلسه‌ای که با شهردار منطقه و معاون حمل‌ونقل و ترافیک برای تعیین تکلیف مغازه‌ها در منطقه داشته‌ایم، حکم انتقال این تعمیرگاه‌ها بررسی شده است. پس از اختصاص بودجه لازم، این محدوده آزادسازی می‌شود و مشکل چند ساله شهروندان مرتفع خواهد شد.»

کد خبر 532139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha