جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

لیلا رستگار*: فوق‌العاده‌اند و هم‌چنان دست‌نیافتنی. نه، اشتباه نکنید، منظورمان افراد سرشناس و مشهور نیستند، بلکه از ستاره‌ها در آسمان شب می‌گوییم.

اگر به خارج از شهر، مخصوصاً روستاها و مناطق کویری رفته باشید، حتماً دیده‌اید آسمان چقدر زیبا و پر ستاره است و انگار اگر دستت را دراز کنی می‌توانی هر چقدر دلت می‌خواهد از این ستاره‌ها بچینی. اما انگار شب‌های شهر ستاره ندارد! راستی آسمان شب شهر ما کجاست؟

   ما شهرنشین‌ها، معمولاً شب‌ها ستاره های زیادی در آسمان نمی‌بینیم؛ علت آن آلودگی نوری است. علت اصلی این آلودگی نوری، نورهای مصنوعی است، یعنی: چراغ‌های مغازه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، ‌کارخانه‌ها، خیابان‌ها، مکان‌های ورزشی و استادیوم‌ها و حتی خانه‌های ما.

نور زیاد شهرها در شب مانع دیدن ستاره های آسمان می شود

   اگر گاهی هنگام شب، به یک شهر بزرگ نزدیک بشوید و از دور به آسمان شهر نگاه کنید، هاله نوری را در بالای آن می‌بینید؛ همین هاله نور باعث می‌شود تا ما در آسمان شهرهای بزرگ، ستاره‌های کمتری ببینیم.

   راه‌های ساده برای کم کردن آلودگی نوری

    کارهایی هست که هر یک از ما می‌توانیم در خانه‌های خود انجام دهیم و سهمی در پرستاره شدن آسمان شب داشته باشیم:

   * فقط لامپی را که می‌خواهید روشن کنید. از خودتان سؤال کنید که آیا نور، روی وسیله‌ای که لازم دارید و هدف شماست می‌تابد، یا خیر.

   * فقط زمانی که لازم است، از روشنایی استفاده کنید. برای روشن کردن چراغ هایی که لازم ندارید، حساس و دقیق باشید.

   * فقط مکانی را که می‌خواهید روشن کنید. اطمینان یابید که چراغ‌های حیاط، یا ورودی خانه، به جای روشن کردن فضای پایین، نور را بی‌دلیل به سمت بالا و آسمان نمی‌تابانند. لازم نیست نور خانه ما به سمت آسمان یا خانه همسایه بتابد.

   * میزان نور، مناسب نیاز شما باشد. با استفاده از لامپ‌های مناسب، نور را به میزانی که می‌خواهید داشته باشید و نه بیشتر. گاهی یک لامپ 40وات هم برای ما کافی است و لازم نیست حتما از لامپ 100وات و یا بیشتر استفاده کنیم.

   * پرده‌ها را طوری تنظیم کنید که نور منزل فقط در خانه شما بتابد، نه اینکه بیشتر آن نور از پنجره‌ها به بیرون و به سمت آسمان برود.

   * با استفاده مناسب از نور، هم در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود، هم گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌شود و هم ستاره‌ها به آسمان شهر ما برمی‌گردند.

------------

   * کارشناس محیط‌زیست

کد خبر 53154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز