پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

فرانک عطیف: تا همین اواخر همه‌اش از بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری به دلیل کم کردن تحرک آدم، ایراد گرفته می‌شد

تا کنسول «وی» (wii) که آمد این گله‌ها کمتر شد؛ البته کمی. حالا ابتکاری جدید سر از دنیای این نوع بازی‌ها در آورده تا حسابی از بی‌تحرکی در بیاییم و کمی عرق بریزیم.
همان شرکت تولید کننده «وی»، نوعی بازی ورزشی به نام «وی‌فیت» (wiifit) تولید کرده که پرتحرک است.

وی فیت نقش مربی را بازی می‌کند و با 40 نوع ورزش، از پیاده‌روی گرفته تا یوگا،فرد را به حرکت و فعالیت وا می‌دارد.این بازی یک «صفحه بالانس» به اندازه پهنای شانه دارد که هر تغییر کوچک در ژست و حالت فرد را حس می‌کند و برای کنترل شخصیت کارتونی روی صفحه تلویزیون به کار می‌برد.

این آخرین طرح و ایده‌ای است که از ذهن «شیگرو میاموتو» تراوش کرده است. او طراح و خالق افسانه‌ای بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری است.طرح ساخت این بازی ، چهار سال پیش ریخته شد. پیش از تولید و ساخت دستگاه «وی»، وقتی میاموتو رژیم گرفت و می‌خواست هر روز تغییر وزنش را پیگیری و ثبت کند،  به فکر طراحی بازی افتاد که به مردم امکان پیگیری حجم و وزنشان  را بدهد.

گفته می‌شود برای ساخت آن وجود کشتی‌گیران سومو انگیزه و جرقه مهمی بوده است. چون این کشتی‌گیرها بسیار سنگین هستند و برای وزن‌کشی به دو ترازو  نیاز دارند، صفحه بالانس وی‌فیت شبیه دو ترازوی متصل و مرتبط به هم عمل می‌کند.

مثلاً در یکی از بازی‌ها، بازیکن جای یک پنگوئن عمل می‌کند که می‌خواهد ماهی را در هوا بگیرد و در عین حال باید تعادلش را روی یک قطعه یخ حفظ کند.

صفحه بالانس، شبیه یک بالشتک در زیر پا قرار دارد و بسته به نوع بازی (اسکی، سرخوردن روی برف و...) عملکرد و نقش متفاوتی دارد. اینجا، هم بازی و ورزش می‌کنی مثل یوگا، آیروبیک و ورزش‌های قدرتی و هم  وزن و حجم بدنت را ردیابی می‌کنی.

کد خبر 53165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز