آمار مرگ و میر و تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در تهران، وضعیت قرمز ماه‌های اسفند و فروردین را تکرار کرده و نگرانی برای شیوع گسترده این بیماری را بیشتر می‌کند.

هیولای بزرگ

همشهری آنلاین_ شهره کیانوش‌راد: این در حالی است که ستاد مقابله با کرونا بهترین راه برای قطع زنجیره کرونا را عمل به توصیه‌های بهداشت فردی و استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات اعلام کرده است. «اصغر همت» از اهالی منطقه ۲ و از چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون معتقد است که در کنارهمکاری و همراهی شهروندان، مسئولان نیز باید با برنامه‌های اصولی و جدی‌تر راهکارهایی را برای جلوگیری از شیوع کرونا ارائه دهند تا تهران از وضعیت هشدار و قرمز خارج شود. با او درباره فعالیت‌های هنری در روزهای کرونایی گفت‌وگو کرده‌ایم.  

 آمار نگران‌کننده‌ای از میزان مرگ و میر و مبتلایان به ویروس کرونا به گوش می‌رسد. مردم چه نقشی در کاهش آمار تعداد مبتلایان به کرونا دارند؟  
شنیدن آمار صعودی مرگ و میرکرونا، ما را به‌عنوان یک شهروند وادار می‌کند که جدی‌تر به موضوع نگاه کنیم و سعی کنیم فقط برای کارهای ضروری از خانه بیرون برویم. البته برای حضور سرکار به‌خصوص در این شرایط اقتصادی، مردم چاره‌ای ندارند و نمی‌توانیم آنها را به ماندن در خانه توصیه کنیم. اما به هر حال اگر می‌خواهیم مانع از شیوع کرونا شویم، باید تسهیلاتی هم فراهم شود تا مردم مجبور نباشند برای امرار معاش یا انجام کارهای اداری از خانه بیرون بروند. وقتی طرح ترافیک اجرا می‌شود و مردم مجبور به استفاده از مترو و اتوبوس می‌شوند طبیعی است که در اثر این ازدحام و شلوغی هر روز آمار ابتلا بالاتر برود. ما به‌عنوان یک شهروند باید برای سلامتی خود و خانواده‌هایمان موارد بهداشتی را رعایت کنیم، اما دولت و مدیران شهری هم موظف هستند که با ارائه تسهیلات، اعمال یکسری قوانین سختگیرانه و در اختیار گذاشتن ماسک برای افرادی که توانایی خرید ندارند، سلامت شهروندان را تأمین کنند. به نظر من بخش مهم این کار برعهده دولت و مدیران شهر است. وقتی استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری شود و دسترسی به ماسک برای همه فراهم باشد می‌توان به قطع زنجیره کرونا امیدوار بود.  

 وضعیت کنونی چه تأثیری در روند فعالیت‌های روزانه و کارهای هنری شما داشته است؟  
من هم از همان اوایل اسفند سال گذشته فعالیت‌های روزانه و خارج از منزل را تعطیل کردم و فقط در مواقع ضروری از خانه بیرون می‌رفتم. می‌توانم بگویم که تقریباً قرنطینه ۹۸‌درصدی را برای خودم شروع کردم به این امید که به‌زودی با همکاری همه مردم بتوانیم سایه کرونا را از سر شهر و کشورمان دور کنیم. اوایل تیر ماه برنامه‌ریزی کرده بودم که بعد از ۴ ماه سری به شیراز بزنم و خانواده‌ام را ببینم اما دیدم که همچنان این هیولای بزرگ در انتظارمان نشسته و متأسفانه هر روز اخبار تلخ و نگران‌کننده‌ای از آمار مبتلایان به این بیماری می‌شنویم. قبل از اسفندماه در سریالی بازی می‌کردم که چند ماه فیلمبرداری آن به دلیل کرونا تعطیل شد. چند هفته است ضبط این سریال شروع شده اما فیلمبرداری صحنه‌های شلوغ به دلیل کرونا فعلاً انجام نمی‌شود.  

 آیا در آموزش فضای مجازی فعالیت داشته‌اید؟  
آموزش‌های مجازی در ایام قرنطینه فرصت خوبی برای یادگیری مهارت‌های مختلف است اما به نظر من در زمینه آموزش بازیگری نمی‌تواند مؤثر باشد. فرد علاقه‌مند به بازیگری نیاز به تمرین مداوم و به‌صورت حضوری دارد و نمی‌توان از طریق آموزش‌های مجازی در بازیگری موفق شد.  

 در روزهایی که فعالیت‌های هنری تعطیل شد به چه کارهایی مشغول بودید؟  
قرنطینه در روزهای اسفند و فروردین فرصت خوبی بود تا بیشتر مطالعه کنم و به کارهای عقب افتاده بپردازم. کتاب‌های مختلفی را خواندم که یکی از این کتاب‌ها «دوقرن سکوت» بود. سال‌ها پیش این کتاب را خوانده بودم و فرصتی به دست آوردم تا دوباره آن را مطالعه کنم. این روزها مشغول خاطره‌نویسی هستم. بخشی از خاطرات من به ۵۵ سال بازیگری‌ام مربوط می‌شود. مرور خاطره‌ها از دوره‌های مختلف زندگی شخصی، کار، تحصیل، بازیگری و... حس خوبی دارد. به نظرم نوشتن می‌تواند ما را از این روزهای پرالتهاب و اخبار تلخ دور کند.  یکی از محاسن قرنطینه خانگی این بود که اعضای خانواده بیشتر در کنار یکدیگر بودند. این را هم بگویم که من توانستم آشپز درجه یکی شوم. قبل از آن آشپز بدی نبودم اما در این چند ماه غذاهایی را که تجربه نداشتم درست کردم و دیدم که عجب استعداد آشپزی دارم! (با خنده) هرچند همسرم (افسر اسدی) هنوز آشپزی مرا به رسمیت نمی‌شناسد اما نمی‌تواند منکر این شود که آشپز قابلی شده‌ام.  در حال مطالعه کتابی به نام «خانه لهستانی‌ها» هستم. خانم مرجان شیرمحمدی در این کتاب داستان آدم‌هایی را روایت می‌کند که ساکن خانه‌ای دو اشکوبه در جنوب تهران هستند. ماجراهای داستان در جاهایی به جنگ جهانی دوم و آمدن لهستانی‌ها به ایران مربوط است. این کتاب نثر روانی دارد. خواندن آن را به علاقه‌مندان به کتاب پیشنهاد می‌کنم.

  • قدردانی از مدافعان سلامت در فرهنگسرای ابن‌سینا

شرایط خاصی که همه‌گیری بیماری کرونا ایجاد کرده، سبک زندگی را تغییر داده و دغدغه‌های فکری جدیدی برای همه ما به وجود آورده است. کرونا بر تمام فعالیت‌ها تأثیر گذاشته و دنیای هنر نیز از این موضوع بی‌نصیب نمانده است. «سارا هوشمندی» مدیر روابط‌عمومی فرهنگسرای ابن‌سینا درباره تغییرات ایجاد شده در برنامه‌های فرهنگسرای ابن‌سینا در این شرایط گفت: «در این مدت کادر درمانی تلاش بسیاری برای درمان مبتلایان به بیماری کرونا کرده‌اند. به همین دلیل فرهنگسرای ابن‌سینا کلاس‌های خود را با ظرفیت کم برگزار می‌کند. همچنین برای تجلیل از مدافعان سلامت جشنواره‌ای تدارک دیده‌ایم.» او افزود: «این جشنواره با نام کرونا آرت با هدف تجلیل از مدافعان سلامت، تقویت روحیه امید و نشاط و با شعار در خانه می‌مانیم در ۴ بخش اجرای تئاترهای کوتاه، استندآپ کمدی، دابسمش و ساخت کلیپ کوتاه با موبایل پذیرای آثار هنرمندان است. شرکت در این جشنواره برای عموم آزاد است و شرکت‌کنندگان می‌توانند بدون محدودیت سنی در تمامی بخش‌ها شرکت کنند.» مدیر روابط‌عمومی فرهنگسرای ابن‌سینا اهداف جشنواره را فراهم کردن فضایی برای تقویت همبستگی اجتماعی با محوریت هنر، ایجاد انگیزه در میان هنرمندان جوان در شرایط بحران ناشی از کرونا دانست و افزود: «جشنواره کرونا آرت در محورهای اتحاد و همدلی مردم برای مقابله با ویروس کرونا، پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، فاصله‌گذاری و علل آن، قدردانی از خدمات شبانه‌روزی و بی‌دریغ کادر درمانی و مدافعان سلامت، افزایش امید و خودباوری به مردم برای شکست ویروس، یاریگری مردم در شرایط مختلف به یکدیگر برای گذراندن بحران کرونا برگزار خواهد شد.» به گفته هوشمندی آثار باید با ایده‌های نو و دور از هرگونه کپی‌برداری طراحی شوند و اثر ارسال‌شده به جشنواره باید اصیل و متعلق به خود هنرمند باشد. همچنین هر هنرمند مجاز است در هر بخش یک اثر (در هر موضوع) به دبیرخانه جشنواره ارسال کند. جشنواره حق استفاده از آثار ارسالی را به‌صورت انتشار در فضای مجازی با ذکر مشخصات صاحب اثر خواهد داشت. مشخصات کامل هر فرد شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس و کدملی قید شود. به تقاضای شرکت آثاری که مدارک آنان ناقص ارسال شود یا اثرشان معیوب باشدترتیب اثر داده نخواهد شد.  مدیر روابط‌عمومی فرهنگسرای ابن‌سینا از متقاضیان شرکت در جشنواره خواست آثار خود را تا ۳۱ تیرماه از طریق ایمیل فرهنگسرا به نشانی F_ebnesina@yahoo.com ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۳۶۶۳۶۶ تماس بگیرند.

کد خبر 531075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha