مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

عضو هیات‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: تفریح و مسافرت غفلت بزرگی است که ما را به سمت موج دوم بیماری می‌برد که ممکن است به آماری حتی بالاتر از فروردین ۹۹ برسیم.

تفریح در کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، کرونا به‌طور رسمی SARS-CoV-۲ (مختصر شده سندروم تنفسی کرونا ویروس دو) نامیده می‌شود. این ویروس می‌تواند با تنفس، وقتی فردی در نزدیکی سرفه می‌کند، یا از طریق تماس با سطح آلوده و سپس مالیدن دست به‌صورت وارد بدن شود.

این ویروس ابتدا سلول‌هایی که گلو، راه‌های هوایی و ریه‌ها را فرش کرده‌اند، آلوده کرده و آن‌ها را تبدیل به کارخانه کرونا می‌کند. درنتیجه ویروس‌های جدید بسیار زیادی تولید می‌شود تا سلول‌های بیشتری را آلوده کنند. وقتی تعداد کپی‌های ویروسی زیاد شود به سلول‌های همسایه حمله می‌کند.

در مرحله ابتدایی شما بیمار نبوده و بعضی از افراد شاید هرگز علائمی نشان ندهند. دوره کمون، زمان بین آلودگی و ظهور نخستین علائم بسیار متفاوت است اما به‌طور متوسط پنج روز است.

این چیزی است که بیشتر افراد تجربه خواهند کرد. کوید ۱۹ عفونت ملایمی است که از هر ۱۰ نفر هشت نفر را درگیر می‌کند و علائم اصلی آن سرفه و تب است. بدن‌درد، سوزش گلو و سردرد هم محتمل هستند اما حتمی نیستند.

عضو هیات‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا همدان درباره کرونا توضیح داد: کرونا قابلیت انتقال بسیار بالایی دارد، اگر سطوح ضدعفونی نشوند و فرد مبتلا از ماسک استفاده نکند، شخص مبتلا می‌تواند برای اطرافیان بسیار خطرناک باشد و تعداد زیادی از افراد جامعه را به کرونا مبتلا و تمام اطرافیان را درگیر کند.

دکتر فاطمه ترکمان‌اسدی با تأکید بر مراقبت‌های بهداشتی و عدم پایداری ویروس در صورت ضدعفونی کردن گفت: مراقبت‌های بهداشتی در این دوران به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ بیمار مبتلا به کرونا ویروس، اطرافیان این بیمار و مابقی اقشار جامعه.

وی ادامه داد: فرد مبتلا تا زمان بهبودی باید کامل در قرنطینه بماند، با افراد خانواده خود نیز ارتباطی نداشته و در اتاق مجزا با تهویه مناسب ساکن باشد. این فرد باید از ماسک استفاده کرده، دست‌های خود را مرتب با آب و صابون بشوید و سرویس‌های بهداشتی مورداستفاده این افراد نیز روزی یک‌بار با مواد ضدعفونی‌کننده مانند وایتکس رقیق‌شده شسته شود.

عضو هیات‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینا همدان در رابطه با مراقبت‌های بهداشتی نزدیکان افراد مبتلا به این ویروس مطرح کرد: این افراد ممکن است ناقل بیماری باشند بنابراین توصیه می‌شود اگر امکان انجام تست را ندارند تا دو هفته در قرنطینه خانگی بمانند، مسائل بهداشتی را رعایت کرده، از مواجهه مستقیم با بیمار پرهیز کنند و اگر علائم بیماری را داشتند سریع به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: مابقی افراد جامعه نیز باید مسائل بهداشت فردی را رعایت کنند و تردد در مکان‌های عمومی را به مواقع ضروری محدود سازند چراکه عدم رعایت این نکات می‌تواند موج دوم کرونا را ایجاد کند.

وی گفت: به علت مشکلات اقتصادی ما نمی‌توانیم مشاغل را تعطیل کنیم و مردم باید بنا به‌ضرورت از آن‌ها استفاده کنند اما پیک‌نیک، تفریح و مسافرت غفلت بزرگی است که ما را به سمت موج دوم بیماری می‌برد که اگر رعایت نکنیم ممکن است به آماری حتی بالاتر از فروردین که شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم، برسیم.

عضو هیات‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا یادآور شد: همچنین ممکن است با آغاز فصل سرما از مهرماه، با شیوع آنفلوانزا و ادغام این دو ویروس اوضاع سختی خواهیم داشت.

وی خطاب به شهروندان بیان کرد: بازگشایی مراکز به معنای اتمام کرونا نیست، در چند روز اخیر افزایش قابل‌توجهی در آمار مبتلایان به کرونا داشتیم بنابراین اگر مجبور به تردد هستید، در فضای بسته حتماً ماسک و دستکش استفاده کنید، پس‌ازآن دست خود را با آب و صابون بشورید و در صورت داشتن علائم بیماری به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 519876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha