از افتخاراتش این است که به همه وعده‌های دوران انتخاباتی‌اش عمل کرده و بعد از انتخاب شدن، قول و قرارهایش با همکلاسی‌های خود را فراموش نکرده است.

شهرداربرتر

همشهری آنلاین_ رابعه تیموری:‌  او حالا وظیفه‌ای فراتر از رسیدگی به امور مدرسه و پیگیری درخواست‌های همکلاسی‌هایش برعهده دارد و به‌عنوان مشاور شهردار منطقه تلاش می‌کند مطالبات شهروندان نوجوان را به اطلاع مدیران شهری برساند و در تحقق آنها به شهردار منطقه کمک کند. «فاطمه پرکنه» از شهرداران مدرسه است که در فصل تابستان و تا آغاز دور بعدی انتخابات شهردار مدرسه، به‌عنوان مشاور شهردار منطقه فعالیت می‌کند. در پایان دوره مسئولیت پرکنه به‌عنوان شهردار مدرسه، پای صحبت‌های او نشستیم تا شرح فعالیت‌های او در این دوره و برنامه‌هایش برای انجام مسئولیت مشاور شهردار منطقه را بشنویم. 


 مهم‌ترین شعار انتخاباتی‌ات که باعث شد به‌عنوان شهردار مدرسه انتخاب شوی، چه شعاری بود؟ 
به بچه‌ها قول دادم برایشان کلاس‌های آموزشی و اردوهای تفریحی رایگان برگزار کنم. 
 به وعده‌هایت عمل کردی؟ 
صددرصد! حتی کارهایی بزرگ‌تر از قول و وعده‌هایم انجام دادم، مثلاً با کمک معاونانم و همکاری مسئولان مدرسه، برای دانش‌آموزان کلاس آموزش بازیگری برگزار کردیم و شرکت‌کنندگان این دوره‌ها در مسابقات فرهنگی و هنری منطقه رتبه سوم را کسب کردند. برای دانش‌آموزانی که از نظر تحصیلی شرایط مناسبی نداشتند، کلاس تقویتی برگزار کردیم و از دانش‌آموزان درسخوان هر پایه خواستیم به این دانش‌آموزان کمک کنند تا در درس‌هایشان پیشرفت کنند. چند اردوی داخل شهری هم برگزار کردیم و با تدارک برنامه‌ای به نام «سفره سلامت» که دوشنبه‌ها اجرا می‌شد، اصول تغذیه سالم را در فضایی شاد و مفرح به دانش‌آموزان آموزش دادیم. از دانش‌آموزان داوطلب تست هوش گرفتیم و با اولیایی که در رشته خاصی تخصص و تجربه داشتند، مصاحبه کردیم تا تجربیات آنها را در فضای مجازی دراختیار دانش‌آموزان قرار دهیم. 
 در مدیریت شهری منطقه چه نقاط ضعف و قوتی می‌بینی؟ 
آقای کلهری، شهردار منطقه17 ارتباط خوب و صمیمانه‌ای با شهروندان به‌ویژه نوجوانان دارند و به نظرات و خواسته‌های آنها توجه می‌کنند. طرح‌های مختلفی هم که در محله‌ها اجرا می‌شود، بسیاری از مشکلات شهروندان را رفع کرده، اما به بعضی از محله‌ها مانند گلچین، کمتر از محله‌های دیگر رسیدگی می‌شود. از مدیران شهری منطقه می‌خواهم به درخواست‌های شهروندان که در سامانه137 اعلام می‌شود، توجه ‌کنند. 
 چه عاملی باعث شد از میان شهرداران مدرسه به‌عنوان مشاور شهردار منطقه انتخاب شوی؟ 
من سعی کردم در برنامه‌های مختلف شهرداری که برای شهرداران مدرسه برگزار می‌شد، مشارکت فعال و مؤثری داشته باشم. یکی از این برنامه‌ها درباره راه‌های توسعه فرهنگ پیشگیری از انتقال ویروس کرونا بود. من و معاونانم، دانش‌آموز پایه نهم بودیم و امتحانات پایان سال به‌صورت حضوری برگزار می‌شد. بنابراین تصمیم گرفتیم روش‌های خودمراقبتی را به شیوه‌های مختلف به همکلاسی‌های خودمان آموزش دهیم. یکی از این برنامه‌ها تهیه بروشور آموزشی در مورد بیماری کووید19 و انتشار آن در فضای مجازی مدرسه بود. با حضور یک پزشک در فضای مجازی واتساپ و گروه آموزش مجازی دانش‌آموزان (شاد) ویدئو کنفرانسی‌ترتیب دادیم تا نکات لازم برای رعایت فاصله اجتماعی را به دانش‌آموزان گوشزد کند. توزیع ماسک، شیلد و الکل در میان دانش‌آموزان پایه نهم از اقدام‌های دیگری بود که برای حفظ سلامتی همکلاسی‌های خودمان در ایام برگزاری امتحانات انجام دادیم. این فعالیت‌های متنوع و هدفدار مورد توجه مدیران شهری منطقه قرار گرفت و به‌عنوان مشاور شهردار منطقه انتخاب شدم. 
 دوست‌داری شهردار منطقه یا تهران شوی؟ 
بله، خیلی دوست دارم شهردار منطقه شوم. 


 اگر به آرزویت برسی، برای منطقه و محله‌ات چه خدمتی انجام می‌دهی؟ 
من در محله گلچین زندگی می‌کنم. این محله بوستان و فضای سبز ندارد. من املاک بدون استفاده و متروکه محله را می‌خرم و به فضای سبز تبدیل می‌کنم. باشگاه‌الزهرا(س) امکانات ورزشی مناسبی دارد و بانوان و دختران زیادی برای استفاده از این امکانات به باشگاه مراجعه می‌کنند، اما مسیر رفت‌وآمد آنها امن نیست و در حوالی این باشگاه و بسیاری از مسیرهای دسترسی آن، معتادان و افراد ناباب زیادی پرسه می‌زنند. من اگر شهردار منطقه شوم، به شرایط باشگاه‌های ورزشی خانم‌ها بیشتر توجه می‌کنم و برای آنها محیط امنی به وجود می‌آورم. افزایش امنیت دیگر مکان‌ها و معابر منطقه هم اهمیت دارد و تلاش می‌کنم این مکان‌ها را امن و ایمن کنم. توزیع بلیت رایگان دانش‌آموزی و توسعه امکانات استفاده از دوچرخه برای حمل‌ونقل عمومی هم از دیگر کارهایی است که انجام می‌دهم. 
 فعالیتت به‌عنوان شهردار مدرسه، مانع پیشرفت تحصیلی‌ات نبود؟ 
موقع انتخابات شهردار مدرسه، خانم رحمانی که از مسئولان مدرسه بودند، تأکید کردند فقط دانش‌آموزانی که معدل بالایی دارند کاندیدا شوند تا دچار افت تحصیلی نشوند. معدل من بالا بود و در سال نهم هم با وجود داشتن مسئولیت شهردار مدرسه با معدل 19و98صدم قبول شدم و در مسابقات فرهنگی وهنری مانند قرآن، تئاتر و فوتسال هم جزو دانش‌آموزان منتخب منطقه بودم.

  • رئیس اداره آموزش‌های شهروندی منطقه از علت انتخاب شهرداران مدرسه می‌گوید/ پرورش شهروندان مشارکت جو

مشاور شهردار منطقه از میان 20شهردار مدرسه انتخاب شده است. «علی حیدری» رئیس اداره آموزش‌های شهروندی منطقه17 می‌گوید: «با توجه به اینکه دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مورد مسئولیت‌های شهرداران اشراف و شناخت چندانی ندارند و دانش‌آموزان دوره دوم مقطع متوسطه مشغله‌های درسی بسیاری دارند، طرح شهردار مدرسه در مقطع متوسطه دوره اول اجرا می‌شود.» 
او از فعالیت 11دانش‌آموز دختر و 9دانش‌آموز پسر منطقه17 به‌عنوان شهردار مدرسه در طول سال تحصیلی گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: «شهرداران مدارس همانند شهرداران مناطق، 8معاون از میان همکلاسی‌های خود به‌عنوان معاون شهرسازی، اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهری و... انتخاب و با کمک آنها مشکلات و مسائلی را که در محیط مدرسه و شعاع 500متری از محل تحصیل آنها وجود دارد را شناسایی و برای رفع آنها تلاش می‌کنند.»
او تنفیذ اختیارات شهردار منطقه به شهرداران مدارس را نخستین مرحله از فعالیت رسمی شهرداران مدرسه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «برای شهرداران مدارس دختر و پسر منطقه در فضای مجازی گروه‌های جداگانه‌ای ایجاد شد و هریک از شهرداران مدرسه ویدئوها و تصاویر فعالیت‌های مختلف خود را در این گروه‌ها منتشر می‌کردند. در این گروه‌ها «فاطمه پرکنه» از شهردارانی بود که فعالیت‌هایی متنوع و خلاقانه داشت.» شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری جلسات هم‌اندیشی شهردار منطقه و معاونانش با شهرداران مدرسه را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرد. اداره آموزش شهروندی منطقه برای رفع این محدودیت، جلسات مجازی را به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار کرد که در هریک از آنها تعدادی از شهرداران منتخب مدارس دخترانه و پسرانه به‌صورت جداگانه به گفت‌وگو و ارائه گزارش کار به شهردار منطقه پرداختند. حیدری می‌گوید: «این اقدام در مناطق شهر تهران بی‌سابقه بود و منطقه17 تنها منطقه‌ای بود که این جلسات شهردار منطقه و شهرداران مدارس را به‌صورت مجازی برگزار کرد. در یکی از این جلسات مجازی که برای بررسی راه‌های کنترل ویروس کرونا برگزار شد، شهرداران مدارس پیشنهادات مناسبی داشتند که از سوی شهردار منطقه بررسی و نظرات برتر در برنامه‌ریزی مدیریت شهری مورد استفاده قرار گرفت.»
برای انتخاب مشاور شهردار منطقه، 3شهردار مدرسه که عملکرد مناسب و مؤثری داشتند، به اداره آموزش‌های شهروندی شهر تهران معرفی و پس از گذراندن مصاحبه‌های تخصصی، نفر برتر به‌عنوان مشاور شهردار منطقه انتخاب شد. برترین شهردار مدرسه مناطق 22گانه هم، عنوان مشاور شهردار تهران را دریافت می‌کند که تاکنون هیچ یکی از شهرداران مدارس منطقه17 برای این مسئولیت برگزیده نشده‌اند. حیدری می‌گوید: «در سال تحصیلی98‌ـ 99 بیست و یکمین دوره از انتخابات شهردار مدرسه شهر تهران برگزار شد. در قالب این طرح مشارکت‌های شهروندی به نوجوانان آموزش داده می‌شود و برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و مدنی آماده می‌شوند.»

کد خبر 530714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha