معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران این ابهام را که شورایاری‌ در محله‌های پایتخت در نقش شورای محله ایفای نقش می‌کنند یا یک انجمن شهری، برطرف کرد.

شوراياري هوم پيج

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پی رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی شدن انتخابات شورایاری‌های محلات، نشستی با اداره کل حقوقی شهرداری تهران برگزار کرد تا ابعاد رأی اخیر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و پیامدهایی که برای این دوره دارد را مورد بررسی قرار دهند.

علاوه بر این، حتی قبل از این رأی دیوان عدالت اداری، ابهاماتی درباره جایگاه شورایاری در محله از سوی ناظران و مسئولان حوزه شهری در ادوار مختلف مطرح بود. در این قالب که برخی شورایاری‌ را در جایگاه شورای محله دانسته و برخی هم آنها را به عنوان یک انجمن شهری قبول دارند. که به اعتقاد رئیس دبیرخانه ستاد مدیریت محله شهرداری تهران، رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، کفه را به سمت کسانی نزدیک می‌کند که معتقدند شورایاری یک سمن شهری است.

مهدی شیرزاد، رئیس دبیرخانه ستاد مدیریت محله شهرداری تهران در این باره به همشهری آنلاین می‌گوید: اگر قرار باشد در محلات کلانشهرها، شورای محله داشته باشیم، اتفاق مبارکی است و دموکراسی را نهادینه‌تر می‌کند. اما این‌که شورایاری‌ها بخواهند در این قامت و به عنوان واحدی خردتر از شوراهای شهر برای پیگیری مطالبات مردم ایفای نقش کنند مستلزم تجدیدنظر در تقسیمات کشوری است که نیازمند مصوبه مجلس و تغییر رویکرد جدی در مجموعه حاکمیت است.

شیرزاد تاکید دارد: از مجموعه مصوبات موجود مجلس نمی‌شود استناد کرد که می‌توان شورایاری را به عنوان شورای محله در نظر گرفت، بنابراین لازم است درباره این موضوع کار بیشتری صورت گیرد. در شرایط فعلی اگر شورایاری را شورای محله در نظر بگیرید بالتبع فرصت‌ها و مسئولیت‌هایی متوجه آنها می‌شود که در حال حاضر مجوز قانونی ایجاد آن فرصت برای شورایاری وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر بخواهیم شورایاری را در فرآیند تصمیم‌سازی شریک کنیم منطبق با اسناد بالارستی فعلی، آنجا که مسائل مالی و تصمیم‌گیری‌های بودجه‌ای به میان می‌آید، به چالش‌های حقوقی برخورد می‌کنیم و اسناد موجود این اجازه را نمی‌دهد. بنابراین درباره جایگاه شورایاری‌ها نیازمند اقدام حقوقی و مداقه بیشتر هستیم.

در پی رأی جدید دیوان عدالت اداری و به منظور بررسی تبعات و آثار نظر هیات تخصصی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال انتخابات شورایاری‌ها بر مصوبات مختلف شورای اسلامی شهر تهران، دکتر جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران و سید امیرحسین شمس مدیرکل حقوقی شهرداری و جمعی از متخصصین حوزه حقوقی تشکیل جلسه دادند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در خصوص ابلاغیه دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال انتخابات شورایاری‌ها درباره نتیجه این جلسه گفت: تا مشخص شدن کیفیت و جزئیات این ابلاغیه، شورایاری‌ها همچون گذشته به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

محمدرضا جوادی یگانه در خصوص انتخابات شورایاری در دوره‌های آتی نیز اظهار کرد: در ارتباط با دوره‌های آتی نیز منتظر تصمیم مراجع قانونی ذی‌ربط خواهیم بود. از نظر شهرداری تهران، به استناد مصوبات شورا، شورایاری یک انجمن شهری است که به عنوان یک نهاد مدنی در سطح محلات شهر تهران فعالیت می‌کند.

کد خبر 530461
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha