شهرک مسکونی «صدرا»، یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های مسکونی منطقه ۲۲ و به سبب شکل سازه و وسعت بسیار بالای فضای سبزش در بین ساکنان غرب پایتخت معروف است

مجتمع

همشهری آنلاین_ ثریا روزبهانی:    اما پس از گذشت ۲۰ سال، هنوز این شهرک از داشتن این امکاناتی مانند درمانگاه، مراکز آموزشی، کتابخانه و پارکینگ محروم است. به گفته اهالی این روزها در فضای وسیعی که از همان ابتدای ساخت مجتمع مسکونی صدرا، برای ایجاد سرانه‌های ضروری شهرک در نظر گرفته شده بود ساخت‌وسازهای دیگری (آپارتمان سازی) آغاز شده و شهروندان نگران افزایش جمعیت و کمبود امکانات هستند. اهالی شهرک صدرا، از ساخت مجتمع صدرا ۲ با بیش از ۵۵۰ واحد مسکونی در این مکان می‌گویند و از مسئولان درخواست رسیدگی دارند. در این گزارش سراغ «علیرضا بهرامی»، معاون معماری و شهرسازی منطقه ۲۲ هم رفتیم و نظر او را جویا شدیم.


سال ۱۳۷۵، زمینی در غرب میدان «المپیک» از سوی وزارت «جهاد کشاورزی» برای ساخت خانه برای کارمندان این نهاد خریداری شد. از سال ۱۳۷۸ کارمندان و سال‌های بعد ساکنان عادی نیز در شهرک، ساکن شدند. این شهرک مسکونی از شمال به بلوار صدرا، از غرب به بزرگراه «تهران ـ شمال»، از جنوب به بزرگراه شهید «همدانی» و از شرق به بلوار «جهاد» ختم می‌شود. دسترسی آسان به بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی از ویژگی‌های شاخص این مجتمع مسکونی است. «امیر احمدی»، دبیر شورایاری محله صدرا، به مشکلات این شهرک اشاره می‌کند و می‌گوید: «اغلب مجتمع‌های مسکونی این محله، از سوی شرکت تعاونی ارگان‌ها ساخته شده، اما این شرکت‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و همین موضوع سبب ایجاد مشکلات بسیاری برای ساکنان شده است. آنها پیش از اینکه زیرساخت‌های زندگی شهری را برای این مجتمع‌ها فراهم کنند، واحدهای مجتمع‌های مسکونی را ساخته و به متقاضیان تحویل می‌دهند. این شهرک‌ها فاقد مدرسه، مسجد و مراکز درمانی هستند یا خانه برخی از شهروندان هنوز سند ملکی ندارد.» 

  •  خرید و فروش میلیونی امتیازها 

هنوز مطالبات و نیازهای ساکنان شهرک صدرا رفع نشده، اما با این وجود قرار است مراحل ساخت مجتمع صدرا ۲ آغاز شود. احمدی در ادامه می‌گوید: «۱۰ بلوک از این شهرک که اغلب ساکنان آن جانبازان، ایثارگران و زحمتکشان انقلاب هستند، سند ندارد و حتی شهروندان برای تأمین نیازها و مطالباتشان باید از محله‌های دیگر یا خارج از محیط شهرک استفاده کنند. اکنون با توجه به این شرایط در فضایی که قرار بود اغلب مراکز رفاهی و خدماتی شهرک بنا شود، مجتمع بزرگ ۵۵۰ واحدی ساخته خواهد شد. این یعنی نه تنها وعده‌ها و مطالبات ساکنان محقق نمی‌شود، بلکه با افزایش جمعیت تعداد ساکنان شهرک، این مشکلات و نیازها، بیش از پیش نمایان خواهد شد.  
ساکنان از این موضوع گله دارند و می‌پرسند «چگونه سازنده‌ای که به وعده‌های خود عمل نکرده است، دوباره مجوز ساخت به او می‌دهند.» در مرحله نخست باید این شرکت به تعهدات خود در قبال تأمین سرانه‌ها و فضاهای آموزشی، فضای سبز و ورزشی عمل کند. این موضوع می‌تواند در روند اجرای طرح‌های دیگر هم تأثیر بگذارد. هنوز مراحل اجرا و عملیات این پروژه آغاز نشده است، ولی امتیاز خرید و فروش این واحدها، از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. هم‌چنین اجازه برای ساخت در این محدوده مختلف است. برای مثال، در اطراف خیابان «دهکده المپیک» به برج‌های ۲۵ و ۳۰ طبقه مجوز ساخت داده شده، اما مالکان آن سوی این خیابان، بیشتر از ۳ طبقه اجازه ساخت ندارند. وقتی سبب را جویا می‌شویم، می‌گویند: «بیش از آن تعداد که پیش‌بینی کرده بودیم، جمعیت در منطقه ۲۲ ساکن شده است.» اگر ساکن شده‌اند، چگونه است که اجازه می‌دهند؟ ‌»

  •  حباب‌های رؤیایی

«تأمین فضاهای فرهنگی، آموزشی و درمانی برعهده سازنده است یا شهرداری؟ ‌» «ناصر ابراهیمی»، از ساکنان این شهرک با بیان این پرسش به واگذاری این اقدامات به بخش خصوصی اشاره می‌کند و می‌گوید: «به مالکان وعده داده بودند که در این فضای خالی مراکز تجاری، تفریحی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی و مذهبی مستقر و همه امکانات در این شهرک مانند یک شهر کوچک فراهم خواهد شد تا علاوه بر ساکنان شهرک این امکانات برای شهروندانی که ساکن شهرک هم نیستند، مفید و کاربردی باشد، اما غافل از اینکه این وعده‌ها پوشالی بودند. بوستان تفریحی ۲ هکتاری، مسجدجامعی بزرگ با همه امکانات حاشیه‌ای، یک کلینیک درمانی مجهز، داروخانه شبانه‌روزی، ۲ مجتمع آموزشی برای دختران و پسران در همه مقاطع، مراکز تجاری رفاه و شهروند، پارکینگ طبقاتی، سینما، کتابخانه و سالن ورزشی همه حباب‌های رویایی بودند که پس از ۲۰ سال با خبر ساخت مجتمع صدرا ۲، به یکباره ترکیدند. چند سال از ساخت این مجتمع می‌گذرد اما برای تأمین سرانه‌های فرهنگی و ورزشی هیچ اقدام صورت نگرفته و هزینه صرف نشده است. اگر تعاونی‌ها این مراکز را نمی‌سازند، اجازه بدهند بخش خصوصی این نیازها را تأمین و در اختیار ساکنان قرار دهد.»

  • معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه/ ساخت صدرا ۲ در بخش دیگری از شهرک

براساس اسناد و مکاتبات تعاونی مسکن جهاد کشاورزی، مراحل و مقدمات اجرای پروژه صدرا ۲ سپری شده و مهرماه، عملیات خاکبرداری آن آغاز خواهد شد. در طرح اولیه این پروژه، ساخت ۹۵۰ واحد مسکونی پیش‌بینی شده بود، اما اکنون در زمینی به وسعت ۲۴ هزارمترمربع ۵۵۰ واحد مسکونی ساخته خواهد شد. اما «علیرضا بهرامی»، معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه ۲۲، درباره مجوز ساخت مجتمع‌های جدید می‌گوید: «این مجتمع قرار است در قسمت دیگری از شهرک ساخته شود. در طرح تفصیلی همه کاربری‌ها باید به همان صورتی‌که تأیید و مصوب شده است، اجرا شود. برای ساخت مجتمع مسکونی صدرا ۲، در این فضا اقدامی صورت نگرفته و شورای عالی شهرداری تهران برای بخشی که به‌عنوان سرانه در نظر گرفته شده است، پروانه صادر نمی‌کند. اما اکنون برای برخی از سرانه‌های این شهرک، کارهایی انجام شده و به تازگی از سوی شهرداری منطقه، در این شهرک، مجوزی برای ساخت پارکینگ طبقاتی صادر شده است.»
 

کد خبر 529998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha