شهرک «فرهنگیان» محله‌ای زیبا و بسیارسرسبز است و محیطی آرام و دلنشین دارد، اما در اینجا همه چیز گل و بلبل نیست.

شهرك فرهنگيان

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور:  این شهرک مشکلاتی به نسبت قدیمی دارد. در کنار صادر نشدن سند تفکیکی برای واحدهای مسکونی ساخته شده در چند دهه گذشته و طولانی شدن حضور تعاونی سازنده شهرک فرهنگیان، فرسوده شدن نمای ساختمان‌ها نیز از گلایه‌ها و مشکلات جدی مردم این محله است. پیرامون فرسودگی نما و لزوم بازسازی آنها اختلاف نظرهایی بین اهالی محله و تعاونی سازنده وجود دارد. در این گزارش مشکلات شهرک فرهنگیان یعنی فرسودگی نماها و طولانی شدن پروسه صدور سند تفکیک شده برای واحدهای مسکونی را بررسی کرده‌ایم.  

«زهره داودی» از ساکنان، معتمدان قدیمی و اعضای شورایاری شهرک فرهنگیان به نمایندگی از هم‌محله‌ای‌ها درباره مشکل فرسودگی نمای ساختمان‌ها و مشکلاتی که با تعاونی از جمله گرفتن سند و بازسازی نما دارند، به همشهری محله می‌گوید: «تعاونی شهرک با اجاره دادن چند باب مغازه و تالار شهرک درآمد زیادی کسب می‌کند.

تعدادی از املاک شهرک را نیز فروخته است تا برای اخذ سند هزینه کند. حدود ۳۳ سال است که ساکن شهرک فرهنگیان هستم. سال‌ها است پروژه ساخت شهرک به پایان رسیده اما تعاونی هنوز شهرک را ترک نکرده است. تاکنون سند واحدهای خود را نگرفته‌ایم و تنها برگه قرارداد را در دست داریم. همه تعاونی‌ها پس از تکمیل شدن کار به دنبال گرفتن سند می‌روند، اما اینجا ۳ سند ثبتی وجود دارد که هنوز تفکیک نشده‌اند.

به لحاظ قانونی مردم خود می‌توانند نمای ساختمان‌ها را بازسازی کنند. ساکنان برخی از بلوک‌ها این کار را انجام داده‌اند، اما مردم محله براین باورند که وظیفه‌ایی در قبال این کار ندارند و تعاونی از درآمدهای هنگفت شهرک باید این کار را انجام دهد. نمای ساختمان‌ها آنقدر فرسوده شده‌اند که توی ذوق می‌زنند. تعاونی چندسال پیش پرسشنامه‌ایی توزیع کرد که در آن پرسیده شده بود آیا مایل هستید نمای ساختمان‌ها را درست کنیم. بدیهی است که مردم تمایل به این کار دارند. آنها می‌گفتند همه باید رضایت داشته باشند و اگر یک نفر از ما شکایت کند، به مشکل برخواهیم خورد.» 

  • شهرک فرهنگیان مشکل زمین معارض دارد 
مشکلاتی که باید حل شود
زهره داودی/ از ساکنان

«حسن انوری»، مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان، درباره صادر نشدن سند تفکیک شده شهرک در منطقه ۲۱ و طولانی شدن حضور این تعاونی با وجود اینکه سال‌ها از پایان پروژه ساخت شهرک می‌گذرد و مردم محله نسبت به آن معترض هستند، می‌گوید: «این مشکلات به حدود ۴۵ سال پیش باز می‌گردد و آن زمان که شهرک فرهنگیان ساخته می‌شد، ۳۹ هزار و ۵۰۰‌مترمربع از زمین‌های غیرکه خارج از زمین تعاونی بود، در پروژه مورد استفاده قرار گرفته است. زمین‌هایی که حدود ۲۲ هزارمترمربع از آنها متعلق به دولت و نزدیک به ۱۶ هزارمترمربع آن هم متعلق به اشخاص حقیقی است.»

او ادامه می‌دهد: «برای ساخت شهرک فرهنگیان، تعاونی اصلی و مادر داشتیم که سال ۱۳۴۹ تأسیس شده بود. این تعاونی تعدادی زمین در نقاط مختلف تهران داشت که یکی از آنها زمین «خرگوش دره» بود که شهرک فرهنگیان منطقه ۲۱ در آن واقع شده است. ۲ زمین دیگر در بزرگراه «شیخ فضل‌الله‌ نوری» در سری اول و دوم پروژه ساخت مسکن برای فرهنگیان قرار داشتند و زمین خرگوش دره سری سوم بود. با توجه به اینکه ساخت ۳ شهرک در نقاط مختلف تهران پروژه بزرگی بود، در سال ۱۳۵۶ این پروژه‌ها از هم تفکیک و هرکدام به یک تعاونی جداگانه واگذار شدند. در ادامه این تعاونی‌ها شرکت‌های جداگانه‌ای تأسیس کردند تا پروژه‌ها را به‌صورت مستقل انجام دهند.

سال ۱۳۵۸ ساخت سری‌های دوم و سوم شهرک فرهنگیان آغاز شد. آن‌هم بدون اینکه انتقال سندها از تعاونی مادر صورت بگیرد. تعاونی مادر و تعاونی که پروژه شهرک فرهنگیان منطقه ۲۱ را اجرا کرد، سال ۱۳۷۲ ساخت شهرک را به پایان رساند. در آن زمان متوجه شدند که هنگام ساخت‌وساز، داخل زمین‌های غیررفته‌اند و پروژه، معارض دارد. به این‌ترتیب تا زمانی که موضوع این زمین‌های معارض حل نشود، نمی‌توان برای هرکدام از واحدها سند تفکیک شده صادر کرد. تاکنون بخشی از مشکل زمین‌های معارض حل شده است. شهرک به شکلی ساخته شده که قسمتی از این بلوک‌ها در سندهای تعاونی و بخش دیگری از آنها در زمین‌های معارض واقع شده‌اند. برای پایان این پروژه و تحویل شهرک باید این مشکل حل شود و برای همین حضور تعاونی طولانی مدت شده است.»

  • نداشتن سند تفکیک شده مشکلی ایجاد نکرده است 

انوری تأکید می‌کند صادر نشدن سند تفکیکی هیچ مشکل و محدودیتی برای ساکنان شهرک ایجاد نکرده است: «۱۰ بلوک از مجتمع، مجوز ساخت‌وساز گرفته‌اند تا از زمین‌های معارضی که متعلق به اشخاص حقیقی است، عقب‌نشینی کنند. این راه‌حل هم با توجه به اینکه مورد تأیید بخشی از ساکنان شهرک نبود، انجام نشد. مشکل دیگری که وجود دارد این است که هنوز مالکان این ۱۵ قطعه زمین متعلق به اشخاص حقیقی، برای زمین‌های خود مراجعه نکرده‌اند و مشخص نیست که در قید حیات هستند یا فوت کرده‌اند.

درباره زمین‌های دولتی هم سال‌ها است که در حال گفت‌وگو و مذاکره برای حل مشکل هستیم. سند شهرک یکپارچه است و ۳۰۴ واحد در زمین‌های معارض ساخته شده است. شهرک فرهنگیان در مجموع دارای ۱۴۹۶ واحد است که تقریباً یک پنجم آن در زمین‌های معارض قرار دارد. با توجه به اینکه تعاونی مسئول این کار است خودش هم باید آن را حل کند. البته تا زمانی که سند تفکیکی صادر نشده است، مردم با نامه‌ای که از تعاونی دریافت می‌کنند، برای خرید و فروش و کارهای دیگر مشکل و محدودیتی نخواهند داشت.» 

  • تعاونی نیمی از هزینه‌های بازسازی نما را می‌دهد 

مشکلاتی که باید حل شود

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان درباره لزوم بازسازی نمای ساختمان‌های شهرک هم به همشهری محله می‌گوید: «از عمر نمای ساختمان‌ها بیش از ۳۰ سال گذشته است. مشکلی که از همان ابتدا در شهرک وجود دارد این است که اغلب ساکنان چندان تمایلی به هزینه کردن ندارند و همکاری نمی‌کنند.

حدود ۳ سال پیش با پرسشنامه‌ای که از مردم سؤال کردیم که آیا تمایل به اصلاح نمای ساختمانشان دارند؟ حدود ۴۷۰ نفر پاسخ دادند که تعاونی باید این کار را انجام دهد. این در شرایطی است که تعاونی منبع در آمد ویژه‌ای ندارد و از پس هزینه بازسازی نمای همه ساختمان‌ها برنمی آید. درآمدهای حاصل از مغازه‌های شهرک بیشتر برای زمین‌های معارض و شهرک هزینه می‌شود.

شارژ ماهانه هیأت امنای شهرک نیز ۱۵ هزار تومان است که از آن برای پرداخت برق شهرک استفاده می‌شود و بقیه هزینه‌ها را هم باید از همین درآمد تأمین کنیم. تمامی دخل و خرج شهرک در مجمع سالانه اعلام می‌شود و همه ساکنان در جریان آن قرار می‌گیرند. بهترین راه برای حل مشکل نما، مشارکت مردم است. ۳ سال پیش هزینه بازسازی نمای ساختمان‌های شهرک، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شد. اگر مردم کمک می‌کردند، همان زمان انجام می‌شد. هزینه انجام این کار اکنون حدود ۷ میلیارد تومان است که در توان تعاونی نیست. این کار باید به‌صورت مشارکتی انجام شود و مردم ۵۰‌درصد هزینه را خودشان باید تقبل کنند.» 

کد خبر 615150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha