یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

ساعت چهار بامداد روز یکشنبه پنجم خرداد 1387 یکصد سال از اولین فوران نفت در ایران و خاورمیانه گذشت و صنعت نفت ایران وارد سده دوم فعالیت خود شد.

100 سال پیش در روز چهارشنبه 16 ماه مه 1908 (برابر با 26 اردیبهشت ماه 1287 خورشیدی) بوی تند گاز از محل حفاری چاه شماره یک مسجدسلیمان استنشاق شد.

همان گونه که مته حفاری با قدرت و زورمندی به کندن و کاویدن در گردش بود، به یک طبقه سخت سنگی رسید، حفاران می‌دانند که برخورد با چنین لایه‌ای حتی می‌تواند ویران کننده دستگاه باشد و در چنین شرایطی کنترل چاه بسیار مشکل و بلکه محال است، حفاری به عمق 360 متری رسیده بود که نفت بالاخره در سپیده دم پنجم خرداد 1287 فوران زد، بلافاصله و با سرعت، گودالی عمیق و بزرگ کنده شده تا نفتی که به ارتفاع 75 متر از چاه دیوانه فوران می‌کرد در آن جا داده شود.

و به دنبال چنین موفقیتی در حفاری بود که نفت و موضوع خاورمیانه مسئله‌ای حیاتی گشت و اساس صنعت عظیم نفت در ایران به برکت همین چاه شماره یک مسجدسلیمان بنیان نهاده شد. وضعیت جدید، موجب شد تاریخ ایران در یکصد سال بعد از آن به گونه‌ای دیگر رقم بخورد.

اکنون صنعت نفت ایران پس از یکصد سال از نخستین تولید نفت در آن دارای ذخایر عظیم نفت و گاز شامل بیش از 138 میلیارد بشکه نفت خام قابل استحصال و بیش از 27 تریلیون مترمکعب گاز خام و همچنین 24 میلیون تن ظرفیت قابل تولید در پتروشیمی و ظرفیت پالایش بیش از 1.7 میلیون بشکه در روز نفت خام است و تولید نفت خام از 500 بشکه در روز از میدان نفتون مسجد سلیمان به بیش از 4 میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسیده است.

صنعت نفت ایران که 100 سال پیش در عمق 360 متری به نفت رسیده بود امروز در اعماق بیش از 5500 متری به دنبال نفت کاوش می‌کند و عزم حفاری در آب‌های بسیار عمیق دریای خزر را تا عمق 6000 متری از زیر بستر دریا دارد.

صنعت نفت ایران امروز در حالی 100 سالگی خود را جشن می‌گیرد که دیگر عنان ذخایر نفت و گازش را خود در دست دارد و برای هیچ کسی امتیاز ویژه‌ای برای توسعه میدان‌ها و ذخایر قائل نمی‌شود و سازندگان و صنعتگران ایرانی خود به دنبال ساخت کالاهای مورد نیاز صنعت نفت هستند.

صنعت نفت ایران امروز در حالی 100 سالگی‌اش را جشن می‌گیرد که هر بشکه از تولیدش را به بیش از 114 دلار به فروش می‌رساند.

امروز، روز بزرگی برای همه مردم ایران است. نفت، نعمت، تلاش و شکوفایی. آری سده دوم نفت را با این نگاه شروع می‌کنیم.

منبع: شانا

کد خبر 52963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز