شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

کامران محمدی: تالارهای تئاتر با برگزاری چند جشنواره تئاتر ریز و درشت و نیز اجرای ۱۵ نمایش، جان تازه‌ای می‌گیرند.

یکی از این جشنواره‌ها، یازدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر است که از امروز در خرمشهر و آبادان کارش را شروع می‌کند.

قرار است در این دوره که پیش از این به‌صورت استانی برگزار می‌شد، هنرمندان تئاتر ۱۲ شهرستان با ۱۵ نمایش حضور داشته باشند و در پایان هم از ۱۱ چهره فعال تئاتر مقاومت استان خوزستان تجلیل شود.

روز گذشته نیز در آستانه آغاز این جشنواره، معاون هنری وزارت ارشاد و رئیس مرکز هنرهای نمایشی، پیام‌هایشان را برای خوزستان فرستادند و حالا همه چیز آماده است. جشنواره یازدهم تئاتر مقاومت تا ۹ خرداد ادامه دارد.

دهمین جشنواره تئاتر تجربه

اما تقریبا همزمان با این جشنواره، در تهران نیز دهمین جشنواره تئاتر تجربه با تقدیر از مهین میهن، چهره‌پرداز پیشکسوت تئاتر، آغاز شد. در جشنواره امسال که به دبیری فریندخت زاهدی، در پردیس هنرهای زیبا افتتاح شد، مادر گریم ایران، کارگاه ماسک و گریم نیز برگزار کرده است و مراسم افتتاحیه نیز عملا به او اختصاص داشت.

در این مراسم تندیس گریم تئاتر تجربه و لوح تقدیر با حضور فریندخت زاهدی، ایرج راد و مجید سرسنگی به مهین میهن اهدا شد و سپس از کلاس ماسک و گریم با نام مهین میهن و با حضور وی پرده‌برداری شد.

در دومین روز از دهمین جشنواره‌ تئاتر تجربه نیز ۴ نمایش اجرا می‌شود و دومین جلسه از کارگاه آموزشی محمد چرم‌شیر فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

«عروس، کابوس، افسوس، بلوتوس» با کارگردانی آرش میرطالبی در تالار استاد سمندریان، «فاوست» با کارگردانی مرتضی میرمنتظمی و حافظ قهرمان‌زاده ساعت ۱۴:۳۰ در تالار استاد صمیمی ‌مفخم، «چه وحشتناک» با کارگردانی شیرین فرخنده‌نژاد در تالار کوچک مولوی و «متروکه خونی» با کارگردانی محمود ردایی در لابی تالار مولوی نمایش‌های امروزند.

باز هم آستانه و فجر

هرچند هنوز تا برگزاری جشنواره ۲۷ فجر زمان زیادی مانده است، اما از همین حالا حسین مسافرآستانه با حکم رئیس مرکز هنرهای نمایشی، بار دیگر به دبیری بیست‌و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منصوب شد.

حسین پارسایی ضمن تقدیر و تشکر از مجید سرسنگی، دبیر بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، حسین مسافرآستانه را که پیش از این نیز دبیری جشنواره دوره بیست‌وچهارم را عهده‌دار بود، به این سمت منصوب کرده است.

جالب اینکه قرار بود دبیر جشنواره سال آینده در پایان جشنواره ۲۶ معرفی شود که گمان می‌رفت سرسنگی ابقا شود.

گذشته از فجر، هفتمین جشنواره تئاتر بانوان نیز یک ماه دیگر همزمان با ولادت حضرت زهرا س در باغ موزه هنر تهران برپا می‌شود. در این جشنواره هم قرار است از ۳ بانوی بزرگ تئاتر ایران تقدیر شود: مهین شهابی، پری امیر حمزه و ثریا قاسمی.

اما نمایش‌ها

در تالار قشقایی نمایش‌رؤیای نیمه‌شب پاییزی نوشته نغمه ثمینی به کارگردانی کیومرث مرادی به صحنه رفته و از ساعت ۱۹:۳۰ اجرای خود را آغاز می‌کند. در این نمایش که تا هفتم تیر اجرا خواهد شد امیر جعفری، پانته‌آ بهرام، سعید چنگیزیان و مسعود حجازی مهر به ایفای نقش می‌پردازند.

کارگاه نمایش نیز این روزها میزبان نمایش ماکاندو به کارگردانی آزاده انصاری است که توسط آرش پارساخو نوشته شده و تا ۳۱ خردادماه میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهد بود.

سیامک صفری، افسانه ماهیان، فرزین محدث و علی میلانی از بازیگران این نمایش هستند که ساعت ۲۰ به صحنه می‌رود.

اما تالار مولوی نیز در هفته جاری همچنان میزبان ۲ نمایش خواهد بود. صبحانه برای ایکاروس نوشته حمیدرضا نعیمی به کارگردانی آرش دادگر ساعت ۲۰ در سالن اصلی مولوی به صحنه می‌رود. خانه نمایش نیز در هفته جاری پذیرای نمایش کات به کارگردانی فرامرز قلیچ‌خانی خواهد بود.

نمایش به داستان ۲ رزمنده می‌پردازد که در منطقه مین‌گذاری شده مشغول عملیات تخریب هستند. این نمایش به‌مدت ۱۰ شب ساعت ۱۸:۳۰ اجرای خود را آغاز می‌کند.

کد خبر 52926

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز