شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

در روزهای اخیر اخباری درباره مذاکرات صلح اسرائیل و سوریه بعد از گذشته ۸ سال از ناکامی در آخرین دور این گفت‌وگوها منتشر شده‌است.

ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل با مطرح کردن احتمال بازگرداندن بلندی‌‌های جولان به سوریه، خود را در جایگاه یک مدافع صلح قرار داده ‌است. اما شاید واقعیت پنهان در پشت این پرده مذاکرات، موضوع دیگری باشد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که هدف اولمرت منحرف کردن افکار عمومی از رسوایی فساد مالی است که اکنون اولمرت را در آستانه برکناری از قدرت قرار داده‌است.

نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی در این باره نوشت، دفتر ایهود اولمرت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اطلاعیه‌ای کوتاه از شروع مذاکرات صلح میان سوریه و اسرائیل با میانجیگری ترکیه خبر داد. بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه یک ماه پیش این خبر را داده‌بود.

در زمان اعلام این خبر توسط اسد، اولمرت سکوت کرده‌بود. اما اکنون تغییر عقیده داده و خود در این باره اطلاعیه صادر می‌کند. البته در این اطلاعیه هیچ نکته جدید خبری وجود نداشت. نه به مکان و زمان مذاکرات اشاره شده و نه به دورنمای آن.

با این حال در خود اسرائیل کسی از انتشار این اطلاعیه تعجب نکرد و تقریبا همه دلیل آن را می‌دانستند. مهلتی که دادگاه برای عدم‌انتشار اخبار و جزئیات رسیدگی قضایی به اتهام فساد مالی اولمرت داده‌بود، عصر چهارشنبه گذشته به پایان می‌رسید.

دفتر اولمرت درست ظهر چهارشنبه اطلاعیه مربوط به مذاکرات صلح با سوریه را منتشر کرد تا رسانه‌ها به جای اخبار فساد مالی نخست‌وزیر، تلاش‌های او برای صلح با همسایه‌ها را تیتر اخبار خود کنند.

صبح جمعه اولمرت توسط پلیس مورد بازجویی قرار گرفت و با شاهدان روبه‌رو شد. موضوع اتهام او دریافت پول به‌صورت غیرقانونی توسط او، آن هم طی چندین سال است.

حزب کادیما اکنون به صراحت درباره جانشین اولمرت سخن می‌گوید. اولمرت اما در این شرایط تصمیم گرفت به راه آریل شارون نخست‌وزیر پیشین برود. شارون هم در اوج زمانی که با اتهامات فساد مالی رو‌به‌رو بود با عقب‌نشینی یکجانبه از نوار غزه افکار عمومی را منحرف کرد.

کد خبر 52884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز