اگر از میدان خراسان به سمت خیابان خاوران قدم بزنید، نرسیده به خیابان مخبر، فضایی پیش چشم‌تان نمایان می‌شود که سر در آن نوشته «سینما پیوند».

سینما

 همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده:‌ مکانی که یادآور سال‌ها خاطره فرهنگی است. سینمایی که روزگاری حال و هوای متفاوتی داشته و حالا کمتر کسی آن را به یاد می‌آورد. این سینما در سال 1348 ساخته شده و سال‌ها گیشه موفق و پررونقی داشته است اما اکنون وضع خوبی ندارد. 
سینما پیوند در سال 1377 توسط شخصی خریداری شد و متأسفانه از همان زمان به بعد کار و بار سینما از سکه افتاده و در نهایت مالک سینما با صرف اندکی هزینه توانست به این سینما سروسامان بدهد اما این وضعیت پایدار نبود تا جایی که مالک سینما خواست آن را مشارکتی بسازد که آن هم میسر نشد. در نهایت این سینما در سال 1392 تعطیل شد. از آن زمان به بعد این مکان فرهنگی سابق اکنون به‌عنوان مکانی متروکه در قلب خیابان خاوران درآمده و این روزها فقط از آن به‌عنوان پاتوق معتادان و ضایعات‌فروشان ِیاد می‌شود. 

  •  خاموش و متروکه

این روزها کمتر کسی است که از مقابل این سینما رد شود وبند و بساط معتادان را در قسمت ورودی آن نبیند، این در حالی است که تماس‌های مکرر شهروندان با سامانه 137 برای جمع‌آوری این افراد تاکنون بی‌نتیجه مانده است. اهالی می‌گویند بعد از اینکه معتادان به‌صورت موقتی جمع‌آوری می‌شوند دوباره به محل متروک سینما باز می‌گردند و روز از نو روزی از نو. 
«یاور انصاری» دبیر شورایاری محله طیب دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به اینکه سینما پیوند مدت زمان طولانی تعطیل شده و مالک آن هم در دسترس نیست، عده‌ای از معتادان و کارتن‌خواب‌ها از متروکه بودن این مکان سوءاستفاده می‌کنند و با نفوذ به داخل سینما این مکان را به سرپناه خود تبدیل کرده‌اند. جالب اینجاست که در مقابل سینما نیوجرسی قرار داده شده اما باز هم این افراد همچنان‌ تردد دارند و به کار خود ادامه می‌دهند.»

  •  ادعای مالکیت ضایعات‌فروشان 

چند مغازه ضایعات‌فروشی اطراف سینما پیوند را احاطه کرده‌اند. در بخشی از ورودی سینما در گوشه‌ای مقادیر زیادی قطعات آلومینیوم و چدن و خرده ضایعات دپو شده‌ و تا می‌خواهیم وارد سینما شویم مردی از دور با فریاد سعی می‌کند جلو ورودمان را بگیرد. «خانم کجا میری اینجا ملک شخصی است.» از او می‌پرسم مالک اینجا چه کسی است؟ می‌گوید: «من مالک اینجام، نمی‌بینی؟! وسایلم را اینجا گذاشته‌ام.» و مانع ورود می‌شود. «صفایی» کاسب میوه‌فروشی که در حوالی سینما پیوند مغازه‌دارد، درباره حس مالکیت دروغین سینما توسط توسط ضایعات‌فروشان می‌گوید: «به دلیل اینکه ضایعات‌فروشان اکثراً در این راسته مغازه‌های کوچک و باریکی دارند، ترجیح می‌دهند وسایل اضافه خود را در قسمت ورودی سینما قرار دهند. همین موضوع باعث شده که هرگونه اعتراضی از جانب اهالی و دیگر کاسبان با ادعای مالکیت توسط این افراد فرصت‌طلب همراه شود. من 30 سال است در این خیابان کاسب هستم، چطور نفهمیدم ضایعات‌فروشان مالک سینما هستند پس یک جای کار ایراد دارد و ما خبر نداریم. امیدوارم به این سینما رسیدگی کنند و اوضاع سامان یابد.»

کد خبر 528411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha