جمعه ۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

ترجمه زهرا صدری: بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که آلمان پس از آمریکا و روسیه سومین کشور جهان در صادرات ادوات نظامی محسوب می‌شود.

این کشور به‌اصطلاح صلح طلب، اتحادیه اروپا را نیز به سمت چنین بازاری سوق می‌دهد. در حال حاضر افزایش سود ناشی از معاملات تسلیحاتی، به انگیزه اصلی برای توسعه این تجارت تبدیل شده است.

خوز گونی گاراسکو، وزیر دفاع کشور شیلی با امضای قراردادی با آلمان در سال ۲۰۰۷، تعداد ۱۴۰ تانک لئوپارد A24 از این کشور خریداری کرد. برلین هر ساله از محل فروش سلاح به کشور‌های در حال توسعه، میلیاردها یورو کسب درآمد می‌کند.

آلمان به‌عنوان یکی از کشور‌های سلطه طلب دنیا، مطرح‌کننده پیشنهاد برقراری صلح در جهان امروز نیز محسوب می‌شود. با توجه به بی‌میلی ارتش آلمان برای مبارزه در خارج از کشور، این کشور همواره خود را الگویی می‌داند که معتقد است دیگر کشور‌های جهان باید دنباله رو آن باشند.

اما طبق گزارشی که اخیرا توسط مرکز مذاکرات بین‌المللی بن منتشر شده، گروهی از کارشناسان چهره متفاوتی از آلمان را درخصوص مسائل مرتبط با جنگ فاش ساختند. صنایع نظامی آلمان در طول سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، شاهد رشد ۲۰ درصدی در صادرات بوده است که میزان آن از ۶.۲ میلیار یورو (۹.۷ میلیارد دلار) به ۷.۷ میلیارد یورو افزایش یافته است.

پیش‌بینی می‌شد که در پایان جنگ سرد سیر افزایش هزینه‌های نظامی در جهان روندی معکوس داشته باشد. طی سال‌های ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۵ هزینه‌های نظامی در جهان، ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است و امروز این میزان به ۶۵۰ میلیارد یورو (۱.۱ تریلیون دلار) رسیده است.

هانس بلیکس رئیس سابق بازرسی تسلیحات نظامی سازمان ملل در این باره می‌گوید که آمریکا درصدد حفظ برتری نظامی خود در جهان است و دیگر قدرت‌های جهان به‌منظور جلوگیری از ازدست دادن نفوذ خود، خواستار حفظ فاصله مناسب با آمریکا هستند.

نویسنده این گزارش با اعتراض به این مسئله می‌نویسد؛ آمریکا با هدف به دست گرفتن بازار تسلیحات نظامی، از سال ۲۰۰۱ حملات جهانی را سرعت بخشیده است. تقریبا نیمی از هزینه‌های نظامی جهان متوجه واشنگتن است. آمریکا هر ساله ۳۴۹ میلیارد یورو برای نیرو‌های نظامی خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

هزینه‌های آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا به امروز با افزایش ۵۲ درصدی مواجه بوده است. به غیراز آمریکا، در طول این چند سال برخی از کشور‌ها نیز هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده‌اند. در همین ارتباط می‌توان به چین، هند، اندونزی و پاکستان اشاره داشت. در این میان، نیازی به ذکر نام کشور روسیه نیست.

این کشور خود دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات نظامی در جهان است. افزایش تمایلات نظامی در سراسر جهان کاملا مشهود است. کشور آلمان در رابطه با دفاع نظامی خود بسیار ارزان عمل کرده است. در سال ۲۰۰۶ برلین میزان ۱.۳ درصد از تولید ناخالص ملی خود را در همین ارتباط هزینه کرد.

این مقدار حدوداً معادل ۲۸ میلیارد یورو است که بسیار کمتر از کشور‌های فرانسه و انگلیس بوده است. پیش‌بینی می‌شود بودجه فوق تا سال ۲۰۱۰ به رقم ۳۰ میلیارد یورو برسد.

تجارت ۱.۵ میلیارد دلاری

آلمان، همه ساله حدود ۱ میلیارد یورو، معادل ۱.۵۵ میلیارد دلار از فروش ادوات نظامی به کشور‌های در حال توسعه درآمد کسب می‌کند.

فروش تسلیحات نظامی آلمان در سال ۲۰۰۶، این کشور را در رده سوم کشورهایی قرار می‌دهد که بیشترین صادرات نظامی را در جهان دارند.

براساس این گزارش، آلمان بیشترین درآمد صادرات تسلیحات نظامی را در سال ۲۰۰۶ داشته است. بررسی آمار‌های سال‌های قبل نشان می‌دهد که بالاترین میزان فروش ادوات نظامی برلین به سال ۱۹۹۸ باز می‌گردد.

spiegel.de
۱۶ می ۲۰۰۸

کد خبر 52738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز