چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر عراق در دومین روز سفر به آلمان، بار دیگر شرکت‌های آلمانی را به سرمایه‌گذاری در وطنش ترغیب می‌کند.

شبکه خبری دویچه وله از برلین گزارش داد، نوری مالکی همراه با میشاییل گلوس (Michael Glos)، وزیر اقتصاد آلمان در اجلاس اقتصادی آلمان و عراق در برلین شرکت می‌کند.

به گفته یکی از سخنگویان دولت آلمان این دو سیاستمدار احتمالا موافقنامه‌ای را که ماه‌هاست دو طرف درباره آن مذاکره کرده‌اند، به امضا خواهند رساند که بر مبنای آن سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در عراق بهتر تضمین خواهد شد.

روز سه‌شنبه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به این مهمان از بغداد آمده قول کمک بیشتر برای بازسازی و ایجاد نظام حکومتی فدرال را داد.

دو طرف همچنین به بررسی گسترش روابط دو جانبه، مبارزه با تروریسم، همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و علمی پرداختند.

با کاهش خشونت‌ها در عراق مقامات این کشور تلاش گسترده‌ای را برای جلب سرمایه گذاران خارجی آغاز کرده‌اند و آلمان نیز به ویژه خواهان سرمایه گذاری در زمینه نفت در عراق است. مرکل هم گفته است در حالی که کشورش به مواد خام نیازمند است، می‌تواند به عراق از جهت دانش فنی کمک کند.

نخست وزیر عراق گفته است فرصت خوبی به دست آمده تا سرمایه‌گذاران آلمانی در زمینه بازسازی و صنعت انرژی کشورش را یاری دهد.

دویچه وله اضافه کرد، نفت عراق بزرگ‌ترین کمک است. صلح و ایجاد مشاغل، همگی بستگی به منابع نفتی این کشور دارند. به نظر می‌رسد زمانی که عراق صنعت نفت خود را به روی خارجیان بازگشاید، در انعقاد بیشتر قراردادهای سودآورد شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی پیروز شوند، اما در عین حال فضای خالی برای شرکت‌های آلمانی وجود دارد و این در حالی است که دولت عراق مصمم است تا یک سوم از بودجه این کشور را صرف بازسازی کند.

در حال حاضر حجم تجاری عراق و آلمان بالغ بر 400 میلیون یورو می‌شود،‌اما تحلیلگران اقتصادی انتظار دارند این رقم به طور چشمگیری افزایش یابد.

کد خبر 58860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز