در قالب پویش«خشت بهشت» کلنگ ساخت مدرسه خیّرسازی با همت خیّر نیک‌اندیش «علی‌محمد اسماعیلی» در مجیدیه جنوبی به زمین زده شد.

مدرسه

همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده:  یکی از مناطقی که در چند سال اخیر برای نوسازی مدارس گام‌های مؤثری برداشته، منطقه ۸ است. با این حال و با وجود نوسازی مدارس در این منطقه، زلزله‌های اخیر که کانون آن در دماوند بوده و اهالی شرق تهران بیشتر از سایر شهروندان آن را حس کردند، باعث نگرانی اهالی این نقطه از پایتخت شد. از طرفی این نگرانی وجود دارد که میزان استحکام برخی از بناهای مدارس در مقابل زلزله یکسان نیست و برخی از مدارس فرسوده آسیب‌پذیر هستند. در این راستا، در قالب پویش«خشت بهشت» کلنگ ساخت مدرسه خیّرسازی با همت خیّر نیک‌اندیش «علی‌محمد اسماعیلی» در مجیدیه جنوبی به زمین زده شد. در حاشیه این مراسم فرصت با «مینو زمان» مدیر آموزش و پرورش منطقه ۸ در خصوص وضعیت بناهای مدارس منطقه ۸ گفت‌وگو کردیم.  


وارد خیابان شهید سی‌سی در مجیدیه جنوبی می‌شویم. مدرسه‌راه حق تنها مدرسه در این خیابان است که پیدا کردن آن چندان هم سخت نیست. سال گذشته ساختمان این مدرسه از طرف آتش‌نشانی نا ایمن شناخته و این مدرسه تخلیه شد. «مینو زمان» مدیر آموزش و پرورش منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «با توجه به قدمت بالای این مدرسه، سال گذشته آتش‌نشانی آخرین اخطار خود را مبنی بر اینکه این مدرسه ناایمن است برای ما فرستاد و ما هم برآن شدیم تا روند نوسازی این مدرسه را هرچه سریع‌تر آغاز کنیم. خوشبختانه این مدرسه قرار است توسط خیر نیک‌اندیش «علی‌محمد اسماعیلی» نوسازی شود. » زمان با اشاره به وجود مدارس فرسوده در منطقه ۸ ادامه م ی‌دهد: «تعداد مدارس فرسوده در منطقه ۸ کم نیست که البته نوسازی آنها به خاطر سلامت دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان آموزشی باید جدی گرفته شود. »

  •  ۲۳ مدرسه منطقه در اولویت نوسازی

با توجه به اینکه مسئولان همیشه بر نوسازی مدارس تأکید دارند، در منطقه ۸ تاکنون تعداد کمی از مدارس نوسازی شده‌ که مینو زمان درباره دلیل این مسئله این‌گونه پاسخ می‌دهد: «از آنجایی که سال‌ها آموزش و پرورش منطقه پردیس و بومهن زیر نظر آموزش و پرورش منطقه ۸ بوده، بیشترین نوسازی مدارس در پردیس و بومهن صورت می‌گرفت و به همین دلیل کل مدارس نوسازی شده در منطقه ۸ به ۹ مدرسه نوسازی شده و ۷ مدرسه در حال نوسازی می‌رسد. » او می‌افزاید: «تقریباً ۷۰‌درصد مدارس منطقه ۸ بالای ۴۰ سال قدمت دارند و ۶۹ مدرسه نیازمند نوسازی است که در حال حاضر و براساس معیارهای استحکام بنا ۲۳ مدرسه در اولویت نوسازی قرار دارند. » زمان می‌گوید: «از زمان وقوع زلزله‌های اخیر تاکنون نگرانی‌هایی برای والدین در خصوص استحکام بنای مدارس به وجود آمده که کاملاً طبیعی است اما باید بگویم تاکنون ۲۰‌درصد از مدارس منطقه مقاوم‌سازی شده‌اند و کارشناسان آتش‌نشانی به‌صورت مستمر از مدارس بازدید می‌کنند و هرگونه مشکل و عدم ایمنی در خصوص مدارس را ثبت می‌کنند تا به آن رسیدگی شود. »

ساخت مدرسه یکی از راه‌های افزایش سرانه‌های آموزشی است به شرطی که بستر آن فراهم باشد. در این خصوص، یکی از عواملی که باعث می‌شود نتوان روی ساخت مدارس جدید تمرکز کرد، کمبود زمین در منطقه ۸ است که حتی برای اجرای پروژه‌های‌ شهری هم محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. زمان دراین‌باره می‌گوید: «ما در منطقه ۸ زمین خالی نداریم که بتوانیم مدرسه جدید بسازیم. این درحالی است که در این شرایط تنها راه چاره نوسازی مدارس فرسوده و مقاوم‌سازی برخی از مدارسی است که بنای آنها استقامت لازم را دارد و فقط با انجام برخی تمهیدات در خصوص مقاوم‌سازی آن می‌توانیم محیط ایمنی را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم. »او می‌افزاید: «پراکندگی مدارس فرسوده در محله‌های سبلان و نظام‌آباد بیشتر از سایر محله‌ها است. »

  •  کمبود سرانه فضای آموزشی 

میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانش‌آموز ۵. ۲‌مترمربع است. زمان با اشاره به این موضوع می‌گوید: «سرانه استاندارد فضای آموزشی ۸. ۴ است که با شرایط فعلی به ازای هر دانش‌آموز در کشور با ۳‌مترمربع کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم. اگرجمعیت دانش‌آموزی کشور (حدود ۱۴ میلیون نفر) را در این رقم ضرب کنیم به عدد ۳۹ میلیون‌مترمربع کمبود فضاهای آموزشی در کشور می‌رسیم که بدون‌ تردید بدون مشارکت شهروندان و خیّران امکان جبران این کمبود وجود ندارد. » او می‌افزاید: «با توجه به بالا بودن تراکم دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی و متوسطه، با کمبود جدی در این مقاطع تحصیلی در منطقه ۸ مواجه هستیم. دانش‌آموزان تهرانی حدود ۴‌مترمربع با کمبود فضای آموزشی مواجه هستند که برای استان تهران با حدود ۱.۸ میلیون جمعیت دانش‌آموزی، عددی حدود ۷ میلیون‌مترمربع فضای آموزشی خواهد بود. »

  •  جذب خیّران برای نوسازی 

با توجه به شرایط کنونی در منطقه ۸ مدارس این منطقه نیاز به نوسازی دارند و این مهم محقق نمی‌شود مگر با همت خیّرین. زمان با یادآوری این موضوع می‌گوید: «تاکنون به همت خیّران وضعیت ۲۰ مدرسه مشخص شده که یا نوسازی شده‌اند یا در حال نوسازی هستند. ما در این منطقه در نظر داریم با جذب حداکثری خیّران و با کمک مجمع خیّران ۲۳ مدرسه را که به دلیل عدم استحکام و ناایمن بودن در اولویت نوسازی قرار دارند تخریب و نوسازی کنیم. » او در خصوص نامگذاری مدرسه‌راه حق بعد از نوسازی می‌افزاید: «نام مدرسه‌راه حق که در حال حاضر کلنگ نوسازی آن بر زمین زده شده بعد از نوسازی تغییر کرده و با نام مدرسه امام حسن مجتبی(ع) آغاز به کار خواهد کرد. »

کد خبر 526513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha