مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: تاکنون ۱۴ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۸۵ کیلو وات برق از سوی مشترکان خانگی در این استان راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده است.

نیروگاه خورشیدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هیوا لهونیان اظهارکرد: این سامانه‌ها شامل ۲ پنل ۲۰ کیلوواتی، یک مورد ۱۰ کیلوواتی و ۱۱ پنل ۵ کیلوواتی بوده و چند درخواست دیگر هم برای نصب این صفحه‌ها در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: عقد قرارداد ۲۰ ساله با مشترکان بخش خصوصی برای خرید برق تولیدی از طریق پنل‌های خورشیدی بسته شده و ۲ ماه یک‌بار هزینه برق تولید شده به مشترکان پرداخت می‌شود که درآمد خوبی برای سرمایه‌گذاران است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اظهارکرد: تاکنون ادارات و ارگان‌های مختلف نیز ۲۲ نیروگاه خورشیدی نصب کرده‌اند، در مجموع ۳۶ پنل خورشیدی در بخش‌های اداری و خانگی با ظرفیت تولید ۴۹۵ کیلووات برق در استان به بهره‌برداری رسیده است.

لهونیان یادآور شد: در حال حاضر ۱۹ درخواست برای دریافت مجوز نصب و بهره‌برداری پنل خورشیدی در استان ارائه شده که با ۱۶ مورد آن در نقاط اولویت‌دار موافقت شده است.

وی تاکید کرد: براساس بخشنامه ابلاغی دولت در سال ۹۴، ادارات و ارگان‌ها موظف هستند ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه سامانه‌های خورشیدی تامین کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: تغییرات نرخ ارز در سال‌های اخیر به‌ویژه برای خرید تجهیزات، کمبود بودجه ادارات و ارگان‌ها، دسترسی آسان به برق دولتی و نرخ انرژی پایین آن در مقایسه با انرژی های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی از جمله دلایل عدم تحقق موفق اجرای بخشنامه ذکر شده است.

لهونیان افزود: استان از ظرفیت‌های لازم برای ایجاد و توسعه تولید انرژی از طریق نور خورشید برخوردار است و در صورت ایجاد بسترهای لازم، تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه بیشتر خواهد شد.

در حال حاضر ۶۶۳ هزار مشترک برق در کردستان از خدمات این شرکت برخوردار و تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار جمعیت به شبکه سراسری برق متصل هستند.

کد خبر 526282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha