چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

بروز اختلالات و بیماری‌های جنسی، یکی از مهم‌ترین تهدیدهای سلامت خانواده است که بررسی‌های گوناگون نشان داده با سلامت جسم و روان زن و شوهرها، ارتباط تنگاتنگی دارد

در تازه‌ترین مطالعات انجام شده، محققان متوجه شده‌اند وجود یک اختلال جنسی خاص در مردان دیابتی، ممکن است تنها نشانه وجود یک بیماری قلبی باشد.

به این ترتیب، علاوه بر اهمیتی که درمان اختلالات جنسی در حفظ کانون خانواده دارند، لازم است به یک دلیل دیگر، در تشخیص و درمان به موقع این اختلالات بکوشیم.

مطالعه جدید، به گزارش بی‌بی‌سی، در دانشگاه چینی هنگ‌کنگ انجام شده و نتایج آن در آخرین شماره نشریه کالج بیماری‌های قلب آمریکا منتشر شده است.

در این مطالعه مشخص شده وجود اختلال آمیزشی در مردان دیابتی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را در این مردان تا ۲ برابر افزایش می‌دهد.

بررسی‌های پیشین نشان داده بود وجود اختلال عروقی مانند دیابت یا فشارخون بالا می‌تواند موجب کاهش خون‌رسانی و بروز اختلال در مردان شود. مطالعه جدید نشان داده است که گاهی این اختلال می‌تواند تنها علامت هشدار برای اختلال عروقی و مشکل قلبی در آینده باشد و باید حتما جدی گرفته شود.

رابطه گروه زیادی از بیماری‌های جسمی و پزشکی با اختلالات جنسی در مطالعات متعدد نشان داده شده است. بیماری‌های هورمونی و بیماری‌های عروقی و عصبی، دسته‌های اصلی از بیماری‌هایی هستند که به‌عنوان عامل اصلی بروز این اختلالات مطرح هستند.

در دسته بیماری‌های هورمونی، از کمبود هورمون‌های جنسی که بگذریم، به بیماری شایعی به نام دیابت می‌رسیم که از ابعاد مختلف می‌تواند موجب بروز اختلال جنسی، به ویژه اختلال در آقایان شود.

با توجه به شیوع گسترده این بیماری که متأسفانه در حال افزایش هم هست، می‌توان اختلالات جنسی حاصل از آن را جزء شایع‌ترین اختلالات جنسی حاصل از بیماری‌های جسمی، به‌خصوص در آقایان دانست.

بیماری‌های عصبی هم، گروه دیگر را تشکیل می‌دهند؛ بیماری‌هایی همچون مولتیپل اسکلروزیس (MS) و ضایعات نخاعی. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۵ درصد از مردان و ۵۰ درصد از زنان دچار مولتیپل‌اسکلروزیس، دچار اختلال عملکرد جنسی هستند.

بعضی موارد آنقدر این بیماری اصلی پرسروصداست که گروه درمانگران، توجه به عوارض جنسی ایجاد شده در آنها را از یاد می‌‌برند، در حالی که هر دوی این بیماری‌ها در سنین جوانی رخ می‌دهند که همین لزوم توجه و درمان این مشکلات را دوچندان می‌کند.

جا دارد هم پزشکان و هم مسئولان امر، متوجه اهمیت و حساسیت این موضوعات، ‌در کنار بیماری اصلی این بیماران باشند و به‌موقع در جهت رفع آن بکوشند تا شاهد درد و رنج بیشتر آنها نباشیم؛ درد و رنجی که متأسفانه در بیشتر موارد از جانب خود این بیماران نیز، به‌دلیل مسائل فرهنگی و عرفی، نادیده گرفته می‌شود و برای درمانگران مطرح نمی‌شود.

اما یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که درصورت مشاهده اختلالات جنسی به ویژه در سنین بالا، در آقایان بایستی به آن توجه نشان داد، بیماری‌های قلبی است.

مطالعاتی که در کشور خوردمان ودر دانشگاه شاهد انجام شده نشان‌دهنده این حقیقت است که وجود اختلال آمیزشی، دیابت، چاقی، فشارخون و برخی عوامل دیگر ارتباط معناداری دارد.

به این معنی که می‌توان با توجه به سابقه و سن فرد، احتمال ابتلای او را به این اختلال تا حدود خوبی تخمین زد.

در مطالعه دیگری که توسط همین گروه پژوهشی انجام شده است، معلوم شده که از بین بیمارانی که تنگی عروق کرونر آنها با آنژیوگرافی تایید شده، حدود ۴۶ درصد دچار اختلال بودند و هرچه شدت تنگی عروق و تعداد عروق تنگ‌شده بیشتر باشد، احتمال وجود اختلال نیز بالاتر می‌رود. همچنین در این مطالعه نتایج مشابهی با مطالعه جدید محققان هنگ‌گنگی به دست آمده است.

این مطالعه نشان داده ۴۲ درصد بیماران قبل از اینکه علائم قلبی پیدا کنند، اختلال در عملکرد جنسی به‌صورت اختلال داشتند.

بررسی‌های این محققان نشان داده است که علائم اختلال جنسی، به‌طور میانگین ۲۳ ماه قبل از بروز علائم قلبی رخ می‌دهد که این موضوع هم می‌تواند برای متخصصان قلب جالب توجه و مفید باشد؛ چرا که می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای پیش‌بینی وقوع احتمالی حمله‌های قلبی به کار گرفته شود و از میزان مرگ و میر و ناتوانی به‌دنبال آن تا حد زیادی بکاهد.

کد خبر 52626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز