یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

«گرچه هدف نهایی از ازدواج و تشکیل خانواده، نیاز روح انسانی به آرامش است که در آیات قرآن به آن اشاره شده است.

ولی یکی از اهداف مهم آن نیز، پرهیز از گناه و ارضای صحیح غریزه جنسی است. به گونه‌ای که در احادیث آمده است، هیچ‌کدام از لذت‌های مادی و جسمانی در دنیا و آخرت به پایه لذت زناشویی نمی‌رسد.
با وجود این، در عصر ارتباطات و تعارضات فرهنگی، بی‌توجهی به این بعد از نیازها، باعث می‌شود که انسان از راه‌های صحیح تامین نیازهای جنسی بی‌اطلاع باشد و از طریق نادرست به تامین آن بپردازد که این خود منشأ بسیاری از مفاسد فردی و اجتماعی خواهد بود».

 دانشمندان شور کنند

«به منظور تبیین برنامه و اخذ راهبرد واحد در حیطه‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با سلامت جنسی در جامعه، ضروری است نشست‌های متعدد علمی بر پا شده و این موضوع از جنبه‌های مختلف فقهی، حقوقی، پزشکی، روان‌شناسی، تربیتی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد».

 کلینیک‌هایی برای سلامت خانواده

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این بیانیه، تشکیل کلینیک‌هایی تحت عنوان «سلامت جنسی» بود که در آن پیشنهاد شده بود در سراسر کشور و زیر نظر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کلینیک‌هایی با هدف پیشگیری، مشاوره ودرمان تشکیل شوند.

 سلامت خانواده، موضوع دانشگاهی

در بخش دیگری از این قطعنامه آمده است؛ «حساسیت، اهمیت و ظرافت موضوع از طرفی و ضرورت پژوهش و سازمان‌دهی موضوع سلامت جنسی از سوی دیگر، ایجاب می‌کند که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، مرکز مجهز
علمی- پژوهشی‌ای برخوردار از پژوهشگران و متخصصان مختلف، در یکی از مراکز دانشگاهی ایجاد کند. دانشگاه شاهد آمادگی خود را برای این امر مهم اعلام می‌کند. بدیهی است این مرکز می‌تواند مکان مناسبی برای اطلاع‌رسانی و برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی باشد».

 آموزش، راه درمان

در بیانیه پایانی کنگره «خانواده و سلامت جنسی»، به موضوع آموزش هم توجه شده است؛ «علاوه بر آن، برعلمای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است که با توجه به نقش تاثیرگذار آموزش در زمینه سلامت جنسی و به منظور جلوگیری از نفوذ فرهنگ ناسالم غرب، مباحث و مطالب مرتبط با موضوع را در سطوح تحصیلی، مناسب با سن و جنس فراگیران و با لحاظ موازین شرعی در کتب درسی تدوین کنند. همچنین مخاطب‌شناسی، نیازسنجی، دوری از تعصب و آموزه‌های خرافی اقتضا می‌کند با رعایت اصول شرعی، اطلاع‌رسانی صحیح به خانواده‌ها از طریق رسانه‌ها صورت گیرد».

کد خبر 39286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز