مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

دردها، گاهی علت‌هایی عجیب دارند. به همین دلیل، پزشک هم باید به همه علت‌ها توجه کند و بیمارش را تنها از دریچه تخصص خود نگاه نکند.

کاشته شدن نابجای بافت آندومتر رحم در مناطق غیر از رحم، بیماری‌ای است که به آن «اندومتریوز» می‌گویند. این بیماری در حیطه تخصص متخصصان زنان و زایمان است اما تاثیر این بیماری بر کیفیت زندگی مبتلایان، آنچنان است که پای روان‌پزشکان هم گاهی به میان می‌آید. متخصصان معتقدند ‌در درمان بیماری آندومتریوز علاوه بر جنبه‌های جسمی، جنبه‌های روانی و اجتماعی نیز باید مورد توجه باشد.

دکتر بهزاد قربانی، روان‌پزشک و عضو هیات علمی پژوهشکده ابن سینا در این‌باره می‌گوید: کاشته شدن نابجا و غیرطبیعی بافت آندومتر رحم (جدار داخلی رحم) در مناطقی غیراز رحم مانند لوله‌های رحمی، لگن، تخمدان‌ها و غیره منجر به خونریزی‌های ماهانه در این مناطق می‌شود که با درد زیادی همراه است.

درد مزمن لگن، ‌مقاربت جنسی دردناک و ناباروری از علایم سه گانه بیماری اندومتریوز هستند که هر کدام از این علایم در کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارد. درد مزمن لگن در بیماری اندومتریوز منجر به محدودیت‌های حرکتی شده و سبب مشکلات زیادی در راه رفتن و حرکت کردن می‌شود و در مجموع محدودیت حرکت، کیفیت زندگی در بیماران اندومتریوز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

درد، تنها مسئله آزارنده در بیماران مبتلا به اندومتریوز نیست. به گفته دکتر قربانی بیماری اندومتریوز، روابط جنسی زوجین را هم مختل کرده و سبب دور شدن زندگی زناشویی از حالت عادی می‌شود؛ چراکه ممکن است هر نوع مقاربت جنسی برای مبتلایان به اندومتریوز دردناک و غیرقابل تحمل باشد.

این روان‌پزشک با اشاره به تبعات روانی ناباروری ناشی از اندومتریوز می‌گوید: ‌فرد مبتلا به اندومتریوز از یک طرف با بیماری و عوارض ناشی از آن درگیر است و از طرف دیگر تبعات روانی - اجتماعی ناباروری ناشی از اندومتریوز مشکلات زیادی را برای مبتلایان ایجاد می‌کند.
با این‌حال، اغلب بیماران مبتلا به اندومتریوز برای درمان به متخصص زنان مراجعه می‌کنند و آنها هم تنها فکری که نمی‌کنند این که ممکن است این بیمار به مشاوره روان هم احتیاج داشته باشد.

به گفته دکتر قربانی، متخصصان زنان باید توجه داشته باشند که به بیماری اندومتریوز به صرف یک بیماری جسمی نگاه نشود و در کنار درمان جنبه‌های جسمی، به تبعات روانی و اجتماعی بیماری نیز توجه شده و به متخصص مربوطه ارجاع داده شوند.

دکتر قربانی معتقد است: برای حل هر مشکل ابتدا باید آن مشکل را شناخت. به این ترتیب ابتدا باید بیماری اندومتریوز برای مبتلایان به آن شناخته شده و راه حل‌هایی را به آنها توصیه کرد. از طرف دیگر صحبت کردن بیمار با روان‌پزشک و دریافت راهنمایی‌های وی، سبب تخلیه روانی بیمار می‌شود. همچنین در مشاوره‌های روانپزشکی بیماری اندومتریوز، باید مرد را نیز نسبت به مشکل زن آگاه کرد.

اولین کنگره کشوری آندومتریوز و چهاردهمین کنگره تخصصی تازه‌های باروری و ناباروری با همکاری پژوهشکده فناوری‌های نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی، ابن سینا و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی 22 و 23 آبان ماه در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود و یکی از محورهای آْن، مشکلات روانی بیماران مبتلا به اندومتریوز است.

کد خبر 63801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز