چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

مینا شهنی: امیدواریم در اواخر همین ماه (اردیبهشت) آمار واقعی خط فقر شدید شهری و روستایی کشور را اعلام کنیم.

این آخرین جمله‌ای بود که وزارت رفاه در واکنش به اعلام خط فقر از سوی کارشناسان رسما بیان کرد. اما تا آخرین ساعت‌های روز پایانی اردیبهشت وزارت رفاه نتوانست وعده‌اش را عملی کند، کار اعلام خط فقر رسما به وقت اضافه کشیده‌شد.

وقتی در روزهای نخست سال‌جاری هیات دولت با تصویب آیین‌نامه‌ای وزارت رفاه و تامین اجتماعی را موظف به اعلام خط فقر در اردیبهشت ماه کرد نخستین واکنش وزیر شانه خالی کردن بود.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه، با گذشت نزدیک به ۱۰ روز و پس از پشت سرگذاشتن روزهای نخست اردیبهشت ماه با صراحت اعلام کرد که خط فقر را اعلام نمی‌کند. مصری در همان‌روزهای اردیبهشت گفت: ما وظایف خودمان را انجام می‌دهیم و به مراکزی که باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند، آمار را اعلام می‌کنیم.

مصری با جبهه‌گیری که کمی هم غیرمنتظره بود، افزود: قانون هزاران موضوع را اعلام کرده، ‌اما به من نگفته که خط فقر را به مردم اعلام کنم! من خط فقر را به دست اندرکاران می‌دهم.

براساس ماده ۴ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی وزارت رفاه می‌بایست در تعیین خط فقر مطلق و نسبی مشارکت می‌کرد. در این ماده با توضیح وظایف حوزه حمایتی و توانبخشی آمده است که علاوه بر سازماندهی و هدفمند کردن یارانه‌ها و منابع حمایتی و نیز هماهنگی بخش‌های مختلف دولت در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، وزارت رفاه موظف به مشارکت در تعیین خط فقر نیز است.

پس از آن با اعلام نظر کارشناسی و انتشار این نظریه در رسانه‌ها وزارت رفاه با نادرست جلوه دادن ارقام و اعداد اعلام شده، اظهار نظرها را سیاه‌نمایی خواند و با انتشار یک بیانیه، کارشناسان خط فقر را همسو با جریان‌های سیاسی خارج از کشور معرفی کرد.

در پایان این بیانیه وزارت رفاه آمده بود: با توجه به وظیفه‌‌مندی این وزارتخانه در آیین نامه اجرایی ماده ۹۰ درخصوص اعلام فقر شدید در اردیبهشت هر سال، ‌کارگروه ویژه‌ای در معاونت هدفمند کردن یارانه‌ها و رفاه و اجتماعی این وزارتخانه مامور مطالعه، بررسی و استخراج اطلاعات و آمار در این خصوص شده است و از آن جا که ‌هزینه در آمد خانوار ‌توسط مرکز آمار ایران تهیه می‌شود و با توجه به اهمیت هزینه اسفند ماه در سبد خانوار ایرانی‌ها، همه ساله اطلاعات اسفند ماه با توجه به تعطیلات نوروزی در پایان فروردین و اوایل اردیبهشت جمع آوری می‌شود و بالطبع پردازش و تحلیل این اطلاعات در مرکز آمار ایران و معاونت هدفمند کردن یارانه‌های این وزارتخانه تا پایان اردیبهشت ماه به طول می‌انجامد، که امیدواریم در اواخر همین ماه(اردیبهشت) آمار واقعی خط فقر شدید شهری و روستایی کشور را اعلام کنیم.

اعلام خط فقر بی‌فایده است

وزیر رفاه تمام سال گذشته در پاسخ به خبرنگاران می‌‌گفت اعلام خط فقر هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، به اعتقاد مصری دانستن یا ندانستن خط فقر تغییری در وضعیت مردم نخواهد داشت.

او بر این نظریه‌اش تا آن‌جا پا فشرد که در یکی دو تا از مصاحبه‌هایش در جمع‌ خبرنگاران گفت بهتر است به جای خط فقر به خط بقا فکر کنیم، واژه خط بقا آنچنان نامانوس بود که وزیر دیگر هرگز حرفی از آن نزد.

وزیر رفاه علاوه بر این‌که می‌‌گفت که خط فقر به هیچ دردی نمی‌خورد، پیوسته به این نکته نیز اشاره می‌کرد که در هیچ‌جایی از قانون این مملکت به وزارت رفاه تکلیف نشده که خط فقر را اعلام کند و از همین رو انجام این کار به‌نظرش لازم نبود.

پس از تصویب آیین‌نامه در دولت مصری باز هم کوتاه نیامد و باز هم گفت که خط فقر را اعلام نمی‌کند و در آخرین اظهار نظر اعلام کرد که خط فقر را فقط به مسئولان خواهد گفت.

اردیبهشت به پایان رسید، خط فقر اعلام نشد و این‌بار محسن احمدی که سمت سخنگویی وزارت رفاه را نیز دارد به خبرگزاری ایسنا گفته که خط فقر شدید به تفکیک استان‌ها اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد، باید منتظر ماند و دید که این‌ وعده وزارتخانه عملی می‌شود یا خیر؟

کد خبر 52620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز