چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

مینا شهنی: وزیر رفاه معتقد است، برای تقسیم یارانه باید میان کفش و بنزین یکی را انتخاب کنیم.

عبدالرضا مصری به ایسنا گفت: به کسی که باید کفش هایش عوض شود‌، کفش نمی‌دهیم اما به صاحب خودرو، یارانه بنزین می‌دهیم. هدف‌مند کردن یارانه‌ها بحث دیروز و امروز نیست، مدت‌هاست که گاه  و بی‌‌گاه یارانه‌ دولتی به یکی از بحث‌های روز تبدیل می‌شود.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی در آخرین عکس‌العمل به یارانه‌ها در روزهای نخست اردیبهشت، معاون هدفمند کردن یارانه‌ها و رفاه اجتماعی را منصوب کرد.مصری در مراسم معارفه معاون جدید گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها در حال حاضر یکی از موضوعات اساسی است که اغلب کشورها برای توسعه اجتماعی به این مسئله روی آورده‌اند و پرداختن به این موضوع یکی از اهداف اجتماعی است.

او با اشاره به جراحی بزرگ اقتصادی گفت: برای افزایش قابلیت‌ها باید هدفمندی یارانه‌ها و رفاه اجتماعی و  توانمندی اقشار آسیب پذیر را مدنظر قرار داد و در این راستا توجه به سیاست‌های اصل 44 و جراحی بزرگ اقتصادی که یک محور آن هدفمند کردن یارانه‌هاست، ضروری است که امیدوارم در این خصوص بتوانم خدمات ارزنده‌ای را ارائه کنم.به گفته وزیر رفاه مهم‌ترین هدف وزارت رفاه سمت و سو دادن هدفمند به یارانه‌هایی است که به اعتقاد وی سرگردان و بی‌هدف در جامعه توزیع می‌شود.

اما تاکید وزیر در سال گذشته همواره بر این نکته معطوف بود که برای سمت و سو دادن به یارانه‌های دولت نخست  باید  بانک اطلاعاتی کاملی از مردم ایران داشته‌باشیم تا بتوان براساس آن میزان نیاز مردم به یارانه‌ را اندازه‌گیری کرد.

درآمد رسمی مردم برای طبقه‌بندی در این بانک از نخستین نیازهایی بود که به گفته وزیر رفاه به‌عنوان پیش شرط برای اجرای طرح هدفمند‌کردن یارانه‌ها باید در نظر گرفته شود.

این بار وزیر در توضیحی شفاف به ایسنا گفته ‌است: برای هر لیتر بنزین حدود 500 - 400 تومان یارانه‌ می‌دهیم؛ اما این یارانه‌ در اختیار مالکان خودرو قرار می‌گیرد.

حال آنکه به بعضی‌ها که امکانات اولیه زندگی و ماشین هم ندارند و به جای لاستیک ماشین، باید کفش پای آنها تعویض شود، کفش نمی‌دهیم. برخی با گاز ارزان، استخر خانه‌شان را گرم می‌کنند و همین افراد باید برای داشتن استخر شخصی پول بیشتری بپردازند.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی، درباره مهم‌ترین هدف وزارت رفاه که هدفمند کردن یارانه‌هاست، گفت: دستیابی به این هدف تا قبل از راه‌اندازی بانک اطلاعات درآمدی مردم امکانپذیر نیست.

وی پیش از این نیز گفته‌بود که همه بخش‌ها باید در کشور همت کنند تا بانک اطلاعات درآمدی مطمئنی در کشور ایجاد شود. 

مصری معتقد است یارانه‌ها در کشور در اختیار یک بخش نیست و کاملا فرابخشی است به‌طوری که بعضی از یارانه‌ها در اختیار وزارتخانه‌های بهداشت، نفت، نیرو و کشاورزی است و در همه این زیر بخش‌ها توزیع شده است.

پیش‌ شرط اجرا شد

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی روابط عمومی وزارت رفاه بانک اطلاعات ایرانیان شنبه، ۲۱ اردیبهشت سال جاری افتتاح می‌شود. به این ترتیب پیش شرطی که برای هدفمندشدن یارانه‌ها در انتظارش بودیم اجرا خواهد شد.

وزارت رفاه و تامین اجتماعی براساس بند «م» ماده (۱۶) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، در جهت ایجاد پایگاه اطلاعاتی مورد نیاز نظام جامع تامین اجتماعی در حوزه‌های بیمه‌ای، حمایتی و امدادی اقدام کرده است.

هدفمند کردن یارانه‌ها، رسیدگی به 3 دهک پایین جامعه و در نهایت تعیین شاخص‌های رفاه اجتماعی از اهداف اصلی ایجاد پایگاه اطلاعات نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی بوده است.

این پایگاه اطلاعاتی با ارائه خدماتی نظیر وب سرویس در گستره کشور، این امکان را برای سازمان‌های بیمه‌ای و حمایتی فراهم می‌کند که در هنگام ارائه خدمات به مردم، بتوانند با استعلام از این پایگاه از وضعیت فعلی فرد باخبر شوند. با این اقدام بسیاری از مشکلات فعلی سازمان‌های بیمه‌گر مرتفع می‌شود.

با افتتاح این بانک به‌نظر می‌رسد اطلاعات مورد نیاز برای تعیین میزان نیازمندی افراد گوناگون در برخورداری از یارانه‌ها در دسترس سازمان‌های برنامه ریز و مسئولان قرار خواهد گرفت.

کد خبر 51194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز