شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

مینا شهنی: سرانجام اجرای مراسمی نمادین خبر از راه‌اندازی بانک اطلاعات ایرانیان داد؛ بانکی که بناست مشخصات تمامی بیمه‌شدگان صندوق‌های بیمه‌ای کشور را در خود جای دهد.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی کشور، در آیین گشایش این بانک گفت: اعتقاد دارم با عمر کوتاهی که وزارت رفاه دارد خدماتی را به مردم ارائه کرده‌ که در ذهن‌ها ماندگار خواهد بود.

وزیر رفاه با اشاره به این‌که تمامی دستگاه‌های مرتبط اطلاعات مورد نیاز را آماده کرده‌اند تاکید کرد: یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای ایجاد عدالت اجتماعی، بانک اطلاعاتی ایرانیان است که امیدواریم با راه‌اندازی آن بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری برای دستیابی به عدالت اجتماعی در کشور داشته‌باشیم.

مصری هدف از اجرای این طرح بانک اطلاعاتی ایرانیان را تهیه آمار و اطلاعات مورد نیاز در زمینه‌های مختلف حوزه عملکرد و برنامه‌ریزی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، برنامه‌ریزی مؤثر منابع و سیاستگذاری کلان اجرای برنامه‌ها، هدف‌مند کردن یارانه‌ها، یافتن نیازمندان اقتصادی و اجتماعی و رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای، ‌حمایتی و امدادی عنوان کرد.

رشد رفاه از ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ درصد

وزیر رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به سرعت رشد خدمات رفاهی در کشور گفت: در طول عمر ۳ ساله دولت نهم ما شاهد رشد شاخص‌های خدماتی حوزه رفاه از ۳۰۰ تا ۲۰۰۰درصد هستیم که این رشد بی‌نظیر است.

به گفته مصری بسته بیمه پایه درمان ایرانیان از جمله تکالیفی بود که در طول ۱۲ سال گذشته به سرانجام نرسیده بود اما وزارت رفاه با انجام کارهای مطالعاتی در سال گذشته سرانجام توانست با آماده کرده بسته بیمه پایه درمان، تمامی سازمان‌های بیمه‌گر را ملزم به اجرای خدمات عنوان شده در این بسته به بیمه شدگان کند.

وزیر رفاه افزود: ۲۰ نوع خدمت جدید که سال گذشته در وزارت رفاه کلید خورده بود در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته مصری هفته آینده فراخوان بیمه درمانی سازمان خدمات درمانی برای تمامی گروه‌هایی که از هیچ‌نوع بیمه‌ای برخوردار نیستند آغاز خواهد شد و در اجرای این طرح کسانی که مایل هستند می‌توانند با پرداخت ۵۰درصد حق بیمه از خدمات بیمه سازمان خدمات درمانی بهره ببرند.

او از راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در سراسر کشور در کنار اورژانس سلامت و امنیت نیز خبر داده و گفت: آمبولانس‌های ویژه‌ای که برای انجام این طرح تهیه شده است در ۲ هفته آینده در اختیار این طرح قرار خواهد گرفت که انجام این کار گام بسیار بزرگی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کشور خواهد بود.

وی همچنین از راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در کنار اورژانس سلامت و امنیت در دو هفته آینده خبر داد و گفت: آمبولانس‌های ویژه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

پرویز داوودی، ‌معاون اول رئیس‌جمهوری، نیز با شرکت در این مراسم گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف نظام اسلامی ایجاد عدالت است و در آستانه انقلاب نیز مهم‌ترین خواسته مردم ایجاد عدالت اجتماعی بوده‌است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم ایران مردم سرآمدی هستند تصریح کرد: ایرانیان تمدن مدیریت و اداره دنیا را به ارث دارند و با خود یدک می‌کشند.

داوودی با اشاره به این‌که تحقق انقلاب اسلامی ایران سرپوش‌ها را برای پیشرفت ملت ایران برداشت، تاکید کرد: رشد مردم در ایران در سه دهه اخیر به‌صورت تصاعدی و فورانی بوده به طوری که امروزه کشورمان در دستیابی به علوم و فناوری‌های روز دنیا از جمله کشورهای مطرح در جهان است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به نامگذاری امسال به نام نوآوری و شکوفایی افزود: دهه فجر امسال با موجی از موفقیت‌ها و نتایج پربار زحمات دولت روبه‌رو خواهیم بود.

علی عسگری، معاون اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس‌جمهوری، هفته گذشته در نشستی با عنوان بررسی وضعیت اقتصادی کشور گفته‌بود: بیش از ۶۰درصد درآمد در اقتصاد دست ۲۰ تا ۳۰درصد جمعیت است و بقیه درآمد دست افراد دیگر است. این همان توزیع نابرابر فرصت‌هاست.

او افزوده‌‌بود: طبق شاخص اقتصادی اعلام شده حدود ۲۰درصد جمعیت زیر خط فقر هستند. براساس این گفته می‌توان بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون از جمعیت ایران را زیر خط فقر در نظر گرفت.

به گفته معاون اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، این موضوع درحالی رخ می‌نماید که دولت هر سال ۴ تا ۵ هزار میلیارد دلار کالاهای اساسی را توزیع می‌کند اما باز نیز گروهی بهره‌مند نیستند.

در تازه‌ترین خبری که از میزان خط فقر در کشور منتشر شده‌است نیز حسین راغفر، تدوین‌گر نقشه فقر کشور رشد سالانه فقر را در کشور ۱۸ درصد اعلام کرده ‌است. براساس آنچه خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، راغفر تدوین‌گر نقشه جغرافیایی فقر کشور، خط فقر مطلق (شدید) سال ۸۶ کشوری را بر حسب توزیع درآمد و مصرف خانوار، ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: خط فقر شدید استان تهران، برای یک خانوار پنج نفره در سال گذشته، ۶۵۰ هزار تومان بوده است.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه الزهرا، همچنین خط فقر مطلق (شدید) کشوری در سال ۸۳ را ۲۳۸ هزار تومان، ۸۴، ۲۷۶ هزار تومان، ۸۵، ۳۲۵ هزار تومان و در سال ۸۶ نیز ۴۰۰ هزار تومان برشمرد و با اعلام این که خط فقر مطلق شهر تهران هم، در سال ۸۶، حداقل ۷۷۰ تا ۷۸۰ هزار تومان بوده است، گفت: خط فقر مطلق استان تهران نیز در سال ۸۳، ۴۰۰ هزار تومان، ۸۴، ۴۸۰ هزار تومان، ۸۵، ۵۶۰ هزار تومان و سال ۸۶، ۶۵۰ هزار تومان بوده و این ارقام بیانگر رشد سالانه ۱۸ درصدی خط فقر در کشور است.

متخصص حوزه رفاه اجتماعی، در عین حال رقم واقعی تورم را به‌مراتب بیش‌تر از رقم اعلام شده رسمی دانست و گفت: بانک مرکزی نرخ تورم سال ۸۶ را حدود ۲۰ درصد اعلام کرده بود.

وی بر پایه بررسی‌های مستند خود، درحالی افزایش شدید قیمت زمین و مسکن را از مهم‌ترین دلایل رشد فقر در جامعه برشمرد که زمین و مسکن از سوی بانک مرکزی در کالای سبد مصرفی خانوارهای ایرانی در نرخ تورم محاسبه نمی‌شود.

او با تاکید بر این که حداقل ۳۵درصد جمعیت کشور دچار فقر شدیدند گفت: در سال ۸۳، ۲۹.۴ درصد، سال ۸۴، ۳۱.۹ درصد، سال ۸۵، ۳۳.۶ درصد و سال ۸۶، حداقل ۳۵درصد جمعیت کشور در زیر خط فقر مطلق به سر می‌بردند.

این آمار‌ها در حالی است که وزیر رفاه و تامین اجتماعی در مراسم افتتاح بانک اطلاعات ایرانیان، گفت:‌ با وجود گذشت ۳ سال از عمر دولت نهم و مجلس هفتم، امروز اعداد و ارقام حوزه‌های امدادی، ‌حمایتی، تامین اجتماعی و بازنشستگی حاکی از رشد شاخص‌های خدماتی حوزه رفاه از ۳۰۰ تا دو هزاردرصدی است.

کد خبر 51403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز