شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

دکترمهدی تقوی*: گفته می‌شود دولت نهم در راستای تحول بزرگ اقتصادی که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران در پیام نوروزی سال ۸۷ خود به آن اشاره کرد، قصد دارد در سال جدید یارانه‌های انرژی و نان را حذف کند و این میزان یارانه را به صورت نقدی در میان اقشار نیازمند جامعه تقسیم کند.

گویا قرار بر این می باشد که میزان پرداخت این یارانه به مبلغ یک میلیون تومان باشد. پرداخت یارانه های انرژی و نان به صورت نقدی در میان اقشار نیاز مند جامعه در حالی می تواند از سوی دولت نهم صورت گیرد که محاسبات لازم در رابطه با جوانب این موضوع با دقت بسیار زیادی صورت گرفته باشد چرا که با پرداخت یارانه های انرژی و نان به مردم سفره مصرف کنندگان افزایش خواهد یافت.

طبیعی است که اگر یارانه ها وجود نداشته باشد قدرت خرید مصرف کننده کم تر می شود بنا بر این هنگامی که دولت بخواهد به مردم یارانه های انرژی و نان را پرداخت کند، قدرت خرید مردم بیشتر خواهد شد.

اگر دولت به دقت محاسبه کرده باشد که به طور متوسط هر خانوار چه میزان یارانه نان و انرژی دریافت خواهد کرد مطمئنا تاثیری بر روی فقیر شدن افراد جامعه نخواهد داشت و می تواند اثرات مثبتی نیز به همراه داشته باشد اما اگر محاسباتی که توسط دولت صورت می گیرد مشخص کرد که یارانه انرژی و نان بیش از یک میلیون تومان می شود قدرت مصرف کننده کم تر می شود.

نکته قابل توجه‌ای که باید به آن توجه کرد درآمد های هر خانواراست زیرا هنگامی که یارانه انرژی و نان را حذف می کنیم قاعدتا هم انرژی و هم نان گران تر می شود و در آمد ها ثابت خواهند ماند. بنا بر این ابتدا باید به خوبی بررسی کرد که این برداشتن یارانه های نفت و انرژی به چه علتی صورت می گیرد و پس از آن اقدامات لازم در این رابطه انجام شود.

به نظر می رسد تنها حسن برداشتن یارانه‌های نفت و انرژی و پرداخت این میزان یارانه به صورت نقدی در میان اقشار نیاز مند جامعه این است که سیستم راحت‌تر می شود.

از طرف دیگر باید مشخص کرد که این مبلغ یک میلیون تومانی که قرار است به جای یارانه انرژی و نان در جامعه تقسیم شود به هر خانوار تعلق می گیرد یا به هر فرد.

اگر بخواهیم در یک حساب سر انگشتی این موضوع را بررسی کنیم می توان گفت که یک خانواده کارگر ی در طول یک سال تقریبا رقمی معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کند.

اگر یک میلیون تومان یارانه به این خانواده تعلق بگیرد به ضرر خواهد بود اما اگر بخواهد به هر فرد یک میلیون تومان تعلق بگیرد می تواند به نفع آن خانواده باشد.

شاید گفته شود که نمی توان طرح پرداخت یارانه های انرژی و نان را در میان اقشار جامعه  اجرایی کرد اما به اعتقاد من اجرایی کردن این طرح بعید نیست و هر طرحی را می توان اجرایی کرد.

اما باید به این نکته توجه کرد که هنگامیکه یارانه ها را قطع کنیم طبیعتا قیمت کالا ها بدون یارانه افزایش پیدا می کند بنا بر این باید بررسی کرد که پس از اجرای این طرح چه آثاری به دنبال آن به وجود خواهد آمد.خانواده های پر در آمد در حال حاضر نان غیر یارانه ای خریداری می کنند و از آن استفاده می کنند.

در این حالت قطع یارانه ها می تواند به این خانواده ها یک درآمد بیشتری اضافه کند اما، افرادی که نان بدون یارانه ای استفاده می کنند با اجرای این طرح تا حدودی دچار مشکل خواهند شد و ضرر می کنند.

*استاد اقتصاد
دانشگاه علامه طباطبایی


همشهری امارات

کد خبر 48521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز