سال‌هاست در مسیر دکل‌های فشار قوی برق محله «جنت‌آباد شمالی» خط سبزی جان گرفته است که اهالی از آن به‌عنوان «مسیر سلامت» نام می‌برند و درختان کاجی که بیش از 20 تا 30 سال از عمرشان گذشته، جلوه خاصی به این خط سبز داده‌اند.

مسیر سبز

همشهری آنلاین_سمیرا باباجانپور: این روزها درختان خشکیده و زمین تشنه این مسیر، دغدغه شهروندان محله شده است. 
«شهر ما، خانه ما»، این شعار ساده وگاهی تکراری، برای بعضی از شهروندان یک الگوی رفتاری به‌عنوان یک شهروند مسئولیت‌پذیر معنا پیدا می‌کند تا جایی که به محیط اطراف خانه و آپارتمانشان به اندازه چهاردیواری خانه اهمیت می‌دهند. «پرویز محمدحسین»، چند سالی است که در محله جنت‌آباد شمالی زندگی می‌کند. سکوت و آرامش محله از نظر او نقطه قوتی است که موجب شده روز به روز به جمعیت آن اضافه شود. با این حال، 2 سالی می‌شود که خشک شدن درختان و عدم رسیدگی مناسب به فضای سبز محدوده خیابان «کوروش غربی» در محله جنت‌آباد، دغدغه او و اهالی محله شده است. درختانی که زیر سایه بی‌توجهی یکی پس از دیگری خشک می‌شوند و در این روزهای گرم تابستان به رسیدگی بیشتری احتیاج دارند. 

  •  درختان 30 ساله خشک می‌شوند

تماس‌ها و پیگری‌های پرویز محمدحسین موجب شد تا راهی محله جنت‌آبادشمالی، خیابان کوروش غربی شویم. خط سبز محله جنت‌آباد شمالی یا به گفته اهالی مسیر سلامت در این محدوده واقع شده است. درختانی که سال‌هاست زیر بلندای دکل‌های فشار قوی برق دوام آورده و مأمن اوقات فراغت صبحگاهی و عصرگاهی شهروندان این محدوده شده است. ابتدای مسیر سبز درست در محدوده خیابان اصلی جنت‌آباد شمالی، فضای سبز با طراوت‌تر از بخش‌های دیگر است. زمین و چمن سبزش منظره چشمنوازی ایجاد کرده است. اما در امتداد این مسیر سبز در نیمه آن، وضعیت درختان به‌طور کامل تغییر می‌کند و دیگر خبری از طراوت و شادابی گذر سبز نیست. زمین زرد و خاک تشنه و درختان کاجی که به آسانی خشک می‌شوند. پرویز محمدحسین می‌گوید: «چند بار با 137 تماس گرفته‌ام و وضعیت درختان را گزارش داده‌ام، کد رهگیری داده‌اند و همین تنها جوابی است که دریافت کرده‌ام. این وضعیت نگران‌کننده است. دیدن خشک شدن درختانی که عمری 30 ساله دارند، آسان نیست.»

  •  محله کلاه سبزها 

 در حاشیه این مسیر سبز، خیابان آرام و بن‌بستی قرار گرفته است که به آن خیابان «ورزش» می‌گویند. محمدحسین می‌گوید: «عصرها این محدوده بسیار شلوغ می‌شود. این خیابان ورزش محل بازی کودکان و ورزش جوانان محله شده است. خانواده‌ها در فضای سبز حاشیه این خیابان، یعنی درکنار همین درختان کاج، بساط پهن می‌کنند. بی‌شک استفاده از فضای سبز برای همه شهروندان شهرنشین یک امر ضروری و لازم است. خستگی‌های زندگی تنها در میان طبیعت رنگ می‌بازد. شاید باور نکنید این فضای سبز برای بازنشسته‌های محله غنیمت بزرگی است. هر صبح و عصر دور هم جمع می‌شوند و سرشان را با صحبت و بازی شطرنج گرم می‌کنند.» قدم زنان از میان درختان کاج می‌گذریم. چند پیرمرد دور میز شطرنجی نشسته‌اند. حرف درختان خشکیده که به میان می‌آید، درد دل‌ها آغاز می‌شود. «محمد اکبری» می‌گوید: «اینجا محله قدیمی است. پیش از اینکه آپارتمان‌سازی در غرب تهران رونق بگیرد، همه خانه‌های اینجا ویلایی بود. خانه‌های 2طبقه بزرگ، هنوز هم نمونه‌هایی از این خانه‌ها را می‌توانید در کوچه و خیابان محله ببینید. قسمت شمال جنت‌آباد شمالی، برای کارکنان وزارت «امور خارجه» ساخته شد و قسمت جنوب آن در محدوده خیابان «مبعث» برای نیروهای خاص «ارتش» یعنی «کلاه سبزها» در نظر گرفته شد. البته اکنون 90‌درصد اهالی قدیمی، محله را ترک کرده‌اند و رونق ساخت‌وساز شکل و شمایل این محدوده را به‌طور کامل تغییر داده است. تنها این درختان از روزهای گذشته به یادگار مانده و ما این را سرمایه محله می‌دانیم و نگران خشک شدنشان هستیم.»

  •  آبیاری با آب شرب شهری 

زمین‌های کوچک بلااستفاده در حد فاصل آپارتمان‌های محدوده خیابان کوروش غربی، فضای مناسبی برای توسعه فضای سبز ایجاد کرده است. شهرداری نیز پیش‌دستی کرده و نهال‌های کوچکی را در این زمین‌ها کاشته با این حال، اهالی محله بر این باورند صرف کاشت نهال نمی‌توان توسعه فضای سبز را به دنبال داشت. پرویز محمدحسین می‌گوید: «شهرداری هرسال در اسفند ماه و در هفته «درختکاری» تعداد قابل توجهی نهال در بین خانه‌ها توزیع می‌کند. اما تنها توزیع و کاشت نهال کفایت نمی‌کند. مهم رسیدگی و آبیاری این نهال‌ها است تا به بار بنشینند و قوت بگیرند. بارها شاهد بودم نهال‌های کاشته شده ظرف چند ماه خشک شدند و از بین رفته‌اند. از آنجایی که به فضای سبز علاقه مندم، زمین خالی کوچکی را که روبه‌روی ساختمانمان قرار گرفته، با هزینه شخصی درختکاری کرده‌ام. آبیاری این فضا برایم دردسرساز شده است. مجبورم با شیلنگ و از آب شرب شهری درختان را آبیاری کنم. متأسفانه پیمانکاران شهرداری کمتر به این باغچه‌های کوچک توجه می‌کنند.»

  • ساسان سعیدی، شهردار ناحیه7/ خشکی درختان از بی‌آبی نیست

ناحیه 7 شهرداری منطقه5، بزرگ‌ترین ناحیه شهر تهران لقب گرفته است. ناحیه‌ای که وسعت آن به اندازه 2 منطقه 9 و 10 شهرداری تهران است. وسعت این ناحیه موجب شده است تا تعداد بوستان‌ها و فضای سبز آن قابل توجه باشد. «ساسان سعیدی»، شهرداری ناحیه 7، می‌گوید: «57 بوستان در این ناحیه قرارگرفته است که یک چهارم کل بوستان‌های منطقه را شامل می‌شود. وضعیت فضای جنگلکاری ناحیه بسیار مناسب است.»

سعیدی درباره وضعیت آبرسانی به درختان این محدوده می‌گوید: «در زمینه آب و آبیاری مشکلی نداریم. به اندازه کافی «پمپ آب» در محدوده فضای سبز ناحیه وجود دارد. برای آبیاری فضای سبز به‌ویژه در بخش جنگلکاری براساس یک دستورالعمل کارشناسی شده، عمل می‌کنیم. برای مثال، فضای سبز بخش جنگلکاری ناحیه، هر 2 روز یک‌بار، آبیاری می‌شود. به سبب گرمای روز و تابش خورشید، آبیاری درختان شب‌ها انجام می‌شود. با تابش نور خورشید سطح زمین خشک می‌شود در نتیجه شهروندان فکر می‌کنند هرگز آبیاری انجام نشده است. در صورتی که آبیاری فضای سبز با برنامه‌ریزی و زیر نظر کارشناسان، بازدید و کنترل می‌شود. شهروندان مطمئن باشند اگر درختی هم خشک شده است به سبب تشنگی و یا عدم آبیاری نبوده است. آفت درختان امر طبیعی است و برخی از درختان را درگیر می‌کند. از طرفی، درختان کاج این محدوده، قدیمی هستند و بعید نیست تعدادی هم به دلایل مختلف دچار آفت شده و خشک شوند. این اطمینان را به شهروندان می‌دهیم که نگران آبیاری درختان نباشند. چون بسیار به این موضوع اهمیت می‌دهم و در مدت 6 ماهی که به‌عنوان شهردار ناحیه 7 فعالیت می‌کنم به جرئت می‌توانم بگویم که هیچ وقفه‌ای در آبیاری فضای سبز نیفتاده است.»
در این ناحیه، 3 پمپ آب وجود دارد که گیاهان و فضای سبز ناحیه 7 را سیراب می‌کند. شهردار ناحیه 7 می‌گوید: «اگر در این محدوده پای درختان، چمن‌کاری نشده به موجب این است که چمن 10 برابر وزن خود، آب مصرف می‌کند و در فصل گرما چمن‌ها بر اثر تابش خورشید، زود از بین می‌روند. در نتیجه، همه جا چمن‌کاری نمی‌شود.» سعیدی در ادامه می‌گوید: «ما به درخواست شهروندان احترام می‌گذاریم. ولی مطمئن باشند نمی‌گذاریم به فضای سبز ناحیه آسیبی وارد شود. درباره آبیاری باغچه‌های بیرون خانه‌ها باید بگویم که وسعت ناحیه 7 بسیار زیاد است و به اندازه 2 منطقه 9 و 10 وسعت دارد. اگر بخواهیم همه خیابان‌ها و معابر ناحیه را با تانکر آبیاری کنیم، بسیار وقت‌گیر خواهد بود. حق بدهید که این موضوع امکان‌پذیر نیست. شهروندان ما را یاری دهند و در آبیاری باغچه‌های بیرون ساختمان همکاری کنند.»

  • دبیر شورایاری محله جنت‌آباد شمالی/ شهروندان گزارش دهند

«مرتضی محمدی‌مقدم»، دبیر شورایاری محله جنت‌آباد شمالی، درباره وضعیت فضای سبز این محله می‌گوید: «فضای سبز این محله نسبت به محله‌های دیگر خوب است. هرچند امکان توسعه این فضا همچنان وجود دارد. در انتهای جنت‌آباد شمالی در محدوده بلوار «انصارالمهدی»(عج) و نزدیک دادسرای «انتظامی»، تپه خاکی وجود دارد که برای توسعه فضای سبز محله بسیار مناسب است. درباره خشک شدن درختان مسیر سبز خیابان کوروش غربی بی‌شک موضوع را بررسی خواهیم کرد. شهروندان باید با ما در ارتباط باشند و مشکلات را مطرح کنند تا بتوانیم به‌طور موردی و خاص آنها را برطرف کنیم. نگهداری از فضای سبز این محدوده بسیار اهمیت دارد چون در حاشیه خیابان ورزش واقع شده است. هرچند این خیابان چندان استاندارد نیست و زمینش سراشیبی است با این حال، رسیدگی به وضعیت خیابان در دستور کار شورایاری قرار گرفته است و بی‌ تردید توسعه فضای سبز حاشیه آن نیز مهم است.»
 

کد خبر 526087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha