نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: شرایط ویروس کرونا اجازه نمی‌دهد از حالا درباره مراسم پیاده‌روی اربعین و حضور زائران ایرانی، نظر قطعی اعلام شود.

پیاده روی اربعین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب با اشاره به آغاز جلسات ستاد اربعین و تشکیل کارگروه فرهنگی اربعین در بعثه مقام معظم رهبری که حدود ۲۰ وزارتخانه، سازمان و نهاد در آن عضویت دارند، درباره نظر عمومی این دستگاه‌ها در ارتباط با برگزاری مراسم اربعین اظهار کرد: هنوز به اربعین نزدیک نشده‌ایم، نمی‌شود نظر قطعی داد. آنچه آقایان در آن جلسه صحبت کردند گمانه‌زنی‌های راه دور است، تا اربعین نزدیک به ۴ ماه فاصله داریم.

وی تصمیم‌گیری نهایی درباره برگزاری مراسم اربعین و شرکت ایرانی‌ها در پیاده‌روی را به نظر ستاد ملی کرونا، ستاد کشوری اربعین و دولت عراق منوط کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در عین حال گفت: برخی تصمیم‌ها درباره اربعین قطعی شده است، مثلا اجرای برنامه‌های آموزشی در فضای مجازی و ایجاد موکب‌های ایرانی در عراق برای خدمات‌رسانی به زائران آن کشور با حفظ پروتکل‌های بهداشتی. اما درباره حضور زائران در مراسم پیاده‌روی اربعین هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

او درباره نظر عراق نسبت به برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین با حضور زائران کشورهای مختلف با توجه به اجرای طرح قرنطینه در کربلا، زیارتگاه‌ها و امکان مذهبی این شهر که با افزایش شمار مبتلایان ویروس کرونا، اخیرا به اجرا گذاشته شده است، اظهار کرد: تا اربعین زمان زیادی باقی مانده است، خود عراق هم نمی‌تواند پیش‌بینی کند تا اربعین چه اتفاقی می‌افتد. ضمن این‌که ما هم نباید عجله کنیم. باید راه‌های مختلف را پیش‌بینی کنیم، زمانی که به اربعین نزدیک شدیم یکی از راه‌ها را انتخاب کنیم.

نواب در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حج و بعثه مثل حج تمتع روی سناریوهای خاصی متمرکز شده‌اند، گفت: این مدت درگیر حج بودیم و هنوز روی سناریوهای اربعین صحبت نشده، آنچه قطعی است استقرار موکب‌های ایران در عراق و استفاده از فضای مجازی است و اگر بنا باشد اربعین برگزار نشود، برنامه زیارت اربعین با اجتماع بزرگ مردم در داخل کشور برگزار شود.

علی‌رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، هم قبلا گفته بود: مساله اربعین مثل حج نیست؛ چراکه اربعین فریضه‌ای مستحبی است. با این حال روی سناریوهای مختلف با در نظر گرفتن همه پیش‌فرض‌ها کار می‌شود.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، هم بعد از آن‌که جلسه ستاد اربعین این استان برگزار شده بود، در اظهارنظر مشابهی با مسئولان حج و زیارت کشور، گفته بود: به سبب شیوع کرونا وضعیت برگزاری پیاده‌روی اربعین مشخص نیست. تصمیم درباره حضور زائران ایرانی در مراسم پیاده‌روی اربعین درحالی هنوز به قطعیت نرسیده که مدتی است در برخی استان‌ها ثبت‌نام زودهنگام در کاروان‌های اربعین آغاز شده است.

مراسم پیاده‌روی اربعین از بزرگترین گردهمایی‌های مسلمانان است که هر سال در مناسبت چهلمین سالگرد شهادت امام سوم شیعیان، حسین (ع) در شهر کربلا برگزار می‌شود و شمار زیادی از مردم به این انگیزه از کشورهای مختلف و شهرهای عراق، پیاده راهی شهر کربلا می‌شوند. مدیریت این مراسم مردمی و بدون دخالت دولت عراق است. زائران ایرانی پس از سقوط رژیم صدام، هر سال در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند.

کد خبر 525460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha