کرونا یکباره سر و کله‌اش از کجا پیدا شد هنوز بر کسی معلوم نیست اما «محبوبه سلطان‌زاده» طنزنویس محله سعادت‌آباد، ویروس اسمشو نیار را زیرکانه و با خلاقیتی که دارد سوژه خنده کودکان محله‌اش کرد.

نویسنده

همشهری آنلاین_ زهرا کریمی:   پاتوقش کتابخانه‌های سعادت، پرواز و مولاناست. ۳۱ سال از زندگی او در محله سعادت‌آباد می‌گذرد. تاکنون ۲۰ جلد کتاب طنز نوشته و ایام کرونایی نیز به او فرصت دیگری داد تا ۲ کتاب «کدو قلقله زن» و «خروس خپل» را نوشت. او از مروجان کتاب است و برای‌ ترویج فرهنگ مطالعه دست روی دست نگذاشته و در عرصه جذب کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به کتاب، فعالیت‌های فرهنگی متعددی انجام داده است. با او درباره فعالیت‌هایش گفت‌وگو کرده‌ایم.  

  چه شد که نویسنده شدید؟  
 علاقه برای قرار گرفتن در هر مسیر، تخصص و مهارتی حرف اول را می‌زند. نوشتن از کودکی همراهم بود. اما شرایط زندگی شخصی‌ام به گونه‌ای بود که چندان امکان پیگیری علاقه‌هایم را نداشتم. سرنوشت به من رو آورد و قلم به دست گرفتم و نخستین کتاب با عنوان «خنده‌های بی‌صدا» را نوشتم. کتابم سال ۱۳۸۲ وارد بازار شد و بعد از آن ۲۰ جلد دیگر کتاب طنز در حوزه کودک و نوجوان نوشتم. پرفروش‌ترین و پرخواننده‌ترین کتابم همان خنده‌های بی‌صداست که به چاپ پنجم رسیده. اگر مسیر فکر کردن برای کودکان را در همان سنین طفولیت باز بگذاریم به‌طور حتم کودکان در مسیر علاقه‌مندی‌هایشان قدم می‌گذارند و معمولاً افراد موفق هم همان‌هایی هستند که علاقه‌مندی‌هایشان را دنبال کرده‌اند.  

  قبل از دوران شیوع کرونا معمولاً پاتوق شما کتابخانه‌های منطقه بود. الان با توجه به شرایط کنونی چه همکاری با کتابخانه‌ها دارید؟  
در حقیقت این فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کتاب یک نوع انجام وظیفه دلی است و این برو بیاها، ارتباطات و فعالیت‌های فرهنگی برای کشف استعدادها و ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین همه گروه‌های سنی است. حمایت مدیران کتابخانه‌های منطقه و خانم نسرین تیموریان دبیر اجرایی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان وزارت ارشاد دلیل همکاری تنگاتنگ من با کتابخانه‌ها شد. اوایل سال ۱۳۹۸ به پیشنهاد مسئول کتابخانه سعادت کارگاه داستان‌نویسی را برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان هفته‌ای یکبار به مدت ۲ ساعت برگزار می‌کردم. آموزش داستان‌نویسی از کارگاه‌های مورد علاقه اهالی بود و اکنون با بازگشایی کتابخانه‌هادرصدد راه‌اندازی کارگاه داستان‌نویسی در کتابخانه مولانا نیز هستم.  

  در ایام کرونا هم فعالیتی در حوزه کتاب و کتابخوانی داشتید؟  
بله. اتفاقاً این ایام ارتباطم با کتابخانه‌ها و شهروندان بیش از گذشته شد. وقتی کارگاه‌های داستان‌نویسی تعطیل شد با همکاری خانم یوسف‌زاده، مسئول کتابخانه مولانا گزیده کتاب‌هایم را خواندم و خوانش مرا در قالب کلیپ برای اهالی در فضای مجازی منتشر کرد. این ایده موجب شد آنها که اهل کتاب هستند با صدای نویسنده کتاب بهتر جذب شوند.  

  بنابراین حسابی بین اهالی شناخته شده‌اید؟  
قبلاً تنها افرادی مرا می‌شناختند که در کارگاه‌های داستان‌نویسی شرکت می‌کردند اما از وقتی در فضای مجازی فعالیت بیشتری دارم تعداد بیشتری از اهالی مرا می‌شناسند. در هرصورت ویروس کرونا باعث شناخته شدنم در محله شد و حالا وقتی به بازار محله می‌روم با من سلام و احوالپرسی می‌کنند و از من بیشتر راهنمایی می‌گیرند که چه کتابی را مطالعه کنند یا کتاب خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و گاهی پیش آمده صحبت‌ها به درازا کشیده شده و ساعتی در پیاده‌رو مشغول صحبت بودیم.  

  • کتاب‌های «محبوبه سلطان‌زاده» از خنده‌های بی‌صدا تا کدوقلقله‌زن

خنده‌های بی‌صدا، اقامتی کوتاه در کره زمین، ربات‌ها گریه می‌کنند، طنز فیلسوفانه، متل و متلک، خنده‌های بی‌سر و صدا، اتل متل و خنده، پشت پرده مثل‌آباد، فوت مثل فوتبال، متلستان، دیوانگی، الاغ قلقلکی، کوه اخمو، شتر شلخته، خروس خپل، کدو قلقله‌زن. این نویسنده به‌زودی ۲ کتاب طنز با موضوع کرونا وارد بازار کتاب خواهد کرد.  

  •  «زینب رنجبر» فعال حوزه کتاب ساکن محله سعادت‌آباد/ داوطلبانه در فضای مجازی قصه‌گویی می‌کنم

«زینب رنجبر» یکی از اهالی محله سعادت‌آباد است که او هم از دوستداران حوزه کتاب به شمار می‌آید. این بانوی ۳۴ ساله از فعالان اعضای کتابخانه سعادت، مولانا و پرواز می‌گوید: «تاکنون موفق به نوشتن کتابی نشده‌ام اما با علاقه‌ای که به دنیای کتاب‌ها دارم از سال ۱۳۹۴ عضو انجمن قصه‌گویان سروش شده‌ام و در کارگاه‌های بلندخوانی تخصصی کتاب در مؤسسه پژوهشی تاریخ شرکت کرده‌ام. علاقه زیادی به معرفی و قصه‌گویی کتاب دارم و همین منجر شد تا به حمیدرضا صالحی، مدیر کتابخانه سعادت فعالیت داوطلبانه درباره معرفی کتاب و قصه‌گویی برای کودکان پیش‌دبستانی را پیشنهاد بدهم و خوشبختانه پیشنهادم را قبول کردند و همکاری‌ام با کتابخانه سعادت آغاز شد. » رنجبر می‌گوید: «ایام کرونایی کارگاه قصه‌گویی مجازی در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت مستمر اجرا شد و چه بسا روز به‌روز کودکان بیشتری از محله‌های دیگر منطقه ۲ عضو کانال شده‌اند و پیام می‌دادند. در هر صورت کرونا زنجیره ارتباط اهالی محله‌ها را مستحکم‌تر کرد و این نتیجه روزهای کرونایی بود. »

  • راهنمای استفاده از کتاب در روزهای کرونایی 

«شایسته قاسمی» مدیر کتابخانه پرواز به شهروندان توصیه می‌کند در این ایام که برای دریافت و بازگرداندن کتاب به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند به برخی نکات توجه ویژه‌ای داشته باشند: 
۱‌ـ پس از دریافت کتاب‌ها، کل محتوا را با دستکش از پلاستیک خارج کنند (پلاستیک را دور بیندازید) و حدود ۱۰ ساعت از آنها استفاده نکنید.  
۲‌ـ هرگز از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده الکلی برای ضد عفونی کردن کتاب‌ها استفاده نکنید.  
۳‌ـ هنگام استفاده از کتاب‌ها از ماسک و دستکش استفاده کنید.  
۴‌ـ بعد از استفاده از کتاب‌ها حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.  
۵‌ـ از پلاستیک جدید برای بازگشت کتاب‌ها به کتابخانه استفاده کنید.  

  • نشانی کتابخانه‌های منطقه ۲

کتابخانه علامه طرشتی ‌ـ نشانی: خیابان آزادی، روبه‌روی استاد معین، بلوار شهید جواد اکبری، بوستان طرشت‌ـ تلفن: ۶۶۰۳۸۲۸۳
کتابخانه پرواز نشانی: میدان بهرود، بوستان پرواز ‌ـ تلفن: ۲۲۳۶۶۶۷۹
کتابخانه مولانا ‌ـ نشانی: بلوار دادمان، بلوار درختی، مرکز خرید سپهر، طبقه دوم ‌ـ تلفن: ۸۸۰۸۳۲۱۲
کتابخانه سعادت ‌ـ نشانی: میدان کاج، خیابان دوم جنوبی، نبش در شرقی، بوستان شقایق‌ـ تلفن: ۲۱۱۶۷۶۰ 

کد خبر 525178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha