بررسی گره‌های ترافیکی اولویت شهرداری منطقه ۲ است که با تأکید شهردار منطقه پیگیری می‌شود.

ساماندهی

همشهری آنلاین_ شهره کیانوش‌راد:  معاونت حمل و ترافیک شهرداری منطقه ۲ از سال ۱۳۹۶ به بررسی نقاط پر ترافیک منطقه پرداخته تا با ارائه راهکارهایی در این زمینه بتواند با حل گره‌های ترافیکی در جهت رضایتمندی شهروندان گام بردارد. هرچند که به گفته مهندس «امیرحسین حیدرنیا» در منطقه‌ای که حدود ۱۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی وجود دارد و تعداد مجتمع‌های جاذب سفر به ۱۳۰ می‌رسد، اجرای طرح‌های ترافیکی محدود به زمان خاصی نیست و لازم است با کارشناسی و رصد گره‌های ترافیکی به‌صورت مداوم راهکارهایی برای ساماندهی ترافیک در هر محله و معبر ارائه داد. راه‌اندازی حمل‌ونقل زیرزمینی و بهره‌برداری از ایستگاه‌های خطوط ۶ و ۷ مترو در این منطقه سهم بسزایی در کاهش ترافیک خواهد داشت که در گفت‌وگو با حیدرنیا به آن پرداخته شده است.  

آمار تصادفات جرحی و فوتی یکی از مؤلفه‌هایی است که در مطالعات انجام شده برای ایمنی معابر و بزرگراه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. حیدرنیا با تأکید بر اینکه در منطقه ۲ معابر و بزرگراه‌های پرحادثه وجود دارد می‌گوید: «براساس آمار و ارقامی که از طرف دایره تصادفات اداره راهنمایی و رانندگی ارائه می‌شود نقاط پرحادثه مشخص می‌شود و علت حادثه در بررسی ایمنی معبر مورد توجه قرار می‌گیرد. براساس این آمار علت تصادفات باید تحلیل و دلایل هر حادثه مشخص شود تا بتوانیم راهکارهای مناسبی را پیشنهاد دهیم. در نهایت پس از دریافت مجوزهای لازم، طرحی برای ایمن کردن معبر اجرا می‌شود. در مقایسه آمار تصادفات از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ موضوع تکرار یا تعدد حادثه در یک معبر بررسی شد.

در برخی نقاط حادثه‌خیز نیاز به نصب سرعتگیر یا چراغ چشمک‌زن بود و برخی نقاط نیاز به اجرای خط‌کش، نصب نرده یا ایجاد گذرگاه عابر داشتیم. به فراخور هر محل مشکلات را بررسی و تا جایی که بودجه و امکانات اجازه می‌داد طرح‌های لازم را اجرا کردیم. طبیعی است با توجه به وسعت و مساحت منطقه و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه‌هایی که در منطقه ۲ وجود دارد، سرعت بالا در بزرگراه‌ها یکی از عوامل تصادف‌هاست و کمبود تجهیزات از جمله دوربین‌های کنترل سرعت باعث می‌شود در برخی معابر سرعت مطمئنه رعایت نشود. » معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲ آمار بروز تصادفات در محدوده منطقه ۲ و در معابر شریانی را ۲۰ تا ۳۰ فقره در سال ۱۳۹۸ بیان می‌کند و می‌گوید: «حدود ۸۰‌درصد تصادف‌ها در محل‌هایی اتفاق افتاده که نقص ایمنی معبر وجود نداشته است. به‌عنوان مثال در ۲ حادثه فوتی سال گذشته، حرکت دنده عقب یا کنترل نکردن خودرو توسط راننده از علت‌های حادثه بوده و به‌طور کلی نمی‌توان گفت ریشه تمام تصادف‌ها به نقص ایمنی معابر مرتبط است. »

  • تجمع معتادان در فضای سبز بزرگراه‌ها

برای بسیاری از شهروندان اتفاق افتاده است که هنگام‌ تردد در مسیر بزرگراه‌ها با معتادان یا خانه به دوشانی روبه‌رو شده‌اند که ناگهان وارد عرض بزرگراه می‌شوند. حیدرنیا تجمع معتادان در بزرگراه نیایش را یکی از دلایل تصادف‌های منجر به فوت بیان می‌کند و می‌افزاید: «فضای سبز میانی بزرگراه نیایش به دلیل مجاورت با دره فرحزاد به یکی از مراکز تجمع معتادان تبدیل شده و تردد معتادان در عرض بزرگراه منجر به بروز تصادف می‌شود. پیشنهاد ما به اداره فضای سبز، هرس یا برداشتن درختچه‌های میانی بزرگراه برای از بین بردن فضای امن برای معتادان بوده است. در بزرگراه‌های چمران و شیخ فضل‌الله‌هم این مشکل وجود دارد و از بین بردن محل تجمع معتادان نیازمند همکاری نهادهای مرتبط است. »

  • گره‌های ترافیک 

گره‌های ترافیکی در بزرگراه‌ها دلایل مختلفی دارد. کاهش یا مناسب نبودن عرض یا مسیرهای ورودی و خروجی می‌تواند از علت‌های ایجاد ترافیک در این مسیرها باشد. شهریور سال گذشته مهم‌ترین گره ترافیکی در بزرگراه یادگار امام(ره) حد فاصل ایوانک تا دادمان ساماندهی شد. در مسیر بزرگراه یادگار امام(ره) جنوب به شمال به دلیل شیب و ترافیک بالا، خودروها به دلیل جوش آوردن موتور متوقف می‌شدند و یک لاین را مسدود می‌کردند. معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲ پس از تأیید و تصویب، طرح اضافه کردن یک لاین در این مسیر را به طول هزارمتر اجرا کرد. با اجرای این طرح ترافیک بزرگراه یادگار امام(ره) روان شد. علاوه بر گلوگاه‌های بزرگراه‌ها، گلوگاه‌های داخلی منطقه ۲ نیز به دلیل مراکز تجاری و اداری نیازمند اجرای طرح‌های ترافیکی هستند. حیدرنیا می‌گوید: «یکی از مراکز تجمع خودروها و ایجاد ترافیک درخیابان کوهستان مقابل مجتمع اوپال است. طرح‌هایی برای ساماندهی ترافیک این محل در نظر داریم که پس از اتمام راه‌اندازی مترو خط ۷ میدان کتاب اجرا می‌شود. برای ترافیک میدان صنعت هم چند طرح هندسی ارائه داده و در کمیته سازمان حمل‌ونقل و ترافیک مطرح کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم امسال اجرا کنیم. فلکه دوم صادقیه به سمت فلکه اول خیابان ستارخان یکی دیگر از گلوگاه‌هایی است که همیشه ازدحام و تجمع وجود دارد. مطالعاتی برای کاهش ترافیک انجام شده که تعریض پیاده‌روها یا ایجاد محدودیت برای‌ تردد خودروهای عبوری از طرح‌های ارائه شده است. »

  • کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای 

سرعت کند و توقف خودروها برای پیدا کردن جای خالی یا پارک دوبله یکی از عوامل کندی‌ تردد و ایجاد گره ترافیکی است. اجرای طرح کنترل هوشمند یکی از طرح‌های موفق در منطقه برای روان‌سازی ترافیک بود. حیدرنیا درباره این طرح توضیح می‌دهد: «در مطالعات کنترل ترافیک که سال ۱۳۹۶ انجام دادیم، ساماندهی این مشکل را بررسی کردیم. سال گذشته ساماندهی و کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای در منطقه ۲ به‌عنوان نخستین منطقه در تهران اجرا شد. در فاز اول ۱۲ هزار و ۵۰۰ فضای پارک را به پیمانکار واگذار کردیم و بهره‌برداری شد. این طرح در کاهش پارک دوبل و ترافیک تأثیر داشت و ظرفیت معابر افزایش پیدا کرد. »

  • مهم‌ترین طرحی که امسال افتتاح می‌شود 

توسعه خطوط مترو و ترغیب شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل زیرزمینی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش ترافیک در معابر منطقه ۲ است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲ می‌گوید: «پیگیری‌هایی انجام شده تا بتوانیم ۴ ایستگاه از خط ۶ مترو را تا انتهای سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی کنیم. سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به‌صورت غیرنقدی برای تسریع در اتمام عملیات این ایستگاه‌ها کمک کردیم و جلساتی هم که با مدیرعامل مترو داشته‌ایم که بتوانیم ایستگاه‌های خط ۶ در منطقه ۲ را به اتمام برسانیم. اگر امتداد خط ۷ مترو از میدان صنعت تا میدان کتاب هم تا پایان سال راه‌اندازی شود کمک شایانی به جابه‌جایی مسافران و کاهش‌ تردد خودروها خواهد کرد. احتمالاً تا پایان سال ۲ ایستگاه از خط ۷ در منطقه ۲ راه‌اندازی و ۲ ایستگاه دیگر به سال آینده موکول می‌شود. »

کد خبر 525112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha