سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

محمدجواد پاینده: اخراج علی کریمی از تیم ملی به دلیل اظهارات تند این بازیکن و انتقاد صریح از عملکرد فدراسیون فوتبال مهم‌ترین اتفاقی بود که در دور جدید تمرینات تیم‌ملی روی داد.

ستاره با سابقه، ‌سرشناس و البته پرحاشیه باشگاه القطر عملکرد فدراسیون فوتبال در برپایی اردوهای آماده‌سازی و برگزاری بازی‌های تدارکاتی را مورد نقد قرار داد که مصاحبه جنجالی وی منجر به اخراجش از تمرینات تیم ملی شد.

کریمی پیش از این نیز بارها خبرساز شده بود و با مربیان سابق تیم‌ملی یا مسئولان فدراسیون اختلافاتی داشت. او را می‌توان نزدیکترین نمونه به خداداد عزیزی، ‌ستاره دهه ۹۰ تیم ملی ایران دانست. دو بازیکن تکنیکی، ‌توانا و موثر که هرگز با مربیان خود به تفاهم کامل نرسیده و نمی‌رسند.

مسئولان فدراسیون و تیم ملی اما در این مقطع واکنش متفاوتی به رفتار همیشگی کریمی نشان دادند. در پاسخ به مصاحبه تند این بازیکن، ‌ستاره  از فهرست بازیکنان تیم ملی خارج شد. شبیه برخوردی که  میرسلاوبلاژویچ در مقابل خداداد‌عزیزی انجام داد.کریمی هم به راحتی این موضوع را پذیرفت و اردوی تیم ملی در اردبیل را به مقصد تهران ترک کرد.

اخراج کریمی ممکن است منجر به جدایی طولانی مدت این بازیکن از تیم ملی فوتبال شود، آن هم در شرایط حساس فوتبال ایران برای صعود به جام‌جهانی.

هرچند اخراج این بازیکن در راستای حفظ انضباط و نظم حاکم بر اردوی تیم ملی صورت گرفته تا الگویی از رفتار یکسان کادر فنی و مسئولان این تیم با همه بازیکنان و خصوصاً ستاره‌های سرشناس باشد، اما نمی‌توان فراموش کرد که  تاکنون چنین برخوردی در تیم ملی با بازیکنان متخلف صورت نگرفته بود. شاید در اولین گام یک تذکر جدی به کریمی و تجدیدنظر وی در گفته‌هایش می‌توانست تاثیر بهتری به همراه داشته باشد.

در حقیقت کادر فنی تیم ملی در آغاز دور جدید تمرینات قبل از برخورد نهایی و قطعی می‌توانست با ملایمت و مدارا رفتار کند. تنبیه، ‌جریمه و یا توبیخ در قبال اولین تخلف ستاره منطقی‌تر از اخراج قطعی به نظر می‌رسد.

حالا انتظار مسئولان فدراسیون و تیم ملی این است که کریمی با عذرخواهی از فدراسیون و تکذیب یا اصلاح مصاحبه قبلی زمینه بازگشت خود را فراهم کند اما با توجه به خصوصیات اخلاقی این بازیکن احتمال بازگشت وی و عذرخواهی از فدراسیون  ضعیف است.

دیگر احتمال موجود این است که کریمی بدون توجه به شرایطش در تیم‌ملی فعالیت باشگاهی خود در تیم‌های عربی را دنبال کرده و برای همیشه از فوتبال ملی خداحافظی کند که این اتفاق قطعاً به سود تیم ملی ایران نخواهد بود، خصوصا با توجه به سابقه،‌ وجهه و شهرت کریمی در خاورمیانه و آسیا.

اکنون کریمی از تیم‌ملی دور شده و ممکن است حداقل تا زمان حضور کادر فعلی به این تیم بازنگردد.

به هرحال اگر تیم‌ملی به اهداف تعیین‌شده در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی نرسد و در غیاب کریمی از قدرت هجومی لازم در این مسابقات برخوردار نباشد، تبعات منفی اخراج این بازیکن بیش از پیش مشخص می‌شود و غیبت این ستاره ممکن است منافع ملی فوتبال کشور را به خطر بیندازند.

در این‌صورت برخورد صورت گرفته با بازیکن متخلف به یک اشتباه تاثیرگذار در راه رسیدن به رقابت‌های جام جهانی تبدیل خواهد شد. اقتدار فدراسیون در برخورد با کریمی قابل تقدیر است اما شاید کمی مدارا بتواند، هم اقتدار فدراسیون را حفظ کند و هم خود کریمی را.

کد خبر 52511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز