نرسیده به نخستین دوربرگردان بزرگراه شهید آوینی، تابلوی روستای عمادآور جلب توجه می‌کند، اما پیش از آنکه به این روستای کوچک پا بگذارید، قد و قامت رشید عمارت تاریخی بادگیر که از پناه دیوارهای گلی نمایان است، شما را به سوی خود می‌کشاند.

بادگیر

گذر زمان رویه سیمانی و آجرهای ختایی عمارت را از جلا و تازگی نینداخته و کلاهک‌های مکعبی شکل بادگیری به سبک معماری شهر یزد، روی بام بنا تعبیه شده است. این عمارت که در میان باغی از درختان سرسبز کاج و سرو و حوضچه‌های کوچک پرآب قرار گرفته، کهن‌ترین بادگیر ایران است و قدمتی ۴۰۰ ساله دارد

. عمارت بادگیر سال ۱۳۸۶ به‌عنوان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و در و پنجره‌های چوبی مشبک و کاشی‌های هفت رنگ چند پر، تنها بخشی از تزیینات طاق و ستون‌ها و ایوان‌های تودرتوی این بنای باشکوه عهد قاجار است.

این اثر باستانی که روزگاری تفرجگاه شازده‌های قاجاری بوده، حدود ۲۰۰ سال پیش به برادران سلامت فروخته شده است. حسن، مهدی، محمد و احمد سلامت که اربابان و ملاکان زمین‌های زراعی روستای عمادآور بودند، به دلیل انصافشان، در میان اهالی عزت و احترامی خاص داشتند.

در دوران طاغوت که برگزاری مراسم مذهبی با محدودیت‌ها و مشکلات بسیاری همراه بود، اربابان ده عمادآور از بزرگانی مانند شهید نواب صفوی دعوت می‌کردند که در عمارت، مراسم سوگواری ویژه ماه‌های محرم و صفر و شب زنده‌داری‌های قدر و رمضان را برگزار کند.

کد خبر 524846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha