جمعه ۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

تصور خیابان عریض و طویل و پرهیاهوی «ری» بدون خودرو و موتورسیکلت ساده نیست، اما در زمان بروبیای جاده ابریشم، در این خیابان پررفت و آمد فقط صدای زنگوله چهارپایانی مانند اسب و شتر شنیده می‌شد.

خیابان ری

آن زمان خیابان ری که از سه‌راه امین‌حضور تا میدان شوش امتداد داشت، جاده‌ای خاکی بود که مسافران ری را به باغ طوطی و حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می‌رساند و طی کردن آن ساعت‌ها طول می‌کشید.

در زمان قاجار دروازه ری و گاراژهای متعددی در این خیابان وجود داشت. کاروان‌هایی که از دروازه ری وارد این خیابان می‌شدند، در این گاراژها به شترهای خود آب و غذا می‌دادند. در مدت اقامت کاروان‌ها در شهرری نیز، شترها در این گاراژها استراحت می‌کردند.

گاهی که کاروان‌ها گذری بودند و قصد توقف در شهرری را نداشتند، شترهای خسته و گرسنه خود را با شترهای تازه نفس عوض می‌کردند و به مسیر خود ادامه می‌دادند. معروف‌ترین گاراژ خیابان ری در کوچه شترداران قرار داشت که شترهای زیادی در آنجا اتراق می‌کردند. اکنون دیگر در خیابان ری از کاروان‌های شتر خبری نیست و این جاده مال‌رو به خیابانی شلوغ و پرازدحام تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر خیابان ری بورس لوازم موتورسیکلت شده و بسیاری از گاراژهای قدیمی به انبارهای کارتن یا اصناف دیگر تغییر کاربری داده‌اند. درمانگاه قدیمی امام علی(ع) که به درمانگاه عرب‌ها شهرت دارد، داروخانه حکمت و بستنی اکبر مشتی از مکان‌های مهم و قدیمی خیابان ری هستند.  

کد خبر 524829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha