جمعه ۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

تصور خیابان عریض و طویل و پرهیاهوی «ری» بدون خودرو و موتورسیکلت ساده نیست، اما در زمان بروبیای جاده ابریشم، در این خیابان پررفت و آمد فقط صدای زنگوله چهارپایانی مانند اسب و شتر شنیده می‌شد.

خیابان ری

آن زمان خیابان ری که از سه‌راه امین‌حضور تا میدان شوش امتداد داشت، جاده‌ای خاکی بود که مسافران ری را به باغ طوطی و حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می‌رساند و طی کردن آن ساعت‌ها طول می‌کشید.

در زمان قاجار دروازه ری و گاراژهای متعددی در این خیابان وجود داشت. کاروان‌هایی که از دروازه ری وارد این خیابان می‌شدند، در این گاراژها به شترهای خود آب و غذا می‌دادند. در مدت اقامت کاروان‌ها در شهرری نیز، شترها در این گاراژها استراحت می‌کردند.

گاهی که کاروان‌ها گذری بودند و قصد توقف در شهرری را نداشتند، شترهای خسته و گرسنه خود را با شترهای تازه نفس عوض می‌کردند و به مسیر خود ادامه می‌دادند. معروف‌ترین گاراژ خیابان ری در کوچه شترداران قرار داشت که شترهای زیادی در آنجا اتراق می‌کردند. اکنون دیگر در خیابان ری از کاروان‌های شتر خبری نیست و این جاده مال‌رو به خیابانی شلوغ و پرازدحام تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر خیابان ری بورس لوازم موتورسیکلت شده و بسیاری از گاراژهای قدیمی به انبارهای کارتن یا اصناف دیگر تغییر کاربری داده‌اند. درمانگاه قدیمی امام علی(ع) که به درمانگاه عرب‌ها شهرت دارد، داروخانه حکمت و بستنی اکبر مشتی از مکان‌های مهم و قدیمی خیابان ری هستند.  

کد خبر 524829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha