جمعه ۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

در هر سنی که باشید، دریافت جعبه‌های هدیه و شانسی و کشف محتویات آن جذاب است.

فوتینا

همشهری آنلاین_ بهاره خسروی: آشناترین تصویر از این جعبه‌های شانسی، تخم‌مرغ شانسی یا جعبه‌های رنگارنگی است که این روزها برندهای مختلف تولید می‌کنند و اگر فرزند خردسالی در خانه یا نزدیکان خود داشته باشید خرید این جعبه‌ها کمک زیادی به برقراری یک ارتباط دوستانه با او می‌کند. 
این جعبه‌ها یا خوراکی‌های شانسی در تهران قدیم، روزگاری که تعداد تفریح‌ها و ابزار بازی کودکان از انگشتان یک دست هم کمتر بود حکایت جالبی داشت. «فوتینا» خوراکی خوشمزه پرمشتری میان کودکان بود که اغلب در بساط فروشندگان دوره‌گرد پیدا می‌شد. البته بر اساس روایت‌های شفاهی در واقع فوتینافروشی یکی از شغل‌های تهران قدیم محسوب می‌شد. 
 صدای فوتینافروش که در کوچه‌پسکوچه‌های کاهگلی تهران می‌پیچید، بچه‌ها کلی ذوق می‌کردند با حساب کردن پول توجیبی‌هایشان به سرعت به سمت فوتینافروش می‌رفتند. اما این فوتینای پرمشتری چه بود؟ فوتینا جعبه‌ای بود پلاستیکی یا حلبی که داخل آن خوراکی‌هایی مثل مخلوط آرد نخودچی با شکر بود که بین آن انگشتر یا یک وسیله تزیینی وجود داشت. بچه‌ها با خرید فوتینا در واقع شانسشان را امتحان می‌کردند. البته فروشندگان دوره‌گرد هم حسابی کار بلد بودند و اغلب مقابل مدارس و محل اجتماع بچه‌ها تبلیغات می‌کردند تا بچه‌ها برای خرید فوتینا وسوسه شوند. 

کد خبر 523481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha