در و پنجره‌های رنگی، خاطره فراموش شده خانه‌های حیاط‌دار است، خانه‌هایی که اکنون کمتر می‌توان آنها را در شهرهای شلوغی مانند تهران پیدا کرد.

هنرمند

  همشهری آنلاین_ شهره کیانوش‌راد: هنر نقاشی روی شیشه یکی از هنرهایی است که میان ایرانیان طرفداران بسیاری داشته است. «نسیم نجیمی» از هنرمندان ساکن منطقه ۲ می‌گوید: «هنر ویترای یا همان نقاشی روی شیشه برای تهیه تابلوهای کوچک و وسایل تزیینی استفاده می‌شود. آرامش مهم‌ترین دستاورد آشنایی با هنر است که می‌توان در روزهای پراسترس ساعت‌ها با انجام آن سرگرم شد. » نجیمی با وجود مشغله‌هایی که داشته، از نقاشی و کار با رنگ غافل نبوده و معتقد است که پرداختن به هنر باعث تلطیف روح می‌شود و می‌تواند حال خوبی را به انسان منتقل کند. او به پیشنهاد شهرداری منطقه ۲ هدایایی را با استفاده از هنر ویترای تهیه کرده و اکنون نیز در زیر زمین ساختمان معاونت اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۲ مشغول همکاری برای تهیه طرح‌ها و یادبودهایی با الهام از طرح‌های ایرانی، اسلامی است.  

 هنر راهی است که به وسیله آن می‌توان به آرامش روح رسید و علاقه داشتن انگیزه و محرکی می‌شود که افراد مختلف در هر سن و با هر شغلی که دارند به دنبال یادگیری و کسب تجربه در این زمینه بروند. نجیمی متولد سال ۱۳۶۳ با داشتن مدرک کارشناسی ارشد مدیریت تولید، چند سالی به‌عنوان مدیر برنامه‌ریزی و تولید شرکت داروسازی فعالیت داشته است. او درباره علاقه‌اش به نقاشی می‌گوید: «زمانی که در کارخانه و محیطی کاملاً خشک مشغول به کار بودم سعی می‌کردم برای تلطیف روح و ایجاد تعادل در زندگی شخصی‌ام به هنر بپردازم. به همین دلیل همزمان به‌صورت تفریحی نقاشی می‌کردم و از سال ۱۳۸۱ نقاشی را به‌صورت جدی‌تر پیگیری کردم. » او که تاکنون ۳ نمایشگاه انفرادی و ۴ نمایشگاه گروهی شرکت داشته، علاقه را شرط نخست برای شروع یک کار می‌داند و معتقد است: «با نقاشی و پرداختن به یک هنر در قدم اول حال خوبی نصیب خودمان می‌شود و در مرحله بعد از طریق برپایی نمایشگاه یا فروش آثار هنری می‌توانیم این حس و حال خوب را به دیگران منتقل کنیم. هرچند لذت بردن از اثری که خلق می‌کنیم نخستین قدم برای ورود به دنیای هنر است اما در ادامه می‌توان از هنری که داریم به‌عنوان منبعی برای درآمدزایی یا کارآفرینی استفاده کنیم. »

  • قرنطینه فرصتی برای یادگیری

روزهایی که خبر شیوع بیماری کرونا منتشر شد خیلی از مراکز آموزشی، تعطیل و حضور در برخی اداره‌ها ممنوع شد. همه سعی کردیم بیشتر در خانه بمانیم تا این بیماری بیشتر شیوع پیدا نکند. به همین دلیل اوقات بیکاری بیشتری پیدا کردیم که می‌توانستیم با برنامه‌ریزی به‌صورت بهینه از این فرصت‌ها استفاده کنیم. نجیمی از روزهای قرنطینه به‌عنوان بهترین زمان برای پرداختن به هنر یاد می‌کند و می‌گوید: «اسفند سال گذشته شرایط خیلی سخت و پراسترسی داشتیم و بیکار بودن می‌توانست این شرایط را سخت‌تر کند. کلاس‌های آموزشی و بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده بود اما خیلی زود و در همین شرایط افراد بسیاری توانستند قرنطینه را به فرصت، تبدیل و برای آموختن هنر دلخواه خود در آموزش‌های مجازی شرکت کنند. در روزهای قرنطینه شکل کارم تغییر کرد و با راه‌اندازی کلاس‌های آموزش مجازی با هنرجویان در ارتباط بودم. مردم نمی‌توانستند بیرون بروند و خرید کنند و همین دلیل گرایش مردم به سمت خریدهای اینترنتی بیشتر شد. من هم سفارش‌های زیادی داشتم و حسابی سرم شلوغ بود. در کنار همه مشغله‌هایی که داشتم، قرنطینه باعث شد تا بیشتر به خودمان بپردازم. برای ما که به داشتن روزهای شلوغ و معطلی در ترافیک عادت کرده بودیم، در قرنطینه سراغ کارهایی رفتیم که همیشه دوست داشتیم اما فرصتی برای پرداختن به آن کارها را نداشتیم. خانمی را می‌شناسم که در قرنطینه هنر سوزن‌دوزی را یاد گرفت و توانست کسب و کار خانگی راه‌اندازی کند. بنابراین بهترین کار استفاده از اوقاتی است که داریم حتی اگر نگران بیماری کرونا باشیم، پرداختن به یک هنر می‌تواند آرامش را نصیب ما کند. »

  •  حمایت از هنرمندان محلی

برای یادگیری هنر نباید خود را محدود به شرکت در کلاس و صرف هزینه زیاد کنیم. می‌توانیم بر حسب علاقه خود سراغ یادگیری هنر نقاشی، خطاطی، صنایع‌دستی و... برویم تا جایی که تولیدات خود را برای فروش عرضه کنیم. اما نباید از سختی‌های این کار و اهمیت موضوع حمایت هنرمندان محلی غافل بود. نجیمی درباره حمایت از هنرمندان محلی می‌گوید: «وقتی هنری را یادگرفتیم باید آموزش آن را در اختیار دیگران قرار دهیم تا شاید افرادی بتوانند از این راه درآمدزایی کنند. هنر باید بین افراد مختلف بچرخد و همه بتوانند از تماشای آثار هنری لذت ببرند. البته این کار با سختی‌هایی همراه است. اگر فردی توانست تابلوهای نقاشی یا خطاطی تهیه کند باید جایی برای عرضه و فروش یا برپایی نمایشگاه داشته باشد. در این میان حمایت نهادهای فرهنگی و هنری و شهرداری مناطق از هنرمندان بسیار مؤثر است. » نجیمی که چند ماه است در معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه ۲ مشغول تهیه آثار ویترای است درباره حمایت شهرداری می‌گوید: «خوشبختانه شهرداری منطقه ۲ و به‌خصوص شهردار این منطقه نگاه مثبتی به حمایت از هنرمندان دارند. ماه رمضان امسال شهرداری منطقه ایده اهدای تابلوهای هنری را مطرح کرد. قرار بود این تابلوها به جای لوح‌های یادبود به افراد مختلف اهدا شود. من که ساکن منطقه ۲ هستم پیشنهاد همکاری با شهرداری را قبول کردم. چند طرح را ارائه دادم که در نهایت طرح مسجد با هلال ماه همراه با آرم شهرداری منطقه ۲ انتخاب شد. محلی در معاونت اجتماعی در نظر گرفته شد تا این تابلوها را آماده کنم. شهردار منطقه هم از این محل بازدید کرد و اکنون هم در حال همکاری با شهرداری برای تولید آثار دیگر هستم. به نظرم نگاه مثبت شهردار هر منطقه به هنرمندان محلی می‌تواند انگیزه هنرمندان را برای زیباسازی محله‌ها بیشتر کند و این چرخه می‌تواند گسترده‌تر شود. با برگزاری کلاس‌های آموزش و کارآفرینی برای افراد محلی و با حمایت شهرداری می‌توان زمینه راه‌اندازی کسب و کار خانگی را برای افراد بسیاری فراهم کرد. مناسبت‌های مختلفی در طول سال داریم. ماه مبارک رمضان، شب یلدا، جشن‌های سنتی و آیینی و اگر بتوانیم در برنامه‌هایی که در چنین روزهایی برگزار می‌شود از آثار هنرمندان به‌عنوان هدیه یادبود استفاده کنیم زمینه اشتغالزایی برای افراد محلی، فراهم و هنر به خانه‌ها برده می‌شود. »
 

کد خبر 522166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha