پژوهشگران بریتانیایی از آزمایش دارویی خبر دادند که ممکن است از شدت آسیب‌زنندگی ویروس کرونا در برخی افراد به علت لخته شدن خون در بدن آن‌ها جلوگیری کند.

محققان پزشکی

به گزارش همشهری آنلاین قرار است یک داروی جدید با هدف جلوگیری آسیب ریه و ایجاد لخته در بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ در بیمارستان‌های بریتانیا آزمایش شود.

این دارو مولکولی به نام ۰۲۷ TRV است که مسیرهای سلولی خاصی را هدف قرار می‌دهد که بیماری‌زایی ناشی از ویروس کرونا را در افراد تشدید می‌کنند.

پزشکان معتقدند یک‌سوم مبتلایان به کوویدـ۱۹ که شدت بیماری آن‌ها بیشتر است، دچار لخته‌های خونی خطرناک می‌شوند که به مرگ آنها می‌انجامد. التهاب شدید در ریه‌ها یکی از واکنش‌های طبیعی بدن به این ویروس است که به ایجاد لخته‌های خونی منجر می‌شود.

داروی جدید روی ۶۰ بیمار در بیمارستان‌های انگلیس آزمایش می‌شود. محققان مرکز تحقیقات عالی بنیاد قلب انگلیس در امپریال کالج لندن از این آزمایش پشتیبانی می‌کنند. این تحقیق به مدت ۸ روز بیماران را رصد می‌کند. در این بازه حساس هشت روزه حال عمومی برخی بیماران بدتر می‌شود و نیازمند درمان در بخش مراقبت‌های ویژه و و اتصال به دستگاه تنفسی مصنوعی پیدا می‌کنند..

در این کارآزمایی بالینی نیمی از بیماران داروی ۰۲۷ TRV و نیم دیگر دارونما به علاوه مراقبت‌های معمول دریافت می‌کنند.

این مولکول دارویی شرکت داروسازی ترونا (Trevena) ساخته شده است و هدف آن احیای توازن میان دو هورمون آنژیوتانسین II و آنژیوتانسین ۷-۱ است که فشار خون را کنترل می‌کنند و روی رگ‌های خونی تاثیر می‌گذارند.

به طور معمول این توازن به وسیله پروتئینی به نام ۲ -ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین-۲) حفظ می شود که در عین حال گیرنده ویروس کرونای جدید و محل ورود آن به داخل سلول‌ها هم هست.

به نظر می‌رسد در مبتلایان به کووید-۱۹ این تعادل به سمت تولید بیشتر آنژیوتانسین II متوجه می‌شود که نتیجه آن افزایش چسبندگی خون و افزایش احتمال لخته شدن آن به خصوص در رگ‌های ریه است.

این داروی جدید دو  قابلیت دارد: هم می‌تواند آنژیوتانسین II را مهار کند و هم  فعالیت آنژیوتانسین ۷-۱ را  که در برابر آنژیوتانسین II مقاومت می‌کند، تقلید کند.

 این پژوهشگران معتفدند احیای توازن این هورمون‌ها می‌توان از صدمه رساندن ویروس به بدن جلوگیری کرد.

داروی ۰۲۷ TRV قبلا برای درمان بیماری‌های قلبی آزمایش شده و ایمن بوده است.

کد خبر 521900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha