پروژه فرا منطقه‌ای زیرگذر «فتح ـ باغستان» یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهر تهران، است که از اواخر سال گذشته، در منطقه ۲۱ آغاز شد.این زیرگذر با توجه به تأثیر پر رنگ ترافیکی که روی منطقه،تهران و شهرهای اقمار دارد،اهمیت ویژه‌ای داردو از زمان آغاز ساخت علاوه برمدیران شهرداری منطقه، شهردار تهران و برخی از اعضای شورای‌شهر تهران هم از این پروژه بازدید کردند.

زیرگذر

 همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور: درباره آخرین وضع زیرگذر فتح ‌ـ باغستان و آثار و نتایج آن روی ترافیک شهر تهران با مدیر اجرای این پروژه گفت‌وگو کردیم. «محمدرضا غلامی» می‌گوید این آخرین گره ترافیکی منطقه ۲۱ است که امسال باز خواهد شد.  

  • مشکلی به نام معارض

 یکی از مشکلاتی که اجرای پروژه را سخت و دشوار کرده است، وجود معارض‌های گوناگون در این محدوده است. غلامی می‌گوید: «۲ کارگاه در ضلع شمال و جنوب، همزمان فعال است و بزرگ‌ترین دستگاه حفار ایران در این پروژه کار می‌کند که سرعت و دقت بالایی دارد و تا ۵۰‌مترمربع را شمع می‌زند. اگر مشکل معارض حل شود، شمع‌های شمالی تا چند روز آینده اجرا خواهند شد. در این محدوده، معارض زیاد است و در طول مسیر با گاز، برق، آب، کنترل ترافیک، فیبر نوری درگیر هستیم. به سبب چنین مشکلاتی زیرگذر ساختن در تهران بسیار دشوار است. شرکت‌های خدمات‌رسان از لوله‌گذاری‌هایی که در گذشته اجرا شده، نقشه‌ای ندارند که این موضوع کار ما را سخت‌تر می‌کنند و ما در حین اجرای کار آنها را کشف می‌کنیم و اطلاع می‌دهیم.

هنگامی که به معارض گازی برمی‌خوریم، با توجه به خطر بالایی که دارد، به دردسر می‌افتیم و جابه‌جایی لوله‌ها بسیار مشکل است. » غلامی معتقد است بازدیدهای متعدد مدیران ارشد شهری، نشان از اهمیت این پروژه دارد: «پروژه زیرگذر فتح‌ـ باغستان، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهری است. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، از این ‌دست پروژه‌ها زیاد وجود ندارد که در دست انجام باشد. یکی از مواردی که این طرح را مهم می‌کند، تأثیرگذاری‌اش بر روی ترافیک تهران و شهرهای اطراف است و سود آن در کوتاه‌مدت به مردم می‌رسد. مبلغ ریالی برآورد شده برای این پروژه، ۲۱ میلیارد تومان است که شاید کمی بالا و پایین شود. پروژه زیرگذر فتح‌ـ باغستان هم از نظر ابعاد کار و هم ارزش ریالی آن، جزو پروژه‌های بزرگ شهرداری تهران است. »

 آن‌طور که مسئولان اجرایی طرح زیرگذر فتح‌ـ‌باغستان می‌گویند این پروژه مسیر شهر تهران به شهریار را کوتاه و دسترسی را آسان می‌کند. مدیر پروژه زیرگذر فتح ـ باغستان درباره نتایج و اثرات ترافیکی این طرح به همشهری محله می‌گوید: «این زیرگذر شامل یک زیرگذر به طول ۶۰۰‌متر و عرض ۸‌متر است. با تکمیل شدن و افتتاح این مسیر، ترافیکی که در دوربرگردان فتح شاهد آن هستیم در روزهای شلوغ تا ۲ کیلومتر هم می‌رسد، از بین خواهد رفت و عبور و مرور روان خواهد شد. علاوه بر حذف شدن این ترافیک ۲ کیلومتری، مسیر نیز به ‌اندازه ۵/۱ کیلومتر، کوتاه‌تر می‌شود. در حال حاضر، دسترسی خودروهای عبوری در مسیر شرق به غرب بزرگراه فتح به «سه‌راه باغستان» یک زیرگذر است.  
خودروهای عبوری برای این منظور باید از محل اجرای پروژه زیرگذر حدود یک کیلومتر جلوتر بروند و از دوربرگردانی که وجود دارد، استفاده کنند و دوباره همان مسیر یک کیلومتری را برگردند که به سبب این دوربرگردان ناایمن و غیرمهندسی، ترافیک همیشه پس می‌زند و گاهی تا ۲ کیلومتر، پس‌زدگی ترافیک را شاهد هستیم. با اجرا و تکمیل پروژه، این دوربرگردان حذف می‌شود و خودروها به‌طور مستقیم از بزرگراه فتح وارد سه‌راه شهریار می‌شوند. » 

  •  طرح‌های ترافیکی همجوار 

«محمدرضا غلامی» درباره طرح‌های جانبی پروژه نیز به همشهری محله می‌گوید: «فاز دوم پروژه، یک روگذر دارد که از مسیر برعکس این زیرگذر، از شهریار به سمت «کرج»، یعنی مسیر فتح غرب است. این پروژه نیز در منطقه ما واقع است که در فاز بعدی اجرا می‌شود. هم‌چنین در ادامه اجرای پروژه، بهسازی زیرگذر «راه‌آهن» که پس از زیرگذر فتح‌ـ باغستان قرار دارد، انجام می‌شود. در بهسازی انجام‌شده، ورودی این زیرگذر تعریض خواهد شد. عرض پل تغییری نمی‌کند اما ورودی و خروجی آن تعریض می‌شود. در حال حاضر، دهانه ورودی و خروجی زیرگذر راه‌آهن ۶‌مترمربع است که مسیرهای رفت‌وبرگشت هرکدام به ‌اندازه ۵/۸‌مترمربع عریض‌تر خواهند شد. پروژه دیگری نیز برای اصلاح کندروهای بزرگراه فتح در دستور کار است. »

  •  امسال به بهره‌برداری می‌رسد 

مدیر اجرای مهم‌ترین طرح ترافیکی منطقه وعده تکمیل شدن آن را در نیمه‌دوم سال می‌دهد. غلامی می‌گوید: «این پروژه تاکنون حدود ۳۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اجرای طرح از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد و پیش‌بینی ما این است که اگر معارض نداشته باشیم و با مشکل پیش‌بینی ‌نشده‌ای مواجه نشویم، پروژه در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ تمام و تکمیل خواهد شد. در حال حاضر، شمع‌های ضلع شمال را کامل کرده‌ایم و کندرو کنار زیرگذر در حال ساخت است. »او معتقد است با افتتاح این پروژه، آخرین گره ترافیکی منطقه ۲۱ بازخواهد شد. غلامی می‌گوید: «ترافیک عبوری این مسیر در حال حاضر، حدود ۳ هزار خودرو در ساعت است که دوربرگردان قدیمی و کم‌عرض موجود که اشکال مهندسی دارد، پاسخگوی این حجم از ترافیک نیست. این تنها و آخرین گره ترافیکی منطقه ۲۱ است. پل روگذری که در ادامه و فاز بعدی ساخته خواهد شد، در واقع مشکل ترافیکی شهرستان شهریار را حل می‌کند و تأثیری روی ترافیک منطقه ۲۱ ندارد. » 

  •  مسیر ایمن خواهد شد 

بی‌شک این پروژه در بالا رفتن ایمنی مسیر، تأثیربسیاری دارد. غلامی می‌گوید: «در حال حاضر، با وجود این دوربرگردان عرض کندرو نصف شده است. در واقع نصف آن دوربرگردان است و نصف دیگر در مسیر مستقیم ادامه پیدا می‌کند. این موضوع ناایمن بودن زمانی تشدید می‌شود که متأسفانه اغلب ما در هنگام رانندگی، گذشت نداریم و همیشه می‌خواهیم از هم جلوتر بزنیم و جلوتر برویم. در نتیجه همیشه گره ترافیکی ایجاد می‌شود. اما با افتتاح پروژه زیرگذر و ایجاد مسیر مستقیم، ‌ تردد به‌طور کامل ایمن خواهد شد. » او همچنین درباره روشنایی زیرگذر هم تأکید می‌کند که روشنایی‌اش از طریق چراغ‌های سقفی است و این پروژه هم‌ـ مانند دیگر پروژه‌های تازه تأسیس‌شده، به‌ هیچ‌وجه مشکلی از بابت روشنایی نخواهد داشت.  

  •  ترافیک فتح، آزادگان  و عبیدی  از بین می‌رود 

این پروژه پس از تکمیل، علاوه بر بزرگراه فتح، روی ترافیک بزرگراه «آزادگان» و محله‌های اطراف آن نیز تأثیرگذار خواهد بود. مدیر پروژه می‌گوید: «با افتتاح طرح علاوه بر کاهش ترافیک بزرگراه فتح، ترافیک بزرگراه آزادگان نیز کاهش می‌یابد. به هرحال اگر بزرگراه فتح پس‌زدگی ترافیکی داشته باشد، آزادگان را هم درگیر می‌کند. ترافیک بزرگراه آزادگان نیز شهرک «عبیدی» و محله‌های غرب بلوار آزادگان را به سور کامل درگیر می‌کند. در واقع با افتتاح پروژه زیرگذر فتح‌ـ باغستان، ترافیک این مناطق کامل از بین خواهند رفت. » 
 

کد خبر 521409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha