جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

گروه بورس: سازمان خصوصی‌سازی‌ باردیگر با موج تازه‌ای از وعده‌های بزرگ برای واگذاری به عرصه رسانه‌ای بازگشت.

به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ در ۲ ماه گذشته بیش از آن‌که به اجرای برنامه واگذاری سهام دولتی بپردازد هر چند هفته یک بار فقط با یکسری وعده‌های جدید پابه عرصه رسانه‌ای گذاشته تا شاید کم کاری‌های ۲ ماه اخیر را بپوشاند.

در تازه‌ترین دور وعده‌ها این سازمان اعلام کرده طی ۴۰ روز آینده حداقل سهام ۲ بانک بزرگ دولتی وهمچنین شرکت مخابرات را در بورس خواهد فروخت. ارزش کل سهام این ۳ شرکت بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

سازمان خصوصی‌سازی‌ که در یک سال گذشته این وعده‌ها را بدون عمل گذاشته درباره نحوه بازاریابی وفروش این ۳ شرکت غول پیکر دولتی توضیحی نداده است.

کارشناسان بازارسرمایه معتقدند: اساسا چنین نقدینگی هنگفتی دربورس تهران وجود ندارد و اگر سازمان خصوصی بخواهد سهام بانک‌های ملت،  صادرات و شرکت مخابرات را در یک دوره زمانی 3 هفته‌ای در تالارهای مبادلات عرضه کند از یکسو بورس باسقوطی شدید مواجه می‌شود واز سوی دیگر اجرای برنامه خصوصی‌سازی‌ در کمای عمیقی فرو خواهد رفت.

وعده عرضه‌های بزرگ

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو‌های جداگانه با ۳ خبرگزاری رسمی از عرضه سهام شرکت مخابرات در ۲۳ ‌خرداد، بانک ملت در ۲۹ خرداد و بانک صادرات در ۷ ‌تیر امسال خبر داد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه در گفت‌وگو با فارس،  از برنامه عرضه سهام پالایشگاه اصفهان در ۵ خرداد خبر داد و اظهار داشت: بعد از این شرکت نوبت به پالایشگاه تبریز خواهد رسید که پذیرش این شرکت مورد تصویب هیأت عالی واگذاری واقع شده است.

کرد زنگنه ادامه داد: براساس دیگر برنامه‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ سهام شرکت مخابرات در ۲۳ خرداد، بانک ملت در ۲۹ خرداد و بانک صادرات در ۷ تیر در بورس عرضه خواهند شد.

وی از تصویب عرضه سهام بانک تجارت در هیأت عالی واگذاری خبر داد و گفت: ‌واگذاری بانک رفاه نیز در دست بررسی است.

عرضه سهام پالایشگاه اصفهان

از سوی دیگر مدیرعامل پالایشگاه اصفهان هم گفت: زمان واگذاری سهام پالایشگاه اصفهان درحالی ۵ ‌خرداد اعلام شده که براساس نظر مسئولان وزارت نفت و بورس این عرضه رسما در ۱۹ ‌خرداد انجام خواهد شد. 

منوچهر آقانژاد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: زمان واگذاری سهام این شرکت اصل چهل و چهاری در شرایطی توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ ۵ ‌خرداد اعلام شده که براساس نظر مسئولان وزارت نفت و سازمان و شرکت بورس عرضه ۵ درصدی و کشف قیمت سهام پالایشگاه اصفهان رسما در ۱۹ ‌خرداد ماه انجام خواهد شد. 

رئیس اصل‌ ۴۴ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم اعلام کرد: سهام پالایشگاه نفت اصفهان ظرف ۲۰ ‌روز آینده طبق قانون واگذار و در تابلوی بورس عرضه می‌شود.

سهام گازی وپتروشیمی

رمضانی،  نماینده شرکت ملی گاز در ستاد اصل ۴۴ وزارت نفت  نیز درخصوص شیوه واگذاری شرکت‌ها به ایسنا توضیح داد: ۳ روند واگذاری انفرادی، واگذاری بلوکی و واگذاری یکجای شرکت ملی گاز در برنامه بود که پس از بررسی نهایی ابتدا مقرر شد شرکت‌ها به‌صورت انفرادی واگذار شوند.

به این ترتیب ۵ شرکت شامل ۴ شرکت گاز استانی و شرکت پالایش بیدبلند یک براساس معیارها انتخاب شدند که قرار شد شرکت‌های استانی از طریق بورس و پالایشگاه گازی از طریق مزایده واگذار شوند.

در مرحله دوم هم ۷ شرکت شامل ۶ شرکت گاز استانی و شرکت پالایش گاز سرخون و قشم کاندیدای واگذاری شدند که پس از واگذاری سری اول به آنها پرداخته می‌شود.

تجربه پارسال

تجربه واگذاری سهام شرکت‌های اصل ۴۴ در بورس نشان داده است که،  ارزش سهام شرکت‌ها پس از واگذاری، با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.

به گزارش همشهری، در شرایطی که موتور خصوصی‌سازی از امروز با عرضه سهام شرکت کشتیرانی آغاز می‌شود، آمار و ارقام حاکی از آن است که شرکت‌هایی که تاکنون بر مبنای سیاست‌های اصل ۴۴ در بورس واگذار شده‌اند با رشد چشمگیر ارزش سهامشان روبه‌رو بوده‌اند به‌طوری که ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بدو ورود به بورس معادل ۲۹.۳ هزار میلیارد ریال بود، اما ظرف ۶ ماه ارزش سهام این شرکت به ۵۷.۸ هزار میلیارد ریال افزایش یافت، هرچند ارزش سهام این شرکت تحت‌تأثیر برخی سیاست‌های دولتی اکنون به ۵۲.۵ ‌هزار میلیارد ریال رسیده اما روند رشد ارزش سهام این شرکت در طول سال گذشته نشان می‌دهد که بورس تهران محل مناسبی برای رشد ارزش سهام شرکت‌هاست.چنین شرایطی برای شرکت‌هایی مانند  صنایع مس ایران،  فولاد خوزستان و پتروشیمی فن‌آوران نیز حاکم بوده است.

ارزش سهام شرکت ملی صنایع مس ایران ابتدای ورود به بورس ۳۰.۲ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شد در حالی که هم‌اکنون به ۴۳.۴ ‌هزار میلیارد ریال رسیده است.

واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: امسال، ۱۰۰ درصد سهام باشگاه استقلال و پیروزی از طریق مزایده واگذار می‌شود.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد واگذاری باشگاه استقلال و پیروزی گفت: واگذاری این ۲ باشگاه از برنامه سازمان خصوصی‌سازی‌ در اسفند ماه است که در حال حاضر در مرحله کارشناسی قرار داشته و بعد از تصویب در هیات عالی واگذاری در زمان مقرر واگذار خواهد ‌شد.

کد خبر 52018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز